fbpx

Waarom aarden van essentieel belang is bij hoogsensitieve personen

HSP/burn-out en WENDY expert Ilonka van Galen signaleert dat hoogsensitieve personen problemen ervaren wanneer zij niet goed geaard zijn. Hoogsensitieve personen zitten letterlijk veel in hun hoofd door middel van piekeren en voelen steeds minder de positieve energie van de aarde door hun lichaam stromen, met alle gevolgen van dien. Met beide benen op de grond staan heeft in dit geval een andere betekenis.

Als hoogsensitief persoon heb je een gevoeliger zenuwstelsel en sta je meer open voor alle interne en externe prikkels. Hierdoor kun je jezelf sneller verliezen en overprikkeld raken. Energetische zelfbescherming is nodig zodat een hoogsensitief persoon minder het gevoel heeft van onstabiliteit. Door te gaan aarden zul je steeds meer de energie van het hoofd richting het lichaam brengen. Aarden helpt een hoogsensitief persoon meer te vertrouwen op het eigen lichaam, intuïtie beter aan te voelen en beter om te gaan met stress en spanningen. Aarden laat je meer aanwezig zijn in je lichaam en het hier en nu. Hoogsensitieve personen zitten al snel te hoog in de energie en daarom is aarden zo belangrijk.

Voordelen van aarden

Vanaf 1990 zijn er veel wetenschappelijke studies uitgevoerd om bewijs te krijgen wat de invloed van aarden heeft op de menselijke gezondheid. Niet alleen verhoogt aarden het energieniveau en geeft je het gevoel dat je stevig op je benen staat, aarden vermindert ook de ontstekingen in je lichaam en verbeterd de slaap. Aarden brengt het zenuwstelsel tot rust, vermindert spanning en stress en verlaagt het stresshormoon cortisol. Het hele fysieke lichaam zal positief beïnvloed worden met aarden. Een ander voordeel is dat het immuunsysteem verbeterd wordt. De gehele doorstroming van bloed in het lichaam wordt bevorderd en het bioritme wordt genormaliseerd. Het zal niet lang duren voordat de effecten van aarden gevoeld worden. In het begin kan het lichaam grieperig voelen, dit alles heeft te maken met de afvoer van opgeslagen gifstoffen. Ieder lichaam is anders, daarom verloopt het hele proces bij iedereen op een ander tempo. Aarden zou zelfs een positieve werking hebben op het verouderingsproces en bij het hebben van een jetlag. Maak verbinding met de aarde en laat alle negatieve energie het lichaam verlaten.

Oorzaken disconnectie met de aarde

De mens is van oudsher gewend om verbonden te zijn met de natuur. Vroeger liepen mensen op blote voeten en werd er op de grond geslapen. Vrije radicalen verlieten het lichaam door lichamelijk contact te maken met de aarde. Het lichaam kan gezien worden als een soort van bliksemafleider. De negatieve energie verlaat het lichaam via de aarde. Sinds de komst van rubberen zolen onder schoenen loopt 95% van de mensheid geïsoleerd op de aarde rond. De connectie met de aarde is verdwenen. Gebouwen zijn tegenwoordig goed geïsoleerd zodat alle positieve energie niet door het lichaam opgenomen kan worden. Mensen slapen slecht en er ontstaan verschillende gezondheidsproblemen. Je wordt wakker in een niet geaard bed, verlaat een geïsoleerde woning met schoenen aan en de rest van de dag kom je in geïsoleerde gebouwen terecht, dag in en dag uit.

Tips om te aarden

  1. Lopen op blote voeten

Door zelfs 20 minuten tot een half uur per dag met blote voeten contact te maken met de aarde, kun je negatieve energie uit je lichaam laten vloeien. De aarde is één groot energieveld en kan het lichaam binnen een korte tijd opladen. De zool van de voeten bevat veel zenuwuiteinden. Er bestaat tegenwoordig een blotevoetenpad. Dit is een pad waarbij je op blote voeten meerdere elementen van de aarden ervaart onder de voetzolen, één zijn met de natuur. In de zomer is het veelal geen probleem om op blote voeten buiten te lopen, in het voor- en najaar daarentegen wel. Wees voorzichtig zodat je niet onderkoeld raakt.

  1. Lichaamshouding

Zorg dat je fysiek goed geaard bent door middel van een stabiele lichaamshouding. Ga rechtop staan met beide benen iets uit elkaar en breng de aandacht volledig naar de voeten. Voel jezelf stevig staan en beeld jezelf in dat de benen jouw lichaam dragen. Wanneer je zit kun je ook een aardingsoefening doen. Ga stevig zitten met een rechte rug. Probeer de benen in een houding van 90 graden te zetten en zet de blote voeten plat op de grond. Mocht je achter een bureau zitten op het werk, doe de schoenen uit en voel letterlijk dat de voeten de grond raken. Wees je bewust van alle spanningen in het lichaam en visualiseer dat de spanningen via de voetzolen het lichaam verlaten.

  1. Meditatie

Meditatie is een manier om jezelf weer energie te geven wanneer je overprikkelt bent geweest. Door middel van meditatie richt je je aandacht naar binnen en kun je alle negatieve energie uit je aura bewegen. Stel jezelf voor dat je in een bubbel zit en creëer als het ware een schild om je heen. Ga bewust met alle energie om en voel jezelf steeds meer in je kracht staan. Let op je ademhaling. Bij elke uitademing verlaat de negatieve energie het lichaam en bij elke inademing krijg je nieuwe, positieve energie.

  1. Intensief bewegen

Dit is de meest beweeglijke manier van aarden. De makkelijkste manier van aarden dat je op elk moment van de dag kunt inzetten is dansen. Zet muziek op en ga dansen. Stamp met de voeten op de vloer. Voel bij elke beweging dat de voeten de grond raken. Een andere manier van bewegen is door te gaan sporten. Het maakt niet uit welke sport dit is. Voel dat het lichaam bezig is met inspanning en laat de hoge energie het lichaam verlaten. Kom volledig terug in het lichaam, voel de adrenaline en voel dat je leeft. Je zult merken dat na het sporten de energie meer in het volledige lichaam zit in plaats van alleen in het hoofd.

Dit artikel is geschreven door Ilonka van Galen, een trotse Hsp die tot driemaal aan toe een burn-out heeft ervaren. Inmiddels is zij een expert op het gebied van Hoogsensitiviteit en burn-out, staat positief in het leven en houdt zich bezig met het creëren van een gezonde leefstijl. Ilonka heeft een grote passie voor schrijven en wilt met alle kennis die zij de afgelopen tien jaar heeft opgedaan andere mensen informeren, motiveren en inspireren. Op haar instagram pagina, Made by HSP, schrijft zij dagelijks blogs over verschillende onderwerpen. ‘Samen staan wij sterk’ is Ilonka haar levensmotto!

(Visited 1.103 times, 1 visits today)

MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief