Fiets mee met Wendy en Leontien op zondag 17 juli 2022 in Rotterdam.

FIETS MEE

Ga toch fietsen: 10 redenen om vaker de fiets te pakken

Fietsen kan altijd en overal en het is ook nog supergezond. Het is gezond voor je lijf, maar ook voor je hoofd. Even een moment in de buitenlucht kan jouw hoofd tot rust laten komen. Hieronder 10 redenen om de fiets te pakken. Ga toch fietsen! 

Fietsen is gezond

Eén van de belangrijkste redenen om te gaan fietsen is, omdat het gezond is. Je moet je inspannen om te kunnen fietsen. Door inspanning gaat je conditie omhoog en kun je vet verbranden. Daarnaast is fietsen gezond omdat je buiten bent. Zonlicht is belangrijk voor je gezondheid en beschermt je tegen ziektes door de aanmaak van vitamine D. Vergeet je alleen niet in te smeren!

Jong immuunsysteem

Hoe behoud je een jong immuunsysteem? Juist, door heel veel te fietsen. Onderzoekers uit London hebben bewezen dat ouderen die vaak lange afstanden fietsen. Een jonger immuunsysteem hebben dan ouderen die niet bewegen. Ouderen die veel bewegen hebben hetzelfde immuunsysteem als dat van een 20-jarige. Heel slim dus om regelmatig op de fiets te stappen!

Bijdrage aan het milieu

Fietsen is beter voor het milieu dan de auto motor of scooter. Bij motorvoertuigen komen er uitlaatgassen vrij die luchtverontreiniging veroorzaken, omdat er schadelijke stoffen in zitten. Dus als je vaker de fiets pakt, draag je bij aan de verbetering van het milieu. Alle kleine beetjes helpen.

De omgeving herkennen

Ben je in een nieuwe omgeving? Pak dan de fiets om die nieuwe plek te ontdekken. Tijdens het fietsen kun je veel meer zien en het beter op je nemen. In de auto maak je minder van de omgeving mee, omdat je binnen zit en alles sneller langs je heen gaat.

Nieuwe mensen leren kennen

Vind je het leuk om nieuwe mensen te leren kennen? Dan is het een idee om je aan te sluiten bij een fietsclub. Je leert nieuwe mensen kennen en maakt ook nog eens een mooie fietstocht. Op die manier kun je van fietsen een hele nieuwe hobby maken, hoe tof is dat.

Geen parkeerprobleem

In de stad is het soms lastig om je auto te parkeren. Heb je uiteindelijk een plek gevonden, dan betaal je de hoofdprijs voor de parkeerkosten. Als je de fiets pakt, heb je hier geen last van. Het scheelt je dus veel geld en tijd.

Sterkere spieren

Dat fietsen goed voor je gezondheid is weten we allemaal. Wist je ook dat je van fietsen sterke spieren krijgt? Hier heb je met andere werkzaamheden ook weer profijt van. Je kan je spieren zelfs trainen door de versnelling wat zwaarder te draaien. Doordat je spieren harder moeten werken, zullen ze ook meer spiermassa aanmaken.

Beter slapen

Door te fietsen krijg je een betere nachtrust. Als je vaak slecht slaapt is het de moeite waard om te proberen om elke dag een stuk te fietsen. Dit zal de nachtrust verbeteren. Door elke dag 30 minuten te fietsen val je sneller in slaap en slaap je zelfs een uur langer door.

Minder stress

Door te gaan fietsen kunnen stresshormonen in je lichaam minder hun werk doen, hierdoor heb je dus minder stress. Ook maak je tijdens het fietsen bepaalde stofjes aan, zoals endorfine en serotonine. Deze stofjes geven een geluksgevoel. Het is de moeite waard om vaker te fiets te pakken in stressvolle dagen. Je zult zien dat je hier profijt van hebt.

Beter ‘breineffect’

Tijdens het fietsen zet je niet alleen je lichaam in beweging, maar ook je hersenen. Door te fietsen wordt de bloedtoevoer verbeterd. Hierdoor krijgen onze hersenen meer zuurstof. Daarnaast zorgt fietsen ervoor dat verschillende delen van ons brein beter met elkaar kunnen communiceren. Dit betekent dat de inzichtelijke vaardigheden (denken, het verstand, het intellect en menselijk vermogen) verbeteren.