Wendy-expert Josje Smeets geeft tips om goed te ontspannen tijdens je vakantie

Na anderhalf jaar COVID en alle stress die daarbij komt kijken zijn we broodnodig toe aan vakantie. Het wordt nog even spannend waar we deze kunnen vieren, maar vrij nemen kan in elk geval wel. Maar hoe zorg je ervoor dat je na de vakantie volledig ontspannen en uitgerust weer terug aan het werk gaat? Deze tips van gelukspsycholoog en Wendy-expert Josje Smeets helpen je op weg.

1. Zorg dat je goed voorbereid je vakantie in gaat

Ga je deze zomer naar het buitendland? Dan zorgt dit voor (nog) meer regelwerk vanwege de verschillende COVID-regels die de vakantielanden hanteren. Zorg dat je deze begrijpt en je je zaakjes op orde hebt. Dat geldt ook voor andere zaken, stel een ‘ik ga op vakantie en ik neem mee’-lijstje op, zorg dat er iemand voor je planten zorgt als je wegbent, stippel je route van tevoren uit en boek eventueel een overnachtingshotel. Maar ook qua werk; probeer zo goed mogelijk ‘vooruit’ te werken, zodat je stapels inhaalwerk na je vakantie voorkomt. Mensen die goed voorbereid zijn, kunnen op de allereerste dag gelijk beginnen met ontspannen. En dat is wel zo fijn na een jaar hard werken.

2. Bouw het nietsdoen op tijdens je vakantie

Mensen hebben gemiddeld 8 dagen nodig om echt tot rust te komen. Tijdens je eerste vakantieweek maak je nog veel stresshormonen aan, waardoor in een keer overschakelen naar niets doen vaak niet werkt. Plan juist in deze eerste periode van je vakantie actieve dingen in, zoals hiken in de bergen of struinen op een Frans marktje. Je zult merken dat je ook hierdoor al ontspant en je steeds meer in de stemming komt om te luieren.

3. Doe aan zelfreflectie

Sta eens stil bij de zaken die je echt belangrijk vindt in het leven en maak de balans op. Waar wil je mee doorgaan en waar kun je beter mee stoppen?

Juist door tijdens momenten van rust na te denken over zulk soort onderwerpen kun je ze een plekje geven en zal stress zich gedurende het jaar minder hard opbouwen. Bovendien maakt zelfreflectie gelukkig, je wordt er rustiger en creatiever van. Lees vooral ook mijn boek Happy in 100 dagen met tal van opdrachten voor goede zelfreflectie.

4. Houd je verwachtingen laag tijdens je vakantie en geniet van het moment

Kijk om je heen en geniet van het (andere) uitzicht. Proef het eten en snuif de nieuwe geuren op. Mindful op vakantie gaan maakt bewezen gelukkig.

5. Vind rust en ontspanning in dingen die je leuk vindt

Leg jezelf vooral niet teveel op. Vind je die ene stedentrip net wat te vermoeiend? Maak hem dan niet, maar doe wat voor jou op dat moment goed voelt. Als je tot de conclusie komt dat je drie weken alleen maar op een stoel gezeten hebt, treur dan niet: dit had je blijkbaar nodig.

Blijf, als je eenmaal thuis bent, wat langer in de vakantiemodus. Ga geen werk inhalen, maar bouw dit ook weer rustig op. Draai je favoriete vakantiemuziek, kook je lievelingseten uit het buitenland en vertel vaak over je reis.

Met bovenstaande tips is ontspanning gegarandeerd. In het binnen- en buitenland. Fijne vakantie!

Josje Smeets is GeluksPsycholoog en eigenaar van Hellobetty.nl In haar blogs adviseert ze jou tweewekelijks over alles dat gelukkig maakt. Haar boek Happy in 100 dagen is vanaf nu te koop. Lees meer blogs van Josje!

Happyin100dagen 2D 72dpi Wendy-expert Josje Smeets geeft tips om goed te ontspannen tijdens je vakantie