fbpx

Deze tips helpen je om gezond oud worden

Als je mensen vraagt wat ze wensen voor de toekomst staat gezond oud worden in de top 3. Het wordt steeds duidelijker hoe belangrijk een gezonde leefstijl daarvoor is. En daar schuurt het. Personal trainer en Wendy-expert Kelby Jongen legt uit hoe we gelukkig en gezond oud kunnen worden.

Hoe worden we gezond oud?

‘Er is steeds meer bekend over het feit dat je leefstijl van grote invloed is op gezond oud worden. Als het gaat om zo lang mogelijk gezond blijven en zo fit mogelijk oud worden, zijn er veel zaken die we zelf kunnen beïnvloeden. We weten dat we voldoende moeten bewegen, dat roken en veel suikers slecht voor ons zijn, dat we matig alcohol moeten drinken en dat wekelijks een inspanning verrichten bij[1]draagt aan een verlaging van tal van ziektebeelden. Toch is het opvallend dat momenteel 50 procent van de Nederland[1]se bevolking overgewicht heeft. Dat schuurt dus met het feit dat veel mensen de wens hebben om gezond oud te worden.’

Hoe blijven we ook gelukkig als we ouder worden?

‘Blijf je vooral richten op de dingen die je kunt beïnvloeden en op de positieve kant van het leven. En verzamel mensen om je heen die je daarin versterken. Doe vooral dingen waar je blij en gelukkig van wordt. Als we ouder worden gaan we vaak terug naar alles wat we niet kunnen, niet meer kun[1]nen beïnvloeden en het verleden. Coach jezelf om vooruit te blijven kijken en geniet van de kleine dingen. Het leven is zo mooi en rijk! Maak je huis gezellig met bloemen of een heerlijke geurkaars. Ruim je huis met regelmaat op voor een gestructureerd en leeg hoofd. Vier het leven. Zet geregeld je lievelingsmuziek op en laat de dag de dag zonder alles te plannen. Verwen jezelf zo nu en dan met een bezoekje aan de schoonheidsspecialist of gun het jezelf bijvoorbeeld om op zondagavond je gezicht te scrubben of een masker te nemen. Jezelf verzorgen is goed voor je lichaam. Neem af en toe de tijd om te mediteren of aan je ademhaling te werken, en ga lekker naar buiten.’

4x beweegregels

Dit zegt de Gezondheidsraad:

  1. Doe minstens 150 minuten per week aan matig-intensieve inspanning, verspreid over verschillende dagen;
  2. Hoe meer je beweegt, hoe groter de voordelen zijn;
  3. Doe minstens tweemaal per week aan spier- en botversterkende activiteiten, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen;
  4. Voorkom veel stilzitten.

Hersengymnastiek

Hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder zegt: laat je hersenen niet stilzitten als je ouder wordt. Het is belangrijk jezelf te blijven uitdagen, zowel fysiek als geestelijk. Blijf zelf activiteiten doen, zoals de was of de tuin, verdiep je in technologie, onderhoud sociale contacten en ontdek nieuwe dingen. Doe een taal- of computercursus, of volg een cursus breien of schaken. Ga naar een museum, doe mee aan een wandeltocht. Blijf activiteiten doen die je niet eerder hebt gedaan en die je uitdagen om meer uit jezelf en het leven te halen. Leef nu en niet later!

Dit kun je beter niet doen als je blij ouder wilt worden

  • Stoppen jezelf uit te dagen
  • Jezelf serieus nemen
  • Kijken naar wat niet lukt
  • Veel stilzitten
  • Stoppen met mensen ontmoeten
  • De slingers vergeten op te hangen
  • Stoppen met liefhebben
  • Te veel aan jezelf sleutelen
  • Weinig naar buiten gaan
  • Vergeten doelen te stellen

Dit artikel komt uit de herfstspecial van 2022. Benieuwd naar meer artikels uit deze special? Bestel deze dan hier.



WENDY Winter Special

De kracht van wensen


Met de grote ‘Ik wens jou-actie’, waarin Wendy haar persoonlijke favorieten weggeeft!



 

LAAT JE INSPIREREN DOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF