fbpx

Alles wat je moet weten over magnesium

Foto: Shutterstock

Zo ging het vorige week over kurkuma, zo gaat het deze week over magnesium. Vanaf nu bespreken we iedere week een kruid, supplement, noem maar op, en noemen we daar de voordelen en eventuele waarschuwingen van. Magnesium, het zou je meer energie geven, je zou er een effen huid van krijgen en ook zou het stress verminderend werken. Of dit waar is? Daar kom je in dit artikel achter. 

Wat is magnesium?

Magnesium is een mineraal. Het lichaam maakt zelf geen magnesium aan, dus je haalt het uit je voeding. Het is voornamelijk nodig voor de vorming van botten en spieren, maar zo heeft het ook een invloed op de overdracht van zenuwprikkels. Magnesium kun je als supplement aan je voeding toevoegen, alhoewel een magnesiumtekort nauwelijks voorkomt.

Het mineraal zit in veel producten, voornamelijk in volkoren graanproducten. Andere producten met een hoog magnesiumgehalte zijn:

  • Noten en zaden
  • Pure chocolade
  • Vis
  • Bladgroente
  • Peulvruchten
  • Sojaproducten
  • Bananen
  • Gedroogde abrikozen en vijgen

Waar is het goed voor?

Betrokken bij meer dan 300 chemische reacties in je lichaam, levert magnesium energie, houdt het cellen gezond, reguleert het de bloeddruk en verbetert het de spier- en botsterkte. Ook wanneer je een droge of onrustige huid hebt, kan het helpen om je huid rustiger te maken.

Stress, cafeïne, suiker en alcohol leiden allemaal tot lagere magnesiumgehaltes, evenals de anticonceptiepil en bepaalde antibiotica.

Lekker slapen

Naar schatting lijdt meer dan een derde van ons aan slapeloosheid. Magnesium wordt het ‘anti-stress’-mineraal genoemd en staat bekend om zijn vermogen om slapeloosheid te verlichten en spieren en zenuwen te ontspannen. Een studie wees uit dat het hielp om de cortisolspiegel te verlagen, het ‘stresshormoon’ dat je ’s nachts wakker kan houden, terwijl een andere studie ook heeft aangetoond dat het mineraal een ​​positief effect heeft op depressie en stemming.

Wat kan je ermee?

Wanneer je veel sport, heb je een grotere magnesiumbehoefte dan normaal. Je lichaam verbruikt veel energie tijdens het sporten, en raakt uitgeput. De kans is dan groot dat je meer magnesium nodig hebt om deze energie vrij te maken. In dit soort gevallen is magnesium als supplement slikken geen slecht idee. Ook wanneer je vermoeidheidsklachten hebt, kan het slikken van het mineraal een goede oplossing zijn.

Het is in principe veilig om het mineraal als supplement te slikken. De veilige bovengrens is een inname van 250 gram per dag, bovenop je normale voeding.

Magnesium kan je ook toevoegen aan een warm bad. Heerlijk na het sporten, want het zorgt er namelijk voor dat je minder last krijgt van spierpijn. Bovendien is een warm bad sowieso gewoon heel lekker.

Waarschuwing

Zoals besproken is magnesium redelijk veilig om in te nemen. Echter, volgens het voedingscentrum ontstaat er een risico bij meer dan 250 milligram per dag extra, dus naast de hoeveelheid die je binnenkrijgt door je eten. Er kunnen dan namelijk darmklachten zoals diarree ontstaan.

(Visited 871 times, 1 visits today)

MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief