fbpx

Verzorg je lichaam en geest met deze ademhalingsoefening

80% van onze energie halen we indirect uit zuurstof en de meeste afvalstoffen verlaten ons lichaam via de uitademing. Toch leren we maar weinig over het belang van ‘goed ademen’. Ademcoach Rob Koning van Mr. Breath deelt drie ademhalingsoefeningen waardoor je concentratie en focus optimaal is.

Het belang van goed ademen

Ademcoach Rob Koning: ‘Als je in staat bent om goed in je buik adem te halen, adem je rustiger en kom je meer in je lijf en dichter bij je gevoel. Zo zorg je ervoor dat je minder in je hoofd zit en kunt ontspannen. En dat zorgt weer voor een goede focus en concentratie. Kortom, voller en dieper ademen is zowel goed voor je geest als voor je lichaam.’

3 x adem in, adem uit

Als we gestrest en gespannen zijn ademen we vaak korter en ook nog eens hoog in de borst. Terwijl een goede ademhaling ons relaxter maakt. Daarom: drie ademhalingsoefeningen.

1.Snel rustig worden

Een intensieve dag gehad? Probeer dan eerst eens thuis te komen in jezelf. Ga rustig zitten in een ontspannen houding. Adem drie tellen in door je neus en zes tellen uit door je mond. Wacht even tot het moment dat je voor je gevoel weer moet inademen. Herhaal deze oefening totdat je weer tot rust gekomen bent.

2. Scherp van geest

Soms kun je te veel prikkels binnenkrijgen, waardoor je hoofd té vol zit en je bepaalde dingen niet voor elkaar krijgt. Met deze oefening zal je merken dat je eenvoudig en snel je focus kunt verbeteren. Adem vijf keer rustig in door je neus en uit door je mond. Houd na de vijfde inademing, je adem vijf tellen vast en vervolgens adem je zo lang als je kunt ontspannen uit. Zorg ervoor dat je buik bij het inademen omhoog gaat. Gaat dit niet vanzelf? Leg je handen op je buik en duw ze weg als gevolg van je inademing. Herhaal deze oefening vijf keer.

3. Opfrisser

Voel je je vermoeider dan normaal en komt er niks uit je handen omdat je geen energie hebt? Probeer je energieniveau dan eens te verhogen door allereerst een actieve zithouding aan te nemen: rechtop, met een rechte rug. Adem tien keer diep in door je neus en ontspannen uit door je mond. Doe dit krachtiger en sneller dan normaal. Zo komt je systeem in een actieve stand terecht en kun je er weer even tegenaan.

Rob Koning schreef het boek Ontdek de kracht van ademhalen.

Lees ook :

15 natuurlijke manieren om ons immuunsysteem te versterken

De 10 meest krachtige en natuurlijke antibiotica

Een fijne meditatie oefening voor thuis

(Visited 365 times, 1 visits today)






MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief