fbpx

Selfcare Sunday: drie hulpmiddelen om je dankbaar te voelen

Dankbaarheid is een belangrijk element om je voldaan en gelukkiger te voelen. Je kunt niks meer veranderen aan wat er in het verleden is gebeurd. Je kunt wel nog een positieve draai geven aan vandaag én aan de toekomst. Dit kun je doen door regelmatig aandacht te schenken aan waar jij dankbaar voor bent.

Het is een krachtige vorm van selfcare. Stort je op deze drie hulpmiddelen om je dankbaar te voelen en krijg vat/grip op je gemoedstoestand. Je kunt je namelijk niet somber voelen en op hetzelfde moment dankbaar zijn.

1 Journal

Het leven is soms net als een sneltrein. We plannen onze dagen vol en we willen van alles. We wensen een baan met een goed salaris, een leuk sociaal leven, een mooi huis, dat de kinderen succesvol en gelukkig zijn, en ga zo maar door. Door de sneltrein van ons leven, nemen we veel alledaagse dingen voor lief en staan we niet altijd stil bij waar we dankbaar voor zijn.

Een dagboek, oftewel een journal, zorgt voor een dagelijkse routine waarbij je aandacht besteed aan waar je dankbaar voor bent. Wat je opschrijft, kan heel simpel zijn, zoals ‘Ik ben dankbaar dat ik lekker heb geslapen in mijn warme bed’ of ‘Ik ben dankbaar dat ik in het mooie park met de hond kan wandelen’. Geluk zit namelijk vaak in kleine dingen. Door in de ochtend dit soort zaken waardering te geven, begin je de dag met een positief en tevreden gevoel. ’s Avonds kun je opschrijven wat er goed ging aan je dag, zoals ‘Ik heb vanavond lekker gekookt’. Deze erkenning voor jezelf geeft ook een tevreden en voldaan gevoel. Tot slot kun je opschrijven wat je had kunnen doen om je dag beter te maken. Dit neem je dan weer mee naar de volgende dag. Zo wordt stap voor stap iedere dag alsmaar beter en zal je op den duur een dankbaar(der) leven leiden.

 

2 Dankbaarheidsmeditatie

Door te kijken naar wat je niet hebt, zul je het gevoel krijgen dat je tekortschiet. Dankbaarheid is een element waarbij je je focust op de dingen die er wél zijn in je leven. Hierdoor zul je je een stuk rijker voelen. Door met regelmaat aan dankbaarheidsmeditatie te doen, word je je bewust van het alledaagse geluk dat we stiekem voor lief nemen.

Je begint de dankbaarheidsmeditatie door in een comfortabele positie te gaan zitten met beide voeten op de grond. Je sluit je ogen en ademt diep in door je neus en uit door je mond. Vervolgens roep je de moeilijke situaties op die je dit jaar hebt meegemaakt. Plaats je hand op je hart en stuur je gedachten naar de mensen van wie je veel hebt geleerd op deze moeilijke momenten. Laat vervolgens een intens gevoel van dankbaarheid binnen stromen. Focus je op hoe je bent gegroeid. Voel je dankbaar voor de persoon die je bent geworden. Nu zal je de negatieve ervaringen omzetten in leermomenten. Dit doe je door gevoelens van angst, spijt, frustratie of boosheid toe te laten en deze gevoelens om te zetten in dankbaarheid en vergeving. Plaats beide handen op je hart en vertel jezelf hoe bijzonder en rijk jij bent als persoon. Adem nog een laatste keer diep in en adem langzaam uit. Als je bent uitgeademd, open je rustig je ogen.

3 Wet van aantrekkingskracht

‘The Law of Attraction’ ofwel de wet van aantrekkingskracht staat voor de overtuiging dat je krijgt wat je ‘aantrekt’ en dat je daarmee zelf bepaalt hoe jouw realiteit zich vormgeeft. Dit gebeurt door je je bewust te zijn van je gedachten en gevoelens en deze te sturen. De ene persoon vertrouwt hierbij op zichzelf en de andere vertrouwt op het universum. Wat je aandacht geeft, groeit. Dus zie jij het glas meestal als halfvol? Dan komen je er meer positieve dingen in het leven tegemoet. Deze mindset gaat samen met journaling en mediteren, omdat je bij alle drie de hulpmiddelen je gedachten en gevoelens manifesteert.

Neem het volgende voorbeeld: er is een kans dat je promotie krijgt op je werk. In gedachten bedenk je al hoe je dit gaat vieren. Doordat je ervan uitgaat deze promotie je al is gegeven en werkelijkheid is geworden, straal je positieve energie uit. Dit is jouw seintje aan het universum dat je hier meer van wil. Door jouw positieve instelling, zit je in een opwaartse spiraal. Dit is de werking van de wet van aantrekking en die kun je in gang zetten door te journalen of te mediteren. Door je dankbaarheid op te schrijven of uit te spreken, creëer je een opwaartse spiraal. Je geeft aandacht aan wat je al hebt of begeert, en niet aan datgene dat ontbreekt. Wat je zaait zul je oogsten. Door dankbaar te zijn voor wat je hebt, trek je dus nog meer dingen aan om dankbaar voor te zijn. Je trekt je eigen geluk aan. Je bent niet dankbaar dat je gelukkig bent. De mindset is dat je gelukkig bent omdat je je dankbaar voelt.



WENDY Herfst Special

Leven in liefde


Met o.a. interviews met Najib Amhali, Elle van Rijn en Mirella van Markus en hun partners over de liefde!



 
 

LAAT JE INSPIREREN DOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF