fbpx

Vaarwel slapeloosheid! 2 meditaties voor een goede nachtrust

Daar lig je dan. Na een hectische dag ben je doodop, maar jouw hoofd draait alsnog overuren. Ben je helemaal klaar met die slapeloze nachten? Marjolein Berendsen, holistisch expert en founder van ZoMa Opleidingen, deelt 2 meditaties waarmee je de chaos van de dag eindelijk kan loslaten.

Stress is een van de grootste oorzaken van slapeloosheid. En die vervelende vicieuze cirkel ligt al snel op de loer. Hoe meer stress, hoe slechter je slaapt en hoe minder weerbaar je bent voor de drukte van de volgende dag. Hallo slapeloosheid! Verlang jij ernaar om eindelijk weer eens fris en fruitig wakker te worden na een goede nachtrust? Een simpele meditatie voor het slapengaan kan hierin hét verschil maken.

Meditatie 1: Spanningen en emoties loslaten

De eerste meditatie is erop gericht spanningen en emoties los te laten. Een fijne oefening als je bijvoorbeeld wakker ligt door een schuldgevoel, boosheid of een andere emotie die je maar niet kunt loslaten. Goed om je hierbij te realiseren, is dat je jouw emotie niet bent maar hebt. Dit betekent ook dat je er afstand van kunt doen. Vaak denken we dat dit ons lukt door het gevoel te negeren. Maar het tegendeel is waar: pas nadat je een emotie hebt doorvoeld, kun je ‘m echt loslaten.

Ga voor deze meditatie liggen in een houding die voor jou fijn voelt. Neem even de tijd om je hele lijf bewust te ontspannen. En voel hoe het matras jouw lichaam ondersteunt. Laat je hoofd iets dieper in je kussen zakken en adem een paar keer diep in en uit. Richt je aandacht vervolgens op je gevoel. Welke emoties komen naar boven? Alles wat je voelt is goed, alles mag er zijn. Stel jezelf de vraag wat je graag zou willen loslaten. Ervaar je een onzekerheid? Een angst? Een pijn? Zodra het gevoel dat je wilt loslaten helder is voor jezelf, probeer dan te voelen waar deze emotie in je lichaam zit. Leg je hand op deze plek en voel wat dit met je doet.

Laat het gevoel, voor zover dat prettig is, helemaal toe. Voel je weerstand? Dit is heel normaal. Probeer toch om het volledig toe te laten, in de wetenschap dat je het straks kunt loslaten. Strijk vervolgens met je hand van boven naar beneden over de plek waar de emotie zit. En stel jezelf daarbij voor dat de emotie daarmee steeds meer wegvloeit, via je voeten uit je lijf. Hoe voelt jouw lichaam nu? Adem nu een paar keer bewust in en uit. Met elke uitademing laat je de laatste restjes van de negatieve energie verder los. Totdat je weer rust in je lijf en hoofd voelt.

Meditatie 2: Bodyscan | Uit je hoofd, in je lijf

De tweede meditatie is perfect als je wakker ligt door een te druk, vol hoofd. Bijvoorbeeld als je in gedachten alvast een to-do lijstje aan het maken bent voor de volgende dag. Of als je een intens gesprek met iemand in gedachten blijft herhalen. Met een bodyscan ga je uit je hoofd en terug in je lijf. Zo kom je mentaal tot rust en kun je makkelijker toegeven aan de slaap.

Ga ook voor deze meditatie ontspannen liggen. Neem even de tijd om een prettige houding te vinden. Adem nu diep in. Voel hoe het matras jouw lichaam ondersteunt, en hoe het kussen jouw hoofd ondersteunt. Ga met je aandacht naar jouw gezicht en ontspan nu heel bewust de spieren in jouw voorhoofd, rond je ogen, je wangen, je kaken. Richt je vervolgens op je schouders. Hoe voelen die? Draai eventueel met je schouders om ze nog meer te laten ontspannen. Zak nu, zodra je het specifieke lichaamsdeel hebt ontspannen, steeds meer met jouw aandacht naar beneden. Wat voel je in je rug? En in je buik? Je armen en je handen? Span desnoods je spieren even aan, om vervolgens bewust die spanning los te laten. Hoe voelen je heupen? Je benen? Je enkels? Je voeten? Ook deze kun je even strekken om ze daarna helemaal te ontspannen. Herhaal deze bodyscan weer van boven naar beneden, totdat je uiteindelijk in slaap valt. Terwijl je ondertussen rustig en diep in en uit blijft ademen.

Naast meditaties voor het slapengaan kun je ook de dag starten met bijvoorbeeld een grondingsoefening. Zo bescherm je jezelf tegen negatieve energieën van buitenaf, waardoor je de hele dag weerbaarder bent en ‘s avonds meer rust ervaart.

Wil je ontdekken hoe je dagelijks meer innerlijke rust ervaart in plaats van spanning? Dan is de online cursus ‘Rust in je hoofd’ van ZoMa Opleidingen iets voor jou! Met de kortingscode ZOMAPC430 betaal je tijdelijk slechts €99 i.p.v. €199.

Meer over Marjolein Berendsen

Marjolein Berendsen is founder van ZoMa Opleidingen en Stichting ZoMa. Naast de opleiding Holistisch Therapeut & holistisch coach, kan je bij ZoMa Opleidingen terecht voor o.a. verschillende Reiki en online cursussen. Het verspreiden van licht, liefde en bewustwording  is haar missie. Om haar missie uit te dragen, is ze niet alleen dagelijks vanuit onvoorwaardelijke liefde & holistisch leven bezig met haar opleidingsinstituut ZoMa Opleidingen, maar schrijft ze ook artikelen, columns en blogs, deelt ze meditaties, masterclasses en haar eigen podcast Holistisch leven. Tot slot is ze auteur van de boeken (handboek & werkboek) ‘Holistisch leven, moeiteloos gelukkig zijn’  en in september verschijnt haar 2de boek ‘Hoogsensitief, je grootste kracht’, waarin ze hsp’ers inspireert volledig vanuit authenticiteit te leven. Kijk voor meer informatie over Marjolein en het opleidingsaanbod & kenniscentrum van ZoMa Opleidingen op: zoma-opleidingen.nl en marjoleinberendsen.nl 

slapeloosheid



WENDY Herfst Special

Leven in liefde


Met o.a. interviews met Najib Amhali, Elle van Rijn en Mirella van Markus en hun partners over de liefde!



 
 

LAAT JE INSPIREREN DOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF