fbpx

Dit is waarom je honger hebt na het eten

Komt dit je bekend voor? Je hebt gegeten maar een uurtje later heb je alweer trek. Dit komt doordat je van sommige etenswaren alleen maar meer eetlust krijgt. Lees hieronder welke producten je beter kunt vermijden om dit te voorkomen. 

Wit brood

Je kunt beter geen wit brood eten. In deze broodsoort zitten namelijk makkelijk af te breken koolhydraten, waardoor je sneller last krijgt van een hongergevoel. Een goed alternatief is volkoren brood. De koolhydraten in dit brood zijn moeilijker af te breken; energie komt op deze manier gelijkmatiger vrij.

Sushi

Oké, dit wist je waarschijnlijk niet… Een klein rolletje sushi staat vaak gelijk aan drie sneetjes wit brood. Dit komt omdat sushi voornamelijk uit rijst bestaat. Net als bij wit brood worden de koolhydraten in rijst snel afgebroken, waardoor je sneller last krijgt van een leeg gevoel in je maag.

Fruitsap

Fruitsap bevat veel suikers. Hierdoor gaat je bloedsuikerspiegel snel omhoog, maar daalt hij vervolgens net zo snel. In de schil of pulp van fruit zitten vezels. Maar deze worden vaak niet meegenomen in de bereiding, terwijl de vezels er juist voor zorgen dat je verzadigd raakt. Probeer bij de bereiding van een smoothie het hele stuk fruit te gebruiken.

Alcohol

Drink je vaak een lekker wijntje bij het avondeten? Dit kun je beter niet doen! Alcohol maakt je hongerig en zorgt ervoor dat je ongezonder gaat eten. Wanneer je drie glazen alcohol hebt gedronken neemt leptine (het hormoon dat honger bestrijdt) met 30 procent af. Ook zorgt alcohol ervoor dat het glycogeenniveau afneemt, waardoor je meer zin krijgt in koolhydraten.

Fastfood

Door de verzadigde vetten in fastfood, ontstaat er een soort van ontsteking in je darmen. Hierdoor maakt je lichaam geen hongerstillende stoffen als dopamine en serotonine meer aan. Ook de hoeveelheid zout in dit soort gerechten zorgt ervoor dat je lichaam uitdroogt. De symptomen die je hiervan krijgt, lijken op honger.

Pizza

Ook pizza is een no go. Bloem, olie, kaas en conserveringsmiddelen zorgen ervoor dat je na een uur alweer zin hebt in eten. Kun je echt niet zonder pizza, maak er dan eentje met veel groenten en weinig kaas.

Benieuwd naar nog meer tips over hoe je van je hongergevoel af kunt komen? Lees dan dit artikel

Bron: Monstyle

Lees hier 10 tips om gezonder te eten.

(Visited 1.057 times, 1 visits today)

MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief