10 tips voor hoogsensitieve kinderen voor een goede nachtrust

HSP/burn-out en WENDY expert Ilonka van Galen signaleert dat hoogsensitieve kinderen (HSK) eerder moeite hebben om in slaap te vallen dan niet hoogsensitieve kinderen. In de nacht worden alle prikkels van overdag verwerkt. Wanneer een hoogsensitief kind geen goede nachtrust ervaart, is het overdag eerder overprikkeld. De concentratie is verminderd en tijdens een overprikkeling kan een HSK zich terug gaan trekken of ontstaat er een onvermijdelijke hysterische bui. Zorg voor een goede nachtrust en pas onderstaande tips toe.

1. Afbouwen van prikkels

Nog even voor het slapen gaan op de tablet of een film kijken op tv? Doe dit niet en bereid de hersenen van het hoogsensitief kind voor op rust. Hierbij gaat het vooral om het afbouwen van negatieve prikkels zoals schermen. Een vervangbare optie is een kleurplaat laten tekenen of iets knutselen. Zijn er meer kinderen in het gezin aanwezig? Bewaar de rust en zorg ervoor dat de kinderen niet gaan stoeien of achter elkaar aan gaan rennen. Vermijd actieve bezigheden zodat het hoogsensitieve kind zich rustig kan gaan voorbereiden op de nachtrust.

2. Een vast ritueel toepassen

Ga elke avond voor bedtijd een half uur van tevoren naar boven. Zorg voor een vast ritueel, voor hoogsensitieve kinderen werkt structuur ontspannend. Pas elke avond een vaste volgorde toe. Op deze manier kan het kind zich voorbereiden op wat er komen gaat en meer rust ervaren. Bewaar ook de rust bij jezelf als ouder zijnde. Hoogsensitieve kinderen zijn gevoelig voor de invloeden van buitenaf en voelen de ouders feilloos aan. Wanneer je zelf nog druk in het lichaam bent, zal het hoogsensitieve kind ook geen rust ervaren. Een extra tip: geef het hoogsensitief kind niet te veel drinken voor het slapen gaan zodat het in de nacht wakker wordt en zorg voor een stabiel bloedsuikerspiegel.

3. Verhaal voorlezen of de prikkels van je afschrijven

Een verhaal voorlezen werkt ontspannend. Zorg ervoor dat het verhaal niet spannend of eng is. Kies voor een luchtig boek zodat het hoogsensitief kind niet gaat piekeren voor het slapen gaan. Hoogsensitieve kinderen hebben een levendige fantasie. Is het kind al wat ouder? Pak pen en papier en laat het kind alle gebeurtenissen en prikkels van overdag opschrijven zodat de onrust van het brein naar het papier verhuist. Ga het gesprek als ouder zijnde aan en bespreek samen welke gebeurtenissen van de dag losgelaten mogen worden.

4. Warmte in bed

Van een warm bad of douche ontspant het lichaam. Voeg eventueel lavendel toe aan het water voor een extra ontspannend effect. Wanneer het hoogsensitief het koud heeft, zal het minder snel in slaap gaan vallen. Doe na het bad of douchen warme sokken aan of geef een kruik voor in bed. Vooral koude voeten werken niet mee aan het in slaap vallen. Ondanks de warmte is het wel aan te raden om voldoende ventilatie in de kinderkamer toe te passen. Zet het raam op een kiertje voor de nodige frisse lucht zodat het kind niet wakker wordt met hoofdpijn en slecht de dag begint.

5. Begeleide meditatie

Wist je dat mediteren voor het slapen gaan een hoogsensitief kind leert om zich meer te focussen op de nachtrust? Er zijn speciale meditaties beschikbaar voor kinderen zodat het dichter bij de eigen energie blijft en komt. Meditaties geven hoogsensitieve kinderen een gevoel van veiligheid en verbinding. Er wordt meer rust ervaren, de opgedane prikkels van overdag worden losgelaten en er komt een rustige ademhaling tot stand. Kies voor een geleide meditatie en maak hier elke avond een vast ritueel van. Heeft het hoogsensitief kind een onrustige nacht gehad? In dit geval kun je de dag starten met een meditatie voor een dag met meer focus.

6. Inrichting slaapkamer

De inrichting van een kinderkamer heeft meer invloed op de nachtrust van een hoogsensitief kind dan je in eerste instantie zou denken. Een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd. Ruim voor het slapen gaan alle spullen op en creëer rust. De kleuren van de muren of meubelen in de slaapkamer kunnen voor onrust gaan zorgen. Zorg dat je gebruik maakt van kalmerende kleuren zoals groen en blauw. Voelt het hoogsensitief kind zich veilig in een eigen bubbel? Er zijn speciale tentjes te koop voor over een bed zodat het kind zich terug kan trekken. Een bedstee is in dit geval ook een oplossing. Overdag kan het hoogsensitief zich terugtrekken in een afgesloten ruimte.

7. Aromatherapie in de slaapkamer

Bij aromatherapie wordt gebruik gemaakt van essentiële oliën. Dit kan een goede ondersteuning zijn voor een goede nachtrust voor hoogsensitieve kinderen. Aromatherapie kalmeert onder andere het zenuwstelsel. Naast lavendel en kamille zijn andere oliën perfect voor hoogsensitieve kinderen zoals white angelica, sacred mountain, lemongrass, thieves en frankincense. Doe de oliën in een aroma diffuser of wrijf het op de handpalmen van het kind. Smeer het niet op het hoofdkussen, dit is te heftig voor het zenuwstelsel van het hoogsensitief kind. Je kunt het wel op het onderlaken smeren.

8. Gebruik van een verzwaringsdeken

Wat is een verzwaringsdeken en wat voor effect heeft het? Er wordt bij een verzwaringsdeken gebruik gemaakt van diepe druk stimulatie en het voelt alsof je stevig geknuffeld wordt. Je kunt het vergelijken met het inbakeren van baby’s. Hierdoor komt het hormoon oxytocine vrij waardoor je kalmeert. Hoogsensitieve kinderen vallen eerder in slaap bij het gebruik van een verzwaringsdeken aangezien het stress en angsten vermindert. Het kind zal dieper in slaap vallen en prikkels worden gedurende de nacht beter verwerkt.

9. Nachtlampje en foto bij het bed plaatsen

Hoogsensitieve kinderen hebben eerder last van dromen en nachtmerries. Wanneer het kind midden in de nacht angstig wakker wordt, heeft het vaak de behoefte aan de ouders voor de nodige troost. Zorg voor een nachtlampje bij het bed zodat het hoogsensitief kind niet in een donkere kamer wakker wordt en plaats een foto van het gezin naast het bed. Dit zal het kind gerust gaan stellen zodat het weer rustig in slaap valt. Er gaat natuurlijk niets op tegen een troostende knuffel van de ouders. Een nachtlampje en foto is een hulpmiddel in dit geval.

10. Ontspannende massage voor het slapen gaan

Een massage helpt een hoogsensitief kind om terug te komen in het lichaam en minder in het hoofd. Massage heeft een aardende werking. De bloeddoorstroming wordt gestimuleerd en het heeft een ontspannende werking. Tijdens het masseren komt het hormoon oxytocine vrij. Kinderen leren dankzij massage situaties te accepteren en hun grenzen aan te geven. De lichamelijke ontwikkeling en de spijsvertering worden verbeterd en het immuunsysteem krijgt een boost. Zet ontspannende muziek aan tijdens het masseren en wrijf het hoogsensitief kind naar dromenland.

Over Ilonka van Galen

Dit artikel is geschreven door Ilonka van Galen, een trotse Hsp die tot driemaal aan toe een burn-out heeft ervaren. Inmiddels is zij een expert op het gebied van Hoogsensitiviteit en burn-out, staat positief in het leven en houdt zich bezig met het creëren van een gezonde leefstijl. Ilonka heeft een grote passie voor schrijven en wilt met alle kennis die zij de afgelopen tien jaar heeft opgedaan andere mensen informeren, motiveren en inspireren. Op haar instagram pagina, Made by HSP, schrijft zij dagelijks blogs over verschillende onderwerpen. ‘Samen staan wij sterk’ is Ilonka haar levensmotto!