fbpx

Carolina van foodieness over afvallen, emotie-eten en bewustwording

Foto: Shutterstock

Carolina van Dorenmalen van foodieness is onze nieuwe foodblogger. Ze is zelf inmiddels 17 kg afgevallen en probeert anderen te helpen met haar boek ‘Het Geluksdieet’. Op Instagram deelt ze onder anderen verschillende gezonde recepten en deelt ze haar transformatie.

Als ik door de jaren heen iets heb geleerd, dan is het wel dat niet alles direct lukt wanneer je aan iets nieuws begint. En dat is niet erg, want vallen en opstaan is goed, leerzaam en onderdeel van vooruitgang. Tijdens mijn reis naar een gezond BMI (Body Mass Index) heb ik juist door vallen en opstaan geleerd hoe mijn lichaam werkt. Leren door te doen, met zo nu en dan een hobbel op de weg, maakt je sterker en wijzer. En wist je dat iedereen tegenslagen heeft? Ja, ook de Kardashians. Wie tegenslagen goed kan doorstaan, is veerkrachtig.

Afvallen

Om 17 kilo te verliezen heb ik bijna alle (crash) diëten, foodtrends, sapjes en kuurtjes geprobeerd. Al meer dan tien jaar ben ik bezig met mijn gewicht en zeker de eerste jaren was ik veel aan het jojoën. Het afvallen lukte mij wel, maar het slank blijven niet. Inmiddels weet ik dat wanneer je te veel aan je lichaam wilt veranderen, door bijvoorbeeld het aantal calorieën fors te beperken, je lichaam ontregelt raakt. Door de hormonale disbalans krijg je juist meer behoefte aan eten en bovendien wordt de vetopslag gestimuleerd. De kans bestaat dat een dieet steeds moeilijker wordt om vol te houden en je uiteindelijk weer vervalt in je oude eetpatroon. Daarom ging ik op zoek naar een manier van eten die niet tijdelijk is. Ik wilde gewicht verliezen én mijn nieuwe gewicht behouden op een manier die makkelijker vol te houden was. Een manier die leuk is, waar ik van kan genieten en die helemaal bij mij past. Zonder al te veel restricties!

Wat we met voeding kunnen en willen bereiken

Door geleidelijk gewicht te verliezen raak je hormonaal niet ontregelt en behaal je op lange termijn betere resultaten dan wanneer je snel wilt afvallen. De aankomende vier weken ontwikkel je een verantwoord eetpatroon, boordevol essentiële voedingsstoffen ter bevordering van je gewicht en energie. Een patroon dat makkelijk vol te houden is, waar je van kunt genieten en waarbij voeding voedzaam, gezond, lekker én gevarieerd is. We gaan voeding gebruiken om de juiste energiebalans te creëren, zodat je lichaam optimaal kan functioneren en je de positieve impact zal gaan merken aan je gewicht.

Emotie-eten

Als jij net als ik een emotionele eter bent, is het niet verstandig om het afvallen streng aan te pakken. Een veelvoorkomende reactie op negatieve gevoelens (stress, depressie, angst, neerslachtigheid, onzekerheid, etc.) is een verminderde eetlust. Een emotionele eter ervaart juist een contrareactie en krijgt bij dezelfde emoties behoefte aan eten. Eetbuien komen vaak door een opeenstapeling van negatieve emoties, waardoor je iets gaat zoeken om je wat blijer te voelen. Als je gaat snacken voel je je tijdelijk even wat beter. Met de nadruk op even. Want vaak volgt er na een eetbui spijt. Het is het allerbelangrijkste dat je leert om op een andere manier met je negatieve emoties om te gaan. Dat je leert om patronen in je eetgedrag te herkennen en ongezonde eetgewoontes om te buigen naar nieuwe healthy habits.

Wat we met voeding kunnen doen

Als je bent afgevallen en lekkerder in je vel zit, zul je merken dat je emoties positief veranderen. Doordat je je beter voelt, worden je emoties stabieler. En doordat je het zelf hebt bereikt, voel je je trots en ga je anders tegen dingen aankijken. In de eetschema’s die je gaat volgen, heb ik ervoor gezorgd dat je geen trek zult hebben, gewoon mag snacken, je blijdschap uit je voeding haalt en positieve emoties gaat ervaren.

Bewustwording

Een veelgemaakte fout bij afvallen is dat we onbewust eten. Wist je dat bijna alles wat we doen automatisch gaat? Het zijn gewoontes geworden. Door bewuster te gaan eten, kun je oude en ongezonde gewoontes doorbreken en ze makkelijker omzetten in nieuwe, gezonde gewoontes. Bewust eten draait om bewust wording van het lichaam, je gevoelens en je gedachten. Om bewuster te gaan eten is het belangrijk er eerst achter te komen welke emoties en gedachten bepaalde voeding bij jou oproept, of jou aanstuurt om te gaan eten. Je emoties en gedachten hebben namelijk een belangrijke invloed op je eetgedrag. Bewustwording kan jou helpen om beter om te gaan met je voeding en uiteindelijk balans aan te brengen in jouw systeem.

Wat we met voeding kunnen doen

De komende vier weken volg je eetschema’s die ervoor zullen zorgen dat jouw eetgedrag positief voor jou gaat werken en dat jouw lichaam, gevoelens en gedachten in balans zullen brengen. Dit is een gezonde en effectieve manier om je gewicht van binnenuit evenwichtig te maken. Omdat je heel bewust aan de slag gaat met boodschappen, vooruitwerken en maaltijden maken en eten, maken we een vertaalslag naar bewustwording van eten. Aan het begin van het traject zul je hier misschien niet gelijk iets van merken, maar gaandeweg zullen de ontwikkelingen je vanzelf opvallen.

Lees hier eenvoudige tips om gezonder te eten.

(Visited 1.456 times, 1 visits today)

MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief