fbpx

Waarom yoga zo goed voor je is

Voor sommigen onder ons heeft yoga nog steeds iets zweverigs. “Het is niks voor mij,” wordt al snel gezegd. Maar wàt is niks voor jou? Vaak wordt het gezien als ‘alleen maar’ zitten op een matje. Je kent het vast; men opent de armen, duim en wijsvinger tegen elkaar en roept dan: ‘Zennnnnn,’ Maar zeg eens eerlijk, wie wil er niet ‘Zen’ zijn? Onze blogger Rinske legt uit waarom yoga zo goed voor je is.

Heb jij liever een leven waarin je rent, strest, achter de feiten aanloopt, jezelf voorbij? Of dan toch liever ‘zen’. Een leven waarin je balans vindt, rust, waarin je je grenzen bewaakt en waarin je de zorg voor jezelf voorop zet. Het is zo makkelijk en toch maken we het voor onszelf zo moeilijk. En waarom? Er zijn vele soorten yoga. Voor iedereen is er een vorm die bij hem of haar past.

Verschillende vormen yoga

Je hoeft niet meer te zeggen: ‘Ik ben niet lenig genoeg’, ‘Ik werk liever aan mijn conditie’, ‘Yoga is te rustig’. Veel van mijn leerlingen, die voor het eerst bij mij op yoga komen, weten eigenlijk niet aan welke vorm ze nu precies gaan deelnemen. Vaak is het de dag en tijd die dan het beste uitkomt en de school spreekt hen aan of is lekker dichtbij. Vaak vertelt men dat het lastig is te bepalen, omdat er zoveel keus is. Geldt dat ook voor jou? Stel jezelf dan eens de vraag:

  • Waarom begin ik aan yoga?
  • Wat is mijn uitdaging?
  • Hoe is mijn lichamelijk gestel? Heb je eventueel blessures waardoor een rustigere variant voor nu beter bij jou past?
  • Waar hou ik van? Hou je van rustig of juist iets meer power. Ben je graag in beweging of vind je rustigere oefeningen prettiger.

Wanneer je dit op papier hebt gezet, google dan eens: ‘verschillende vormen van yoga’. Je ziet echt vele sites die jou uitleg kunnen geven waar de verschillen in zitten. Op deze manier kan jij je eerste keuze bepalen. Kijk vervolgens naar yogascholen bij jou in de buurt of desnoods iets verder weg. Neem er een kijkje en doe mee met een proefles om zo te ervaren of de school, maar zeker ook de docent bij jou past.

Zo start jij jouw reis. Jouw reis naar binnen.

Want yoga is zoveel meer dan ‘alleen maar’ zitten op een matje. Waar is yoga dan allemaal goed voor?

1. Betere mentale focus

Yoga leert je te focussen. Je focust naar een punt in bijvoorbeeld  verschillende balans houdingen, maar je focus richten we tijdens de yoga, juist ook naar binnen. Door deze naar binnen te brengen, Dhristi in het Sanskriet, leren we te ZIJN in het hier en nu. Jouw focus is dan op DAT moment, waardoor we minder snel afdwalen.

2. Minder stress

Yoga leert je voelen. Voelen hoe jouw lichaam waarop reageert. Bij meditatie loop je onder andere je lichaam langs om zo na te gaan waar je vasthoudt. Vaak zetten we ons lichaam, onbewust, vast. Door telkens ons lichaam even na te lopen en te kijken waar we kunnen loslaten, zal je merken dat je steeds meer leert ontspannen. Tijdens de yoga oefeningen werken we ook met inspanning en loslaten. Dit is een goede manier om te herkennen waar spanning en stress zich in jouw lichaam ophoopt, hoe je deze vervolgens loslaat en dus ontspant.

3.Betere slaap

Doordat je intensief met je lichaam bezig bent, zal je na de yoga de slaap beter en sneller kunnen vatten. Advies is wel: Wanneer je in de avond yoga beoefend, ga na de les niet meer achter je i-pad, telefoon en kijk geen televisie. Maar pak eventueel een boek of ga rustig je bed in om zo na te genieten van de les. Yoga leert je ook bewust te zijn van je ademhaling , dit helpt je zintuigen en gedachten tot rust te brengen, waardoor je beter slaapt.

4. Meer flexibiliteit

Yoga vergroot je flexibiliteit. Door het vele stretchen worden je spieren flexibeler. Je lichaam wordt vitaler en beweeglijker. Yoga is ook een zeer goede tegenhanger bij andere sporten die je spieren juist verkorten, zoals onder andere hardlopen.

5. Vergroot je spierkracht

Ons lichaam bestaat uit ongeveer de helft aan spieren die zorgen dat we rechtop staan, kunnen lopen en buigen. “Ons voertuig” wordt het ook weleens genoemd. Spieren zijn een enorm belangrijk orgaan binnen het menselijk lichaam. Het is daarom van belang deze goed te onderhouden. Bij sommige vormen van yoga werk je aan je spierkracht. Juist door deze, tijdens een oefening, een langere tijd vast te houden of door diverse soorten ‘push ups’ worden je spieren versterkt.

Zo kan ik nog wel even doorgaan om jou te vertellen waar yoga allemaal goed voor is. Yoga is een cadeau aan jezelf. Een prachtige reis waarin je je bewustzijn van jouw lichaam en geest vergroot.

Je hoeft er niet voor naar het buitenland. Het is juist heel dichtbij.

Namasté
Rinske

(Visited 340 times, 1 visits today)

MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief