fbpx

Met deze yogaoefening begin je jouw dag vol energie

Je lichaam langzaam wakker maken door middel van stretchen en opwarmen is een goede manier om de dag met nieuwe energie te beginnen. Yogacoach Rinske is zelf fan van de Zonnegroet. Vandaag legt ze deze yogaoefening uit!

Verschillende poses

De Zonnegroet bestaat uit verschillende poses. Je beweegt hem in een aaneengesloten flow waarin jouw ademhaling de sleutel is. Doordat je op het ritme hiervan beweegt, is het ook een meditatieve oefening. Naast dat het jou een heerlijk, rustig begin van de ochtend geeft, zorgt het ook voor een betere doorbloeding, merk je verbetering bij de stijfheid van spieren en werkt het ook ontspannend.

Wanneer jouw agenda jouw leven beheerst en er weinig tijd overblijft om ook maar iets van sport te doen of wanneer je een overall zittende job hebt, is dit een uitstekende practice om mee te beginnen. Doe het op jouw eigen tempo. Ga niet te snel, maar volg jouw ademhaling en laat je meevoeren in de cadans van het ritme dat in jou zit. Er zijn 2 versies: Surya Namaskar A en B. De laatste is iets uitgebreider. In deze blog beschrijf ik: Surya Namaskar A.

Tadasana

Plaats je voeten heupbreedte. Je knieën ligt gebogen. Je navel in richting je wervelkolom en daarbij kantel je licht je bekken naar voren. Breng je kruin iets omhoog. Denk hier aan een touwtje wat je lichtjes omhoog brengt richting het universum. Je kin iets naar achter. Armen naast je lichaam. Voel hoe je voeten stevig in de grond staan. Adem rustig in en uit. Volg jouw ademhaling en voel de ruimte om je heen. Neem waar wat dit met jou doet; met je geest, je lichaam. Hoe voelt deze aan. Richt je aandacht naar binnen.

Urdhva Hastasana

Breng op een inademing je armen omhoog. Voel de stretch aan de zijkant van jouw lichaam. Houdt het contact met je voeten die goed gegrond zijn.

Uttanasana

Op een uitademing buig je voorover. Je kruin richting de grond. Breng je staartbeen omhoog. Stretch zo de achterkant van je benen. Wanneer het lastig is je benen te strekken, buig dan licht je knieën. Hou je armen, hoofd en schouders ontspannen.

Ardha Uttanasana

Kom op een inademing half op (ardha staat voor half). Breng je handen zachtjes net onder je knieën of op je bovenbenen. Je kruin rijkt weg van je staartbeen. Houd je benen gestrekt. Niet over stretchen. Duw hierbij je knieën niet te hard naar achter. Schouders open.

Chaturanga Dandasana

Kom op een uitademing naar Chaturanga via een hoge plank. Doe je armen in een hoek van 90 graden. Breng je lichaam iets naar voren, duw je hakken naar achter. Je kruin is in één lijn met je staartbeen en je hakken. Houd je navel in richting van je wervelkolom ter bescherming van je rug. Versterk je core, arm en beenspieren.

Optie: Plaats je knieën op de grond.

Cobra Pose of Upward Facing Dog

Op een inademing breng je je kruin op. Open je schouders. Duw je handen in de mat. Vingers goed gespreid. Zorg dat je bij het omhoog komen van je lichaam je kuiten, bovenbenen en billen licht aanspant om zo jezelf zacht en liefdevol te liften.

Bij Cobra Pose ofwel Bhudjangasana houdt je je benen op de grond. Bij Upward Facing Dog komen je benen/ knieën iets van de grond af.

Adho Mukha Svanasana (Downward-Facing Dog)

Op een uitademing duw je je staartbeen omhoog. Handen staan schouderbreedte, voeten heupbreedte. Buig eventueel licht je knieën of kom op je tenen, wanneer je je voeten nog niet plat op de grond krijgt. Zorg dat je vingers goed gespreid zijn en trek je navel licht in. Dit is tevens een rust-pose. Een pose die je, zeker bij een eerste keer niet als rust zal ervaren. Maar echt, hoe vaker je hierin staat hoe meer je de houding gaat waarderen en jij de rust in deze houding zal gaan vinden.

Vanuit de Downward-Facing Dog wandel je naar de voorkant van je mat en plaats je je voeten tussen je handen. Kom vervolgens naar Ardha Uttanansana, Uttanasana en dan Tadasana. Vanuit Tadasana herhaal jij de flow. Doe dit zo vaak als jij wilt. Geniet van je practice!

 

“Yoga is a light, which once lit, will never dim. The better your practice, the brighter the flame”. B.K.S. Iyengar

Namaste Rinske

(Visited 486 times, 1 visits today)






MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief