fbpx

7 tips om je lichaam en geest te ontspannen

Het zijn stressvolle tijden en we kunnen wat steun gebruiken om in evenwicht te blijven. Goed voor jezelf zorgen is de sleutel. We verzamelden samen met Hanneke Peeters van Rock Your World 7 fijne ontspanningstips.

1. Terug naar de eenvoud

We verlangen steeds meer naar andere manieren om verbinding te maken met onze omgeving. Geen gezondheids-apps die vertellen wat we moeten doen, maar meer intuïtief bezig zijn. Gebruik je zintuigen, knutsel, lees verhalen, wandel in de natuur. Geef je fantasie de vrije loop en kijk wat er bij je bovenkomt.

2. Een goede nachtrust met ayurveda

Principes uit de ayurveda kunnen ons helpen om beter te slapen. Belangrijk, want een nachtje slecht slapen kan voor een disbalans zorgen op fysiek, mentaal en emotioneel gebied. Volgens de ayurveda slapen we slecht als onze vata uit evenwicht is. Wat bijvoorbeeld helpt: elke avond voor het slapengaan de voeten zachtjes inmasseren met ayurvedische olie. Ook een vaste routine is volgens de ayurveda erg belangrijk: ga elke dag op dezelfde tijd naar bed.

3. Superkruiden

In periodes van stress kun je je energielozer voelen. Maca en Chaga, ook wel de ‘superhelden’ onder de kruiden genoemd, zorgen voor een goede balans en harmonie in je lichaam. Door deze kruiden toe te voegen aan je dagelijkse voedingspatroon, ondersteun je eenvoudig je gezondheid. Koop ze in de vorm van supplementen in een gezondheidswinkel, of bestel een lekkere smoothie of matcha latte bij The Cold Pressed Juicery in Amsterdam.

4. Zelfliefde

Soms is het alsof een deel van ons niet zichtbaar mag zijn omdat we bang zijn voor afwijzing. Want, denken we, pas als we die paar kilo’s kwijt zijn of die baan hebben, worden we gezien. Zolang je voelt dat je onvoldoende bent, zal je leven deze overtuiging reflecteren. Laat dus zien dat je genoeg redenen hebt om hier helemaal te zijn, inclusief de delen die je in jezelf hebt afgekeurd. Zelfliefde is het resultaat van acceptatie en trots zijn op jezelf. Wanneer begin jij?

5. Yoga Nidra

Yoga Nidra kun je vergelijken met een powernap waarbij je wakker blijft. Terwijl je op je matje ligt, leidt een stem je door de verschillende fases van de oefening heen. Het is een eenvoudige manier om jezelf te resetten, je krijgt er een leeg hoofd van en het maakt je helder.

6. Kristallenbad

Veel van onze energie stroomt naar boven omdat we zo veel in ons hoofd zitten. Dat kan zorgen voor blokkades in je lichaam, zoals spanning en futloosheid. Een kristallenbad zorgt ervoor dat blokkades opgeheven worden en de energie weer kan stromen. Creëer een rustgevende omgeving, kies de kristallen uit met de boodschap die bij jou past, ga ontspannen liggen en leg de stenen verspreid over je lichaam. Je zult je energieker voelen als je dit dagelijks tien minuten doet.

7. Gezichtsyoga

Door verschillende gezichtsoefeningen te doen, train je je spieren in je gezicht en wordt je doorbloeding verbeterd. Op deze manier verminder je hangende oogleden, een losse huid in je hals en rond je kaak, je huid krijgt meer glans én kleur. Volgens experts kun je na twee weken beginnend resultaat zien als je dagelijks 20 minuten gezichtsyoga doet.

Lees ook:

5 tips om je hersenen te ontspannen

Yoga met Wendy, deel 6

3 tips uit de Ayurveda om jezelf te beschermen tegen het coronavirus

(Visited 436 times, 1 visits today)

MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief