fbpx

Zo heb je binnen no time weer bakken energie

Foto: Shutterstock

Ben jij deze tijd van het jaar ook vaak wat moe en energieloos? Het hoeft niet alleen aan je nachtrust (of het gebrek daaraan) te liggen, maar kan ook goed te maken hebben met andere dingen die jij in het dagelijks leven doet en misschien wel laat. Met deze 8 tips krijg jij je energielevel weer op peil en ga je vol energie het nieuwe jaar in.

1. Ga sporten

We hebben het al zo vaak gezegd, maar zouden het niet doen als het niet zo belangrijk was. Door jezelf naar de sportschool te sturen (ook wanneer je je niet topfit voelt) krijgt je lichaam een heerlijke boost. Door regelmatig te sporten, word je sterker en krijg je meer uithoudingsvermogen.

En je hoeft trouwens niet per se naar buiten om te bewegen. Indoor sporten kan ook, lekker thuis op een matje. Zie hier een voorbeeld die je kan volgen op YouTube. Zo barst je weer van de energie!

2. Drink water

Drink jij dagelijks wel genoeg water? Bij slechts twee procent te weinig vocht in je lichaam, daalt je energieniveau al aanzienlijk. Drink twee liter water per dag en er is niets aan ’t handje. Ben jij iemand die al snel vergeet hoeveel water je nog moet drinken op een dag? Vul dan gewoon elke ochtend twee literflessen of één tweeliterfles met water en zet deze in de koelkast. Dan kun je het perfect bijhouden.

3. Sla je ontbijt niet over

Je ontbijt is je belangrijkste maaltijd van de dag. Er is geen excuus om deze bodem, die jou helpt op te starten in de ochtend, over te slaan. Maar er zijn veel feiten en fabels over het ontbijt, dat lees je hier. Je ontbijt zorgt immers wel voor energie aan het begin van de dag, dus ook al heb je weinig tijd, gewoon ontbijten!

4. Wees niet zo perfectionistisch

Ben jij een perfectionist? Stop daar dan eens heel gauw mee! Er bestaat niets als perfect, dus streven naar perfectie heeft geen zin. Het zorgt er alleen maar voor dat je veel langer en harder aan iets werkt dan anderen. Doelen stellen die je toch niet kan halen, kun je maar beter laten voor wat ze zijn. Wat jou zou kunnen helpen het perfectionisme tegen te gaan, is een tijdsduur te koppelen aan een opdracht. Zorg er dan wel vervolgens voor dat je die tijd niet overschrijdt.

5. Maak van een mug geen olifant

Als jouw baas je uitnodigt voor een gesprekje bij hem/haar op kantoor, ga dan alsjeblieft niet meteen van het ergste uit. Vreet jezelf niet op en ga vooral niet doemdenken. Daar schiet niemand wat mee op. Vind jij het heel lastig om grip te houden op je gedachten, probeer er dan met je partner of goede vriendin over te praten. Of ga een keertje mediteren. Relax!

6. Eet geen junkfood

Als dit het geval is, is het helemaal niet zo gek dat je constant moe en futloos bent. Wat jij nodig hebt, is meer groenten en fruit. Daarnaast voel je je ook stukken beter door gebakken kip, bruine rijst, zalm en zoete aardappel te eten (om maar een paar voorbeelden te noemen). Soms een beetje zondigen mag best, maar laat dit een uitzondering zijn, niet de regel. Wil je meer weten over ongezonde habits? Dat lees je hier.

7. Ruim je bureau op

Het is wetenschappelijk bewezen dat een rommelig bureau in staat is om jou mentaal hartstikke moe te maken. Door van alles op je bureau te storten, word je er constant mee geconfronteerd dat je veel moet doen en zinkt de moed je in de schoenen. Zorg dat je bureau leeg is, afgezien van de papieren en overige spullen die je op dat moment nodig hebt om één taak te volbrengen. Mission accomplished? Mooi, dan berg je die spullen op en pak je de spullen voor de volgende taak erbij.

8. Denk aan je ritme in het weekend

Als je de hele week gewerkt hebt, wil je in het weekend iets leuks doen met je partner of vriendinnen. Hartstikke logisch. Ook logisch dat het later wordt dan gepland en je op zaterdag- of zondagochtend later wakker wordt. Helaas is dit niet heel handig voor je ritme. Meestal sta je dan ook nog eens op met minder energie! Wat je het beste kan doen na een lange nacht, is je wekker bijtijds af laten gaan, opstaan en later in de middag nog even een powernap doen van maximaal dertig minuten.

(Visited 922 times, 1 visits today)

MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief