fbpx

6 tips om je brein te ontspannen

Foto: Shutterstock

We spannen ons teveel in en hebben te weinig ontspanning wat de balans zou moeten creëren. Maar hoe kunnen wij ons brein het beste die ontspanning geven? In deze blog geeft Brain balance expert Charlotte Labee tips over hoe je het beste je brein kunt ontspannen.

Er zijn veel goede manieren van ontspannen, van zeilen, naar buiten staren, knuffelen met je huisdier tot seks hebben. Het enige nadeel is dat je het niet altijd op het moment dat het eigenlijk nodig is makkelijk kunt inzetten. Als jij veel stress hebt op je werk, stap je niet even op een zeilboot of heb je waarschijnlijk ook je hond niet onder je bureau liggen waar je even een kwartier mee kunt knuffelen. Hieronder licht ik er een aantal uit wat ultieme ontspanning voor je brein is.

1. Yoga

Er bestaat een grote overlap tussen meditatie en yoga, maar yoga vergroot de afmeting van je hippocampus en andere breinstructuren. Hoe langer je aan yoga doet hoe groter het volume. Het is zelfs bewezen dat yogi die dagelijks veel en lang aan yoga doen, niet dezelfde hersenveroudering optreed als bij mensen die geen yoga beoefenen. Yin yoga oefeningen zijn fijn voor de ontspanning, maar ook Kundaline yoga, waarbij er veel aandacht gaat naar de ademhaling en werkt op je zenuwstelsel. Hoe meer ontspanning in je zenuwstelsel, hoe fijner dat is voor je hele systeem.

2. Lopen

Fysieke beweging verandert en verbetert de functie en structuur van je brein op het niveau van moleculen, cellen lichaamssystemen maar ook gedrag. Loop het liefst een half uur in de natuur, hoe meer groen hoe sneller je je hersenen kunt helen en resetten van alle drukte van de dag. Het blijkt ook uit onderzoek dat de oermens in ons, heel gelukkig wordt van groen, van de natuur. Daar komen we immers vandaan. We leven namelijk al miljoenen jaren in en met de natuur. Doe tijdens je wandeling nog wat ademhalingsoefeningen, zo pak je dubbelop ontspanning.

3. Ademhalen

Het is een van de basale functies die ons brein aanstuurt: de ademhaling die iedere seconde van de dag uit zichzelf alles regelt en regeert. Toch zijn er veel mensen die een te hoge ademhaling hebben. Een hoge ademhaling is voor het brein een signaal dat er onrust is, gevaar, het brein is geëvolueerd om alle gevaren te signaleren, dus zelfs een te onrustige ademhaling kan stress veroorzaken. Andersom kan het dus ook direct rust creëren in een overvol, druk en misschien wel gestresst hoofd.

4. Meditatie

Meditatie is bewezen, al jarenlang dat het grootse effecten heeft op de ontwikkeling van ons brein. Harvard publiceerde recent nog een onderzoek dat 5 minuten mediteren al daadwerkelijk een verandering in het brein laat zien.

5. Eten met vrienden

Onze hersenen zijn sociale dieren, wat betekent dat het ontspannend werkt als we met een aantal vrienden eten, lachen, kletsen, verhalen delen met elkaar. Dat brengt het brein terug naar de oorsprong van zijn bestaan, zo’n 400.000 jaar geleden zaten we met grote groepen om een kampvuur, maakte we muziek, aten we met elkaar en vertelde we verhalen. Dit was optimale ontspanning. Hoe vaak zitten we nu nog met vrienden bij een kampvuur? Terwijl dit de ultieme ontspanning is voor je hersenen.

6. Slapen

In veel zuidelijke landen kennen we de siësta, in Nederland wordt daar nog wel eens laconiek over gedaan. Maar slapen is een van de beste remedies om je brein weer de ruimte te geven. Om op te laden en de inspanning te laten voor wat het is, zodat je klaar bent voor de volgende ronde. Ik geloof dan ook echt dat het voor de Nederlanders perfect zo zijn om een korte break in je werkdag te hebben. Daardoor wordt je brein veel productiever, bedrijven zullen beter floreren en jij als individue zit veel beter in je vel.

Dit weekend neemt onze Brain balance expert Charlotte Labee onze Instagram stories over (25 okt/27 okt). ‘Als je de balans vindt tussen wat jouw brein nodig heeft en de juiste mindset om je aangepaste levensstijl vol te houden zul je je een stuk gelukkiger voelen.’ Dit keer staat het effect van voeding op je brein centraal. Heb jij hier een vraag over? Stuur deze dan in via Instagram en Charlotte geeft jou persoonlijk het antwoord!

Over Charlotte

ontspanning voor je brein

Na een fikse burn-out kreeg Charlotte Labee verlammingsverschijnselen en belandde bijna in een rolstoel. Na nog flink wat tegenslagen op zakelijk en privégebied (haar kledinglijn ging failliet en ze kreeg baarmoederhalskanker) hervond zij haar geluk onder andere in het geven van lezingen. Ze volgde diverse opleidingen en trainingen, waaronder Orthomoleculaire opleiding, tot voedinsgexpert tot de verdieping in de neuroscience, NCE, NLP en BMR. Ze ontdekte dat de hersenen een grote rol spelen in de weg naar een happy life in balans. En daar is niks moeilijks aan. Met haar methode ontdek je wat jij nodig hebt om helemaal jezelf te kunnen zijn.

Benieuwd waarom de juiste ontspanning nodig is? Lees het hier.

(Visited 1.690 times, 1 visits today)

MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief