Zo kun je een burn-out een stapje voor zijn

Stress op het werk. Je kent het vast wel. Van die periodes op je werk waarin alles nét iets te veel is. Dat je nog rechtop staat, maar de chaos in je hoofd steeds groter wordt. Dat je to-do-stapel het plafond bijna raakt. Dat je telefoontjes van die lastige klant structureel negeert. Gelukspsychologe Josje Smeets vertelt hoe je een burn-out voor kunt zijn.

Aantal burn-outs is verdubbeld

Een beetje stress houdt ons scherp. Teveel stress verlamt. Op het moment dat je stressniveau in je brein tussentijds niet meer daalt, spreken we van een overspannen toestand. Die uiteindelijk kan leiden tot een burn-out. Te veel. Het is gewoon te veel. Alle nieuwsbladen lieten weten dat het aantal burn-out-gevallen de afgelopen jaren verdubbeld is. Van 1 op de 15 naar 1 op de 7 werkende Nederlanders. Ook raken mensen steeds jonger opgebrand.

We staan continu ‘aan’

De verklaring? Die is in mijn ogen simpel. We weten niet meer wat ‘verveling’ inhoudt. Bij het wachten voor een rood stoplicht, grijpen we naar onze telefoon. Bij je avondmaaltijd, eet je vriendin uit de US via FaceTime gezellig mee. En zelfs bij het toiletteren hebben mensen graag vermaak in de vorm van hun smartphone. We staan continu ‘aan’. Telkens weer verdelen we onszelf over twee werelden; de offline en de online wereld. Waardoor we ook in die twee werelden verwachtingen scheppen. En dat kan nogal eens door elkaar gaan lopen.

Batterij opladen

Nu is het natuurlijk niet zo dat het ‘online zijn’ de bron is van alle kwaad. Ook twintig jaar geleden raakten mensen overspannen. Maar de sleutel naar ontspanning zit hem echt in het nemen van rust. Pauze nemen. Op je werk het liefst elk uur vijf tot tien minuten. En daarnaast twee keer per dag minimaal twintig minuten. Waarbij je níet naar je telefoon grijpt. Maar helemaal echt niets doet. Je verveelt voor mijn part. Want daar ben jij als persoon misschien minder happy mee, maar je brein des te meer. De batterij wordt tijdens deze pauzes letterlijk opgeladen. Zodat het niet op tilt kan slaan.

Zet je knopje uit

Ook thuis geldt dat het nemen van rust de enige manier is om je stress te reduceren. Het liefste doe je twee uur voor het slapen gaan helemaal niets meer waarvoor je je hoeft in te spannen. Geen sociale bezigheden, geen sport en al helemaal geen werk. Het lezen van een goed boek, of het kijken van een ontspannen programma mag dan weer wel. Of je verliezen in een heerlijke vrijpartij. Alles is oké; zolang het maar geen energie vergt van je denkvermogen.  Makkelijker gezegd dan gedaan? Eens. Ook ik zit telkens weer in diezelfde spagaat. Dat ik bijvoorbeeld maar half met mijn hoofd bij het gesprek aan de etenstafel ben. De andere helft bevindt zich elders. Ofwel online, ofwel in gedachten bij mijn volgende to-do.

Vergeet multitasken

Zolang je dit blijft doen, – het balanceren tussen twee werelden –, heb je grote kans op nare bijwerkingen van stress. Pas wanneer je je aandacht volledig weet te richten op slechts één taak tegelijk, zul je efficiënter werken en meer tijd overhouden voor de andere taak. Vergeet multitasken, het werkt niet. Back to single tasken, net als vroeger. Óok op je werk. Beetje saai, maar wel lekker rustig. En bovendien ontspannen.

Over Josje

Josje Smeets is oprichter van HelloBetty. Josje is psycholoog en helpt je in het vinden van je innerlijke Betty. Wat is je droom? Wat is je passie? Wat zou je doen als je geen rekening met anderen zou hoeven te houden? In haar blogs legt Josje een link tussen geluk en psychologie en beschrijft zij haar ervaringen. Heb je vragen voor Josje, dan kun je uiteraard contact met haar opnemen. Met een lekkere latte erbij, kan ze je veel beter uitleggen wat ze voor je kan betekenen.

https://www.instagram.com/p/B4R2Fg_lWZs/