Ben jij snel geïrriteerd? Wendy-expert Josje Smeets vertelt hoe je het op lost

Die trein die alwéer te laat is, de Corona-versoepelingen die tóch niet plaatsvinden, die buurman die wederom tot 2 uur ‘s nachts op zijn gitaar pingelt. Allemaal zaken die irritatie oproepen. Behalve dat snel geïrriteerd zijn vervelend is, kost het ook nog eens boordevol energie. Energie die je beter in leukere zaken steken kan. Wendy-expert en gelukspsycholoog Josje Smeets leert in dit artikel hoe je je ergernissen in bedwang kunt houden.

Gevoelige mensen zijn sneller geïrriteerd

De een is gemakkelijker geïrriteerd dan een ander. Mensen die (hoog)gevoelig zijn hebben hier meer en eerder last van. Ook mensen die zich veel aantrekken van anderen ondervinden vaker irritaties. Tot slot kunnen omstandigheden je ergernis flink aanwakkeren. Wie weet heb je al nachten minder goed geslapen, regent het dagen aan een stuk of zit je vlak voor je maandelijkse periode. Voel je hem al?

Tips om minder snel geïrriteerd te zijn

Toch kun je leren je irritaties te onderdrukken en er beter mee omgaan. Hoe vaker je dit oefent, hoe minder snel je in de toekomst geïrriteerd zult zijn.

  1. Ga eerst na wat de oorzaak van je irritatie is. Vaak is dit iets wat door een ander veroorzaakt wordt en buiten je controle lijkt te liggen, zoals de manager op je werk die zijn eigen regels niet naleeft, je moeder die overal commentaar op heeft of die ene vriendin die steevast te laat komt. Denk ook na over zaken die je irritatie misschien erger maken: misschien had je vanochtend ruzie met je vriendje of heb je net 30 minuten in de wacht gestaan bij een telefonische klantenservice. Als je je irritatie beter begrijpt, lukt het ook beter om de situatie los te laten en te accepteren.
  2. Doe iets. Nu je de oorzaak weet, is het zaak om hiernaar te handelen. Kun je je vriendin bijvoorbeeld een keer aanspreken op haar waardeloze time management? Of het gesprek een keer aangaan met je baas of moeder? Als het antwoord ‘ja’ is, zou ik zeggen: doen! Op het moment dat je meer controle pakt over de situatie, zakt je stress en daarmee ook je irritatie.
  3. Laat los. Ligt de oorzaak van je ergernis geheel buiten je controle? Ook dat kan. Wellicht sneeuwt het in april terwijl jij snakt naar een vrolijke lentedag. Besef je dat het geen zin heeft om je te irriteren. Probeer al die energie juist te steken in positieve gedachtes: wat kun je wel doen op zo’n natte en koude dag? Tien minuutjes mediteren of een stevige workout kunnen je ook helpen los te laten.
  4. Zoek afleiding. Helpt bovenstaande allemaal niet. Zoek dan afleiding. Richt je op leuke dingen, die ene hobby of een wandeling met een gezellige vriend of vriendin. Wedden dat je irritatie net zo snel verdwijnt als dat ie kwam?

En verder…

Heb jij alles al geprobeerd? En blijf ondanks dat toch heel snel geïrriteerd? Ben je vaak negatief of boos? Zoek dan hulp. Je staat er niet alleen voor en voor vrijwel alles is een oplossing. En je leven wordt er stukken leuker door!

Josje Smeets is GeluksPsycholoog en eigenaar van Hellobetty.nl In haar blogs adviseert ze jou tweewekelijks over alles dat gelukkig maakt. Haar boek Happy in 100 dagen is vanaf nu te koop.

Lees ook eens deze artikelen van Josje Smeets:

Wendy-expert Josje Smeets: Zelfcompassie maakt gelukkig

Wendy-expert Josje Smeets: Omarm je natuurlijke cyclus