fbpx

5 leuke oefeningen voor een mini-retraite

Door: Lisa

Nu dat we verplicht thuiszitten door het coronavirus kan het fijn zijn om even tijd vrij te maken voor onszelf. Het is namelijk belangrijk dat jij elke dag enkele minuten tijd aan jezelf besteed. Je kan leren hoe je in een paar minuten kunt ontspannen en je lichaam en geest één kunt laten worden. Daarom: vijf oefeningen voor een mini-retraite die je overal kunt doen.

Zelfmassage

Opgetrokken schouders van de stress? Probeer de spanning eens zelf weg te masseren. Laat je schouders hangen, en laat je kin langzaam op je borstbeen zakken. Zo stretch je je nek. Plaats twee of drie vingers tegen de achterkant van je nek, daar waar je schouders beginnen. Duw stevig en houd zo vast. Laat los als je de spieren zachter voelt worden.

Lachoefening

Spieren ontspannen en stress verdwijnt als je lacht. Probeer daarom eens een lachoefening. Zoek een rustige plek, ga liggen of ontspannen zitten. Ga terug in de tijd en denk aan een gelukkig moment waarin je je veilig en geliefd voelde, met vrienden met wie je op dat moment hard moest lachen. Neem de tijd om die herinnering echt te voelen en laat de lach weer opkomen. Lach net zo hard als je toen deed. Zo beleef je de emotie en klaar je helemaal op.

Paradoxale intentie

Voel je je opgejaagd omdat iedereen langzaam de bus in stapt? Of duurt de natuurwandeling je te lang? Doe dan eens precies wat je niet wilt; dat kan je helpen je frustraties kwijt te raken. Dit principe heet ‘paradoxale intentie’. Stap dus uit de bus rij en sluit achter aan. En wandel extra langzaam.

Face scan

Een meditatieve bodyscan is een fijne manier om rustig te worden. Liever een kortere versie? Doe dan een gezichts-scan. Haal eerst een paar keer diep adem. Focus je dan op de onderdelen van je gezicht: je kin, je kaakspieren, je lippen – en ga zo langzaam naar boven, tot aan je kruin. Als je nog iets langer wilt, scan dan weer langzaam terug naar beneden.

Five Finger Exercise

Het is een klassieker binnen de stress-release-oefeningen: de Five Finger Exercise. Goed voor ontspanning en een opfrisser, en dat binnen tien minuten. Raak met je duim je wijsvinger aan en denk terug aan een moment waarop je lichaam moe was, bijvoorbeeld na een sportsessie. Raak dan met je duim je middelvinger aan en denk aan een liefdevolle ervaring. Seks, een omhelzing, een intiem gesprek: alles kan. Raak dan met je duim je ringvinger aan en denk terug aan het fijnste compliment wat je ooit hebt gekregen. Probeer het echt te waarderen, ook de persoon die het je gaf. En raak ten slotte je pink aan met je duim. Ga terug naar de mooiste plek waar je ooit bent geweest, en blijf daar een poosje hangen.

Lees ook andere artikels met tips om te ontspannen:

Met deze meditatie heb je even een momentje voor jezelf

5 tips om je hersenen te ontspannen

Thuissyoga met Wendy, deel 2

 

(Visited 459 times, 1 visits today)

MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief