fbpx

Zo ga je goed op weg naar je ideale streefgewicht

Het is weer bijna zomer. Daar verheugen we ons allemaal op. Vooral nu we eindelijk weer zonder zorgen op vakantie kunnen. Want lange tijd was reizen beperkt door de gevolgen van en de maatregelen tegen de coronacrisis. We mogen de zon weer opzoeken en ongestoord genieten van onze vakantie. Maar bij de zomer horen ook onze ambities om op ons streefgewicht te komen. Zomerse kleding zijn nou eenmaal een stuk minder verhullend dan een dikke trui of een winterjas. Vooral mensen die graag op het strand liggen besteden veel aandacht om een beach body te realiseren.

Gezond en verantwoord afvallen met de juiste methodes

Bij onze ambities om af te vallen verliezen we nog weleens uit het oog wat gezond is. Een voorbeeld: 3 kilo per week afvallen is absoluut niet goed voor je lichaam. Op het internet staan allerlei fantastische verhalen over wonderdiëten waarmee je er binnen de kortste keren uitziet als een supermodel. Het is leuk om je daardoor te laten inspireren, maar over het algemeen is het absoluut onhaalbaar. Een spoeddieet is ook nog eens erg ongezond. Je verliest snel gewicht en je metabolisme is helemaal van slag. Zodra je stopt met diëten kom je net zo snel weer aan. Daarom hebben dergelijke methodes helemaal geen zin. In een korte periode afvallen en vervolgens weer snel aankomen wordt ook wel het jojo-effect genoemd. Bij sommigen onder ons breekt het zweet al uit bij het horen van deze term.

Je voelt je slecht wanneer je kiest voor een ongezond dieet

Er zijn meerdere redenen waarom een spoeddieet af te raden is. Het is niet alleen ongezond, maar je voelt je ook gewoon echt minder lekker. Door veel te weinig te eten ontstaat er een energietekort in je lichaam. Je hebt de hele dag honger en hebt eigenlijk nergens zin in. Lichamelijk ben je tot minder in staat. Maar je mentale weerbaarheid gaat ook met sprongen achteruit. Uitdagingen op je werk lijken groter dan ooit en het liefst lig je de hele dag op de bank. Je voelt je dus beroerd terwijl je inspanningen op de lange termijn niks opleveren. Bovendien is het erg lastig om een dergelijk dieet vol te houden.

Wetenschappelijk onderbouwde methodes om gewicht te verliezen

Gezond eten en leven draait uiteindelijk allemaal om balans. Een wijntje of een bakje chips in het weekend is helemaal niet erg. Zolang je maar met mate tussendoortjes eet. Over het algemeen is een koolhydraatarm dieet een erg effectieve manier om kilo’s kwijt te raken. Uiteraard komt zo’n dieet in verschillende vormen en maten. Bovendien is het belangrijk om te beseffen dat je niet zonder koolhydraten kunt.

Koolhydraten helemaal uitsluiten is zeer ongezond

In veel voedingsbronnen zitten koolhydraten. Als je veel over afvallen en diëten leest heb je waarschijnlijk het idee dat koolhydraten een ware boosdoener zijn. Dat is zowel wel als niet waar. Dat we in Nederland gemiddeld teveel koolhydraten in ons dieet hebben staat vast. Daarom is het minderen van de inname over het algemeen een goed idee. Je verlaagt de inname van calorieën en zorgt tegelijkertijd voor beter gebalanceerd voedingspatroon. Koolhydraten helemaal verbannen is daarentegen sterk af te raden.

Veel voedingsbronnen bevatten koolhydraten

Koolhydraten helemaal uitsluiten is dus ongezond. Daarnaast is het vrijwel onmogelijk. Want talloze voedingsbronnen bevatten koolhydraten. Ze helemaal verbannen uit je voeding betekent dat je al deze producten leidt tot een zeer eenzijdig dieet. Hierboven benadrukten we nog het belang van een goede balans. Daarom spreekt het voor zich dat koolhydraten uitsluiten ongezond is. Ze zitten onder andere in aardappelen, rijst, brood, fruit, noten, groenten en melkproducten.

Hoeveel koolhydraten is gezond voor mij?

Tot nu toe hebben we twee dingen vastgesteld. Dat minder koolhydraten eten gezond is en dat koolhydraten onmisbaar zijn. Wellicht klinkt dat tegenstrijdig, maar dat is het eigenlijk niet. Balans is namelijk het sleutelwoord. In Noord-Europa zijn we nou eenmaal gewend om veel koolhydraten te eten. Vergeleken met andere delen van de wereld eten we met name een aanzienlijke hoeveelheid brood. Voor de meesten onder ons is minder koolhydraten nuttigen daarom een effectieve en verantwoorde manier om af te vallen. Hoeveel koolhydraten je precies nodig hebt is afhankelijk van verschillende eigenschappen. Denk bijvoorbeeld aan je lengte, leeftijd en geslacht. Daarnaast is je levensstijl uiteraard ook van belang. Fanatieke sporters verbranden bijvoorbeeld veel koolhydraten. Hetzelfde geldt voor mensen met een beroep waarbij ze lichamelijk actief zijn. Lees hoeveel koolhydraten per dag gezond zijn voor jou.

Manieren om snel en toch nog gezond af te vallen?

Zijn er dan helemaal geen manieren om je lichaam in korte tijd klaar te stromen voor het strand? Gelukkig wel, maar het is wel cruciaal dat je niet zomaar aan een dieet begint. Bij spoeddiëten is het de kunst om alle essentiële voedingsstoffen binnen te krijgen. Daarbovenop moet een dieet waarbij je in korte tijd veel gewicht verliest niet te lang duren. Over het algemeen is een week al redelijk lang.

Een sapkuur om snel en gezond vet te verbranden

Een sapkuur is een mooie manier om je lichaam te ondersteunen om gewicht te verliezen. Speciaal voor de kuur samengestelde vruchtensappen met extra superfoods bevatten de nodige voedingsstoffen om gezond te blijven. Over het algemeen duurt een sapkuur maximaal 5 dagen. Met een week als absoluut maximum. Je drinkt 6 porties vruchtensap per dag en verder niks anders. Door de unieke samenstelling krijg je een verzadigd gevoel. Bovendien is er geen gebrek aan essentiële voedingstoffen. Ontdek waarom afvallen met een sapkuur een mooie manier is om af te vallen.

Beter in je vel door een optimaal lichaamsgewicht

Bij afvallen wordt de nadruk vaak sterk gelegd op het uiterlijk. Terwijl gebalanceerde voeding veel meer doet dan zorgen dat je er beter uitziet. Je hebt meer energie, bent gezonder en voelt je eenvoudigweg beter. Hierdoor maak je je minder zorgen en ga je gelukkiger door het leven. Dat is uiteindelijk het doel waar we allemaal naar streven. Het is absoluut niet nodig om jezelf uit te hongeren. Door verantwoord met voeding om te gaan bereik jij je streefgewicht en hou je dat lange tijd vast. Begin vandaag nog met een gezondere levensstijl!

Kijk voor meer informatie en tips op happyjuicy.nl of op happyhealthy.nl



WENDY Herfst Special

Leven in liefde


Met o.a. interviews met Najib Amhali, Elle van Rijn en Mirella van Markus en hun partners over de liefde!



 
 

LAAT JE INSPIREREN DOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF