fbpx

Hoe een stiltewandeling bijdraagt aan meer rust en verbinding

Wandelen brengt ons een stukje geluk. Het is niet alleen goed voor je lichamelijke gezondheid, maar het geeft ook rust. En dat is nou net wat we nodig hebben in deze drukke maatschappij. Yogacoach Rinske heeft één grote passie en dat is jou te laten stralen. Ze vertelt wat wandelen voor jou kan betekenen. 

Moeite met stil zijn

Onlangs heb ik een stiltewandeling georganiseerd. Het was niet de eerste keer. Toen ik begon met lesgeven, organiseerde ik ook verschillende workshops. Op een dag vroeg iemand mij: ”Waarom organiseer jij geen stiltewandeling?” Diegene die mij wat beter kent, zou direct in de lach schieten. “Rins en stil zijn.” Zelf dacht ik er ook zo over. Hoe kan ik een stiltewandeling organiseren terwijl ik het zelf het moeilijkste vind om stil te zijn?

“Maar Rins, wanneer jij met Bikkel wandelt (mijn hond), dan ben je toch ook stil?” Deze zin was raak. Inderdaad en ik kan je vertellen, daar geniet ik volop van. Ze hoefden mij niet langer te overtuigen en de eerste wandeling werd gepland. Nu, een jaar later, organiseer ik voor de vierde keer een stiltewandeling. Dit keer in het bosrijke gebied van Soest. Vele mensen waren enthousiast om aan deze mooie avond deel te nemen.

Stilte

We wandelden een uur met daarbij drie stops. Dit om aan de stilte te wennen. Het thema was: het openen van onze zintuigen. Om de twintig minuten was er een stop waarna we ons concentreerden op weer een ander zintuig. Het was prachtig te zien hoe iedereen genoot en in zijn hier en nu wandelde. Wat nog mooier was, was dat wanneer we de “stops” hadden, het nog steeds stil was. Niemand zei één woord. De rust was er volledig. Iedereen bleef bij zijn beleving en ervaring op dat moment en zijn gevoel daarbij. Het ontroerde mij om dit te zien. Een prachtige groep vrouwen van jong tot oud zag ik hier ten volle genieten. Ieder op zijn eigen manier. Wat is het leven mooi!!

Tips

Wandelen in de natuur geeft rust, geeft verbinding, zorgt voor creativiteit en helpt bij ontstressen. Maar het zorgt ook voor beweging. Heb jij het voornemen om te gaan wandelen, maar blijft het lastig omdat je alleen wandelen zo saai vindt? Of is het geen tijd hiervoor over hebben?

Kijk eens naar het volgende:

  • Je hoeft niet gelijk een uur te wandeling, begin eerst met 10 minuten
  • Wees je volledig bewust van het HIER en NU. Kijk naar de beweging van mens en dier en ervaar wat dit met jou doet.
  • Glimlach naar de ander die je tegenkomt. De verbinding is te voelen. We zijn namelijk allemaal met elkaar verbonden, door middel van onze energie en ademhaling.

Wees bewust

Tijdens het wandelen ben je bewust van het volgende:

  • Wat ZIE ik; kijk naar de schoonheid van de diverse bloemen, de vogels of insecten die in beweging zijn, de verschillen in mensen…
  • Wat HOOR ik; luister naar het ritselen van de wind, de vogels die fluiten, de knisperende schelpen onder jouw voeten…
  • Wat VOEL ik; voel de temperatuur van je lichaam en van de lucht. Maar voel ook binnenin jou: wat gaat er door mij heen, wat voel ik diep vanbinnen? Welke emoties komen vrij wanneer ik hier in vrijheid wandel?

Laat alles zijn, zonder oordeel, zonder er een naam aan te geven. Puur observeren en voel. Het is nooit te laat om de eerste stap te zetten.

Over Rinske

Rinske behoort vanaf nu tot een van onze vaste gastbloggers. Ze is onze body & mind expert en gaat jullie de komende tijd veel vertellen over dit onderwerp. Ook is yoga een groot deel van haar leven. Ze geeft lessen en gaat al jullie vragen op het gebied van yoga beantwoorden. ‘Ik laat mijn droom uitkomen, laat vastigheid los, maar heb vertrouwen op dat sterke gevoel in mij.’

(Visited 178 times, 1 visits today)

MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief