fbpx

Waarom spijt hebben van cruciaal belang is in je zoektocht naar geluk

Over sommige emoties heb je misschien het idee dat je ze niet zou mogen hebben. Spijt bijvoorbeeld, is zo’n ongewenste emotie. Hetzelfde geldt voor jaloezie. Niemand zegt graag over zichzelf dat ‘ie jaloers is. Of dat je heimwee hebt – ook zo’n emotie in het verdomhoekje. Je mag die emoties niet hebben van jezelf en als het per ongeluk toch gebeurt, verstop je ze. Maar waarom? David de Kock en Arjan Vergeer, de oprichters van 365 Dagen Succesvol vertellen het aan ons!

Waarom spijt een eindeloze bron van informatie is

Over nostalgie denken we vaak net zo. Misschien is nostalgie leuk als campy emotie, met een flinke laag ironie naar dingen van vroeger kijken, maar als serieuze hartenpijn kun je het niet zien. Iedereen weet dat het vroeger heus niet écht beter was. Maar waarom verlang je er dan zo naar?

Het wordt ineens een stuk leuker als al die zogenaamd negatieve emoties niet langer over het verleden gaan, zoals bij spijt of nostalgie, of over wat er nu niet is, zoals bij heimwee en jaloezie. Want in werkelijkheid gaan die emoties over je toekomst. Probeer eens of het lukt om zo’n gevoel te zien als een eindeloze bron van informatie. Je laat namelijk genadeloos aan jezelf zien waar je blijkbaar behoefte aan hebt.

De informatie die in spijt en jaloezie schuilt

Spijt is niks anders dan een omgekeerd verlangen. Je bent alleen jaloers op mensen die iets hebben, kunnen of doen wat je zelf zou willen. Je hebt alleen heimwee als je liever op een andere plek bent en je wordt alleen nostalgisch als je in een andere situatie wilt zijn dan je nu bent. Die emoties zijn helemaal niet negatief: ze maken je juist bewust van een vraag die je jezelf misschien zelden stelt: hoe zou je willen dat je leven is? Waar verlang je naar?

Het misverstand over nostalgie is bovendien dat je zou verlangen naar de omstandigheden waarin we toentertijd leefden en dat we weer terug zouden moeten naar die omstandigheden. Alleen dat klopt niet. Het enige waar we naartoe terug willen, is het gevoel dat die omstandigheden bij ons oproepen: we willen ons veilig voelen en geborgen. Geliefd en thuis. We willen ons welkom voelen in ons eigen leven. Door je te richten op het gevoel in die nostalgie, is de vorm vrij. Het hoeft niet letterlijk 1950 meer te worden om gelukkig te worden en daarmee kan nostalgie een nauwkeurige blauwdruk worden voor je toekomst. Of zoals de Russische filosofe Svetlana Boym zo mooi zegt: ‘Nostalgie is een liefdesaffaire met je eigen fantasie…

Over 365 dagen succesvol

David de Kock en Arjan Vergeer zijn de oprichters van 365 Dagen Succesvol. Het is hun grote missie om Nederland het gelukkigste land ter wereld te maken. Om dat te bereiken, schrijven ze boeken en artikelen en organiseren ze programma’s, live en online, allemaal gebaseerd op de unieke 365 methodiek. Ook het artikel hierboven, komt voort uit die methodiek. Wil je meer weten over 365 Dagen Succesvol? Ga dan naar 365dagensuccesvol.nl

Lees meer artikelen van 365 dagen succesvol:

Vergroot je zelfvertrouwen in 10 stappen

Geblokkeerd door angst? Zo kom je weer in beweging!

Neem een abonnement op de Wendy-specials

Nu voor € 17,50 + 2 x zonneproduct van IK Skin Perfection t.w.v. € 71,50

De Wendy-specials verschijnen vier keer per jaar, in elk seizoen 1. Wil jij ook geen nummer meer missen? Neem dan nu een jaarabonnement en ontvang 4 x de Wendy-special plus 2 zonneproducten van IK Skin Perfection t.w.v. 71,50. Je ontvangt de de Mineral SPF 30 (€ 29,90) en de Sun SPF 50 (€ 41,90) van het mooie merk IKSkin Perfection. Deze krachtige, hydraterende zonnecrèmes beschermen je deze zomer optimaal tegen de zon en zijn bovendien natuurlijk en ontwikkeld in harmonie met de natuur!

Deze actie geldt zolang de voorraad strekt, dus wees er snel bij. Ga naar wendyonline.nl/abonnementen

Wendy Promo artikelIK Waarom spijt hebben van cruciaal belang is in je zoektocht naar geluk



WENDY Zomer special

Zomer op een eiland!


Een special vol eilandliefde en eilandinspiratie.


 

LAAT JE INSPIREREN DOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF