fbpx

Huisarts Tamara geeft 3 handige kersttips!

Dit jaar rol je relaxed door de kerstdagen. Je hebt geen last van gedoe aan tafel, eet alles wat je wilt en maakt je niet dik over je gewicht. Hoe? Met dit speciale leefstijlrecept van Tamara de Weijer, onze kers(t)verse columnist.

Heb jij met kerst ook altijd te veel ballen om in de lucht te houden? En begin je ieder jaar op 1 januari altijd vol goede moed met lijnen, omdat je tijdens de feestdagen uit je glitterjurk bent geknald? Dit jaar doe je het anders, met mijn 3 tips om relaxed en gemakkelijk de feestdagen door te komen.

1. Eet alles wat je wilt.

Gezond leven en kerst: yeah, right. Het is koud, je zit veel binnen en het huis is volgepakt met kerstkransen, kerststol, kalkoen, Viënetta (eten mensen dit nog?) en glühwein. Het wordt je in de donkere dagen niet makkelijk gemaakt om een gezonde leefstijl vast te houden. Maar waarom zou je? Als je, net zoals ik, superveel van kerst houdt en geniet van alle gezelligheid, kan het geen kwaad om de teugels wat te laten vieren. Je hoeft echt niet met een bak sla te zitten terwijl iedereen zich tegoed doet aan al die lekkernijen. De truc is: eet alles waar je zin in hebt, maar eet van alles een beetje. Juist van die eerste happen geniet je het meest, zo blijkt uit onderzoek. Daarna proef je veel minder. Als je van veel dingen veel minder neemt, geniet je dus het meest!

2. Zorg niet alleen voor je gasten, maar vooral ook voor jezelf.

Natuurlijk weet ik ook wel dat al die kleine beetjes evengoed een berg kersteten zijn. Je eet, tenzij je zin hebt om heel streng te zijn voor jezelf, ongetwijfeld ronduit te veel. Als je nou ook wat meer beweegt dan je normaal gesproken doet, hoeft dat helemaal geen aanslag op je lijn te betekenen. Probleem is alleen dat we met kerst vaak juist minder bewegen. Dit jaar doe je het anders. Plan die extra wandeling gewoon in. Dat kan ’s ochtends als iedereen nog in bed ligt (mijn lievelingsmoment, het is dan stiller dan ooit buiten), of als de kalkoen in de oven staat. Of doe het gezellig met de hele familie, voor je aan tafel gaat. Zo zorg je met kerst niet alleen goed voor je gasten of gezinsleden, maar ook voor jezelf. En dat is precies de kern van een goede leefstijl. Gezond leven is niet: altijd gezond eten, voldoende bewegen en slapen en absoluut stressvrij door het leven gaan. Het gaat erom dat je de balans in je leven terugbrengt. Soms gaat het op het ene vlak net wat minder, maar kun je dit met andere dingen goed maken.

3. Maak je niet gek.

Wil jij dat alles perfect is met kerst? Het eten, de sfeer, je looks, je huis? Je bent niet de enige. Veel vrouwen leggen de lat altijd superhoog. Met kerst piekt ie helemaal. Maar dat hoeft niet. Begin dit jaar al voor de kerstdagen met je verwachtingsmanagement. Zie je op tegen gemor van weerbarstige pubers, exen of (schoon)ouders? Heb je vaak last van last-minute stress in de keuken of is er altijd wel een gerecht dat net niet helemaal lukt? Zo gaat het vast dit jaar weer. Tenzij je het jezelf niet zo moeilijk maakt. Ga niet de meest ingewikkelde culinaire hoogstandjes bedenken en zeker niet voor de eerste keer uitvoeren tijdens kerst. Als dit je energie geeft: prima, als het je energie kost: laat het los. Probeer ook een aantal momenten op de dag te vinden (zeker als je voelt dat de stress oploopt) om een paar minuten rustig te zitten en naar je buik adem te halen. Desnoods op de wc. Pas je tempo wat aan. Dit soort dingen heb je in de hand. Wat er tussen mensen gebeurt, niet. Is er weer zo’n ouderwetse kerstclash? Zie het aan – en laat het gaan. Jij straalt met Kerst als je geniet van alles en iedereen om je heen, en dat kan echt ook zonder dat alles perfect is.

Fijne feestdagen!

Wil je Tamara volgen op social media? Dat kan via Instagram en Facebook!

 

 

 

 

 

(Visited 47 times, 1 visits today)

MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief