Zo slaap je beter tijdens warme nachten

Ken je dat gevoel? Dat je zo lekker slaapt als je beddengoed net is gewassen? Maar meer dingen kunnen je net die extra rust geven in de nacht. Zeker als de nachten warm zijn, liggen we vaak te woelen. Fijn beddengoed en een lekker luchtig zomerdekbed maken het dan bijvoorbeeld stukken aangenamer in bed.  

Wissel jij je dekbed in de zomer en de winter? Veel mensen doen dit niet, maar als je regelmatig lang wakker ligt omdat je ligt te woelen en te zweten onder je dekbed, is het heerlijk om een luchtig zomerdekbed te gebruiken. Een fijn merk is bijvoorbeeld Yumeko, dat de fijnste eco dekbedden voor de zomer in het assortiment heeft. Verantwoord en duurzaam, gemaakt van pure, natuurlijke materialen als koel en ademend katoen, superzacht eendendons of flinterdunne zomerwol. Wol heeft de bijzondere eigenschap dat het warm is in de winter, maar koel in de zomer. Luchtige, dunne laagjes biologische wol vormen samen een licht en ventilerend zomerdekbed. Heerlijk om onder weg te dromen.

Beddengoed

Ook fijn beddengoed kan bijdragen aan een betere nachtrust. Ieder heeft zo zijn eigen voorkeur en het is een goed idee om te onderzoeken onder welk beddengoed jij je prettig voelt. Satijn, knuffelig jersey, crispy percal of fluweelzacht flanel: er is van alles te kiezen. En wil je ook nog slapend iets goeds doen voor de wereld, kies dan voor 100% biologisch en/of fairtrade beddengoed.

Ook deze tips helpen voor een betere nachtrust:

Tip 1: gebruik je ventilator op een efficiënte manier

Plaats je ventilator op een plaats bij een bron van koele lucht. Bijvoorbeeld bij een open raam. Waarom? Wanneer de nacht is aangebroken, is de lucht buiten een stuk koeler dan binnen. De ventilator blaast dus de koele lucht van buiten door je kamer heen.

Extra tip: heb je geen airco? Dat is ook helemaal niet nodig. Je kan heel simpel je eigen airco systeem maken! Hoe? Zet een paar flessen met bevroren water voor je ventilator zodat de lucht langs de ijskoude flessen wordt geblazen. Easy en nog een stuk voordeliger ook!

Tip 2: maak een avondwandeling

Wat is er nou fijner dan heerlijk uitwaaien aan het water, in de bossen of gewoon in een mooi parkje? In de zomermaanden blijft het buiten nog lang licht en is het in de avonden lekker koel. Heerlijk voor een ontspannen avondwandeling zodat je daarna afgekoeld je bed in kan duiken!

Extra tip: je kunt voor extra verkoeling ook even onder een lauwe douche stappen voordat je gaat slapen. Zorg er wel voor dat je niet onder te koud water gaat staan. Anders probeert je lichaam zich weer op te warmen en dat is niet wat we op dit moment nodig hebben! 

Tip 3: leg je hoofd op een bevroren kussen

Waar we bijna allemaal last van hebben tijdens hele warme dagen is dat je slecht slaapt. Stop je kussen in een plastic zak en doe hem een tijdje in de vriezer. Wanneer het bedtijd is haal je hem eruit en dan zal je ’s nachts gegarandeerd koel blijven!

Extra tip: je maakt het jezelf nog fijner door alleen onder een hoeslaken te slapen. Je hoeslaken kun je overigens ook in een plastic zak stoppen en in de vriezer leggen. Dit in combinatie met een bevroren kussen.. In drie woorden: ‘keep it cool’.

Tip 4: het natuurlijke slaapmiddel melatonine

Melatonine hebben we van nature in ons lichaam en het zorgt ervoor dat je moe wordt en lekker kunt slapen. Melatonine maak je dus ook zelf aan! Maar wat nou als je ‘s nachts regelmatig wakker wordt? Is het dan wel verstandig om extra melatonine in te nemen? Het antwoord is JA! In sommige periodes kan het zo zijn dat je lichaam dit zelf tijdelijk niet goed reguleert. In dit geval is het aan te raden, zodat je ‘s ochtends de dag met een sprongetje tegemoet gaat!

Extra tip: probeer ook eens het kruidenmiddel ‘valeriaan’. Het geeft een rustgevende werking en het zorgt ervoor dat je beter in slaap valt.

Tip 5: gehydrateerd naar bed gaan

We weten het allemaal, genoeg en goed drinken is altijd heel erg belangrijk! Tijdens deze hitte, transpireer je ‘s nachts ook een stuk meer dus drink voldoende voordat je naar bed gaat zodat je niet uitdroogt. Anders kan het zijn dat je midden in de nacht wakker wordt van de dorst.

Extra tip: drink een kopje warme kamille thee! Het zorgt ervoor dat je meer gaat zweten en dit koelt je lichaam af. Een erg fijne bijeenkomst is: ‘kamille heeft een rustgevend effect op je lichaam.’ 

Slaap lekker!

Lees ook deze artikelen over beter slapen:

Dit is waarom Hoogsensitieve personen graag alleen slapen

Slaapexpert Floris Wouterson: ‘Goed slapen is juist nu belangrijk voor je weerstand’ (met tips)

Mindfulness-expert Maryvonne: ‘Wees mild voor jezelf als slapen niet lukt’