5 tips voor hoogsensitieve mensen om te ontprikkelen na de feestdagen

Veel hoogsensitieve mensen (HSP) raken overprikkeld tijdens de Kerstdagen, signaleert HSP- en Wendy- expert Esther Bergsma. Belangrijk om in de laatste dagen van het jaar te ontprikkelen, zodat Oud & Nieuw ook weer gezellig wordt.

De drie belangrijkste redenen waarom veel hoogsensitieve mensen snel overprikkeld raken:

  • HSP nemen veel waar; tijdens Kerst zijn er vaak veel nieuwe indrukken. Bijvoorbeeld het geluid dat gezelschap met zich meebrengt, de geuren van alle gerechten of van de Kerstboom, je mooie (maar oncomfortabele) kleding die kriebelt, maar bijvoorbeeld ook emoties van de gasten en de spanningen die er wellicht in de familie zijn;
  • HSP denken diep na over alles wat ze waarnemen. Ze vragen zich af wat het humeur van de ander betekent en willen graag voor harmonie in de groep zorgen. Ook kunnen ze eindeloos over een opmerking van iemand blijven piekeren;
  • Daarnaast hebben veel HSP aan het eind van het jaar weinig reserves. Hoogsensitieve mensen ervaren sneller stress dan anderen en voor hen is voldoende rust daarom extra belangrijk. Er is al zoveel van hen gevraagd dat er weinig energie over is.

Tips

Herken je dat de Kerstdagen veel van je gevraagd hebben? Zorg dan dat je de komende dagen echt tot rust komt. Gewoon een dagje op de bank helpt vaak niet genoeg. Je hebt waarschijnlijk zoveel stress in je lichaam dat eerst je zenuwstelsel weer tot rust moet komen. Dat kan bijvoorbeeld met activiteiten die het zogenoemde parasympatische zenuwstelsel activeren. Dat is het deel van het zenuwstelsel dat ervoor zorgt dat het lichaam tot rust kan komen en kan herstellen. Het zijn activiteiten die fijn zijn om te doen, maar een veel diepgaander werking hebben dan de meeste mensen weten. Pas als je lichaam weer hersteld is, kan je nieuwe inspanningen vragen. Dus gun jezelf de tijd. Vijf voorbeelden die voor HSP heel goed werken:

1. Vertraag je ademhaling

In tijden van stress gaan we vaak sneller ademhalen. Een rustige ademhaling zet het parasympathische systeem in werking, waardoor belangrijke organen weer voeding krijgen en kunnen herstellen. Gebruik eventueel een app die je helpt om je ademhaling te vertragen.

2. Knuffelen

Lichamelijk contact en seks activeert ook het parasympatisch zenuwstelsel en maakt hormonen vrij waar je je gelukkig en geborgen door voelt. Als je gestresst bent, heb je mogelijk minder zin in seks, maar het blijkt een manier om stress kwijt te raken en te ontspannen.

3. Wandelen

De fysieke activiteit van wandelen is goed voor je lijf en kan je helpen te ontprikkelen. Maar ook mentaal heeft het veel effect. De frisse lucht waait je gedachtes weg en de natuur kan zo indrukwekkend zijn dat je makkelijker kan relativeren.

4. Muziek

Noten van je favoriete nummer of woorden gezongen door je idool kunnen ze zo diep raken dat ze ook lichamelijk een reactie teweegbrengen. Dat kan een intense emotie zijn (heel vrolijk of misschien heel verdrietig), maar ook op je brein en je stressniveau heeft het effect. Laat je dus lekker meeslepen door jouw playlist en daarna voel je je weer heel anders.

5. Focus op wat jij NU nodig hebt

Eén van de grootste valkuilen van hoogsensitieve mensen is dat ze piekeren over toekomstige gebeurtenissen; wat moet er gebeuren, wat verwachten anderen van mij, hoe kan ik het perfect doen? Tijdens de feestdagen zitten hoogsensitieve mensen  daardoor zoveel in hun hoofd dat ze alleen daarvan al stress hebben. Vertrouw erop dat het op de dag zelf goed gaat en neem ook momenten om alleen te focussen op wat JIJ op dat moment nodig hebt.

Als je zenuwstelsel tot rust is gekomen, voel je beter wat je zelf wilt. Gun jezelf die activiteit. Neem de tijd om wat voor jezelf te doen. Met een ontspannen lichaam en geest wordt Oud & Nieuw een stuk gezelliger.

Over Esther Bergsma

Esther Bergsma is expert Hoogsensitiviteit, sociaal-wetenschappelijk onderzoeker, spreker en auteur van Hoogsensitieve kinderen en Het hoogsensitieve brein. Zij richtte het online platform Hoogsensitief.NL op voor meer (h)erkenning voor HSP, vol met tips en blogs. Wil je nog meer over hoogsensitiviteit weten? Neem dan een kijkje op dit YouTube kanaal en Instagram-account.

Lees ook deze artikelen over hoogsensitieve mensen:

En lees hier alle artikel over hoogsensitieve mensen van Esther.

Nieuwe Wendyspecial

De nieuwe winterspecial van Wendy staat vol mooie familie- en generatieverhalen. Koop hem in de winkel of via deze link.

winterspecial Merel woont met haar familie van 4 generaties op Ibiza: 'We leven in onze eigen bubbel'

Of neem een abonnement op de Wendy-specials en ontvang gratis een gift box van The Gift Label!

wendyspec Merel woont met haar familie van 4 generaties op Ibiza: 'We leven in onze eigen bubbel'