Lastig probleem! Overmatige haargroei kan betekenen dat je hormoonhuishouding is verstoord

Heb jij te maken met hirsutisme? Hirsutisme is een ander woord voor overmatige haargroei bij vrouwen op plekken waar je het niet zo snel verwacht. Wendy- en hormoonexpert Ilva van der Dong krijgt hier steeds vaker vragen over van vrouwen, en hoopt daarom dat dit artikel jou meer helderheid geeft over hirsutisme en wat je hieraan kunt doen.

Hirsutisme: overmatige/ongewenste haargroei bij vrouwen

Lichaamsbeharing heeft meerdere functies, denk hierbij aan: bacteriën tegenhouden en je lichaam warm houden. Het is normaal voor vrouwen om haar te hebben, dit wordt wel eens vergeten! Een beetje haar boven bijvoorbeeld de lip is normaal en noem je geen hirsutisme. Wanneer er veel (donkere) haren op plekken zoals de buik, borst, kaaklijn en rondom de tepels groeit dan kun je spreken van hirsutisme. Voor veel vrouwen is dit psychisch lastig om te accepteren, het is iets waar niet vaak over gesproken wordt. Het zou mooi zijn wanneer vrouwen hier meer open over durven te zijn en er niet alleen mee hoeven rond te lopen.

Hirsutisme is meestal een symptoom van een onderliggend probleem, dit maakt dat er vaak meer symptomen aanwezig zijn. Je kunt hierbij denken aan een onregelmatige cyclus, kaalheid volgens een mannelijk patroon en aankomen in gewicht. Ook rondom de menopauze kan het optreden doordat de hormonen erg aan het schommelen zijn.

Hirsutisme wordt vooral gezien bij vrouwen met hormonale disbalansen. Vrouwen die bekend zijn met bijvoorbeeld PCOS kampen relatief vaak met hirsutisme. Ook vrouwen in de menopauze zien dat lichaamshaar toeneemt op plekken waar ze dit voorheen nog niet hadden. Verschillende soorten medicatie kunnen de haargroei ook beïnvloeden, denk hierbij aan de anticonceptiepil.

Nu je weet dat hirsutisme een symptoom is van een onderliggend probleem, is het belangrijk om te achterhalen wat de achterliggende oorzaak is zodat je gerichter kunt bepalen wat nodig is om het aan te pakken.

Studies laten zien dat het te maken heeft met een verhoogd aantal androgenen (mannelijke hormonen) in het lijf. Ondanks dat is het van belang om ook te kijken naar de oestrogeen waardes, dit omdat het lichaam oestrogenen makkelijk om kan zetten in testosteron. Het kan lastig zijn om dit goed in kaart te brengen, dit omdat oestrogenen in de cellen kunnen worden opgeslagen. Het hormoon DHEA kan ook een belangrijke rol spelen bij hirsutisme, bij veel vrouwen zijn er verhoogde DHEA-waardes aanwezig in het bloed.

5 natuurlijke manieren die kunnen helpen bij hirsutisme:

  1. Je bloedsuiker balanceren. Probeer om de 3 tot 4 uren een maaltijd te eten, dit zorgt ervoor dat je bloedsuiker in balans blijft. Kies voor onbewerkte en onbespoten producten en probeer koolhydraten, vetten en eiwitten met elkaar te combineren, zodat suikers geleidelijk worden opgenomen. Denk aan voedingsmiddelen zoals: avocado, ei, rode bieten, fruit, vis etc.
  2. Voorkom dat je te veel plantaarde oliën zoals canola olie, sojaolie, zonnebloemolie maar ook margarines binnenkrijgt. Deze oliën kunnen zorgen voor stress en laaggradige ontstekingen in het lijf. Laaggradige ontstekingen kunnen onze cellen en weefsels beschadigen en het immuunsysteem blijft continu actief omdat de ontstekingen chronisch zijn.
  3. Het is belangrijk om stress te verminderen (intern en extern). Denk hierbij aan: te veel sporten, onvoldoende voedingsstoffen tot je nemen, een bloedsuiker die niet in balans is, relaties met de mensen om je heen die niet goed voelen, een baan waar je je ongelukkig door voelt. Stress kun je niet helemaal vermijden en er zullen altijd bepaalde stressfactoren aanwezig zijn maar je kunt zelf wel bepaalde keuzes maken die bepaalde stressfactoren kunnen verminderen.
  4. Kruiden zoals verse munt. Uit studies blijkt dat munt thee kan bijdragen aan het verlagen van testosteron. De onderzoekers zagen dat bij sommige vrouwen symptomen verminderden. De thee van Hormonal Flow is ook een goede optie om in te zetten (klik hier).
  5. Voldoende zonlicht is heel belangrijk om je lichaam te ondersteunen. We hebben zonlicht nodig voor het balanceren van onze hormonen. Het zorgt ervoor dat we bijvoorbeeld beter progesteron aan kunnen maken, het verlaagd stress en ondersteunt de schildklierfunctie. Ga daarom overdag regelmatig even naar buiten.

Over Ilva van der Dong

Ilva is oprichtster van Jouw Hormonen. Ze is altijd al geïnteresseerd geweest in het menselijk lichaam, met name in hoe je door middel van bepaalde leefstijlkeuzes een positief effect teweeg kan brengen. Wegens persoonlijke ervaringen met een verstoorde hormoonbalans volgde ze verschillende opleidingen en cursussen en leerde ze hoe je je lichaam weer in balans krijgt. Omdat ze haar ervaringen wilde delen met andere vrouwen startte ze haar praktijk, waar ze vrouwen ondersteunt om te leren ‘samenwerken’ met hun lijf in plaats van ‘tegen’. Dit doet ze door middel van 1 op 1 consulten en een bloedonderzoek. Ze vindt het daarbij belangrijk om te kijken naar de lange termijn effecten in plaats van naar de korte termijn effecten. ‘Het is geweldig om te zien hoe vrouwen in contact komen met zichzelf en welke positieve veranderingen ze hierdoor ervaren.’ Daarnaast is ze mede-eigenaar van www.hormonalflow.nl, op deze website kun je producten vinden welke de hormoonbalans ondersteunen.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Jouw Hormonen (@jouwhormonen)