fbpx

Waarom hoogsensitieve personen zo sterk reageren op de verschillende maanfases

HSP-expert Ilonka van Galen signaleert dat veel hoogsensitieve mensen klachten ervaren tijdens de verschillende maanfases. Als hoogsensitief persoon heb je een gevoelig zenuwstelsel en ben je gevoeliger voor de krachten die de maan met zich meebrengt. Sinds gister hebben we een nieuwe maan. Ilonka legt uit welke invloed de verschillende maanstanden hebben op HSP’ers.

De mens bestaat voor 50 tot 70 procent uit water. De zwaartekracht van de maan heeft invloed op al het water op onze planeet. Water staat symbool voor emoties. Het is geen verrassing dat de maan veel invloed uitoefent op ons. De maan oefent een aantrekkingskracht uit op de aarde en hij bepaalt wat er gebeurt. Het water reageert wanneer de zwaartekracht van de maan trekt aan onze draaiende planeet. Op deze manier wordt er eb en vloed gecreëerd.

De maan heeft 4 verschillende fases. Je kunt op een makkelijke manier deze fases herkennen. Wanneer de maan donker is, begint de nieuwe maan. Is de maan aan de rechterkant verlicht, breekt het eerste kwartier aan. Bij een volledig verlichte maan wordt er gesproken van een volle maan. Zodra het licht aan de linkerkant zichtbaar is gaat het laatste kwartier in. Als laatste bestaat er de supermaan. Deze komt drie tot vier keer per jaar voor en is groter en meer helder dan de volle maan.

Lichamelijke en emotionele sensaties

Elke HSP’er voelt zich sterk verbonden met de natuur, ook met de maan. Tijdens een volle maan ervaar je als hoogsensitief persoon de prikkels en energie die je dagelijks binnenkrijgt nog heftiger. De maan is qua energie op dat moment op zijn hoogtepunt.

Vermoeidheid

Tijdens een volle maan wordt de aanmaak van het slaaphormoon prolactine verstoord. De sterke energie van de maan zorgt ervoor dat je moeilijk de slaap kunt vatten. Je ligt te woelen in bed en overdag heb je last van een slaaptekort. Intense dromen kunnen ineens ontstaan of je gaat slaapwandelen. De meest rare en fantasierijke dromen komen omhoog. Doordat je in de nacht de prikkels niet hebt kunnen verwerken die overdag je lichaam binnen zijn gekomen, blijf je je onrustig voelen. Hoogsensitieve personen hebben gemiddeld meer rust en slaap nodig. Probeer niet overdag te gaan slapen, hierdoor raak je sneller uit balans. Ga de frisse lucht in of leidt jezelf af van het slaperig gevoel. Wordt actief zodat je brein ook weer actief wordt.

Concentratieproblemen

Doordat je tijdens de nachten minder kunt uitrusten, zul je je minder goed kunnen concentreren op je dagelijkse taken. Je bent sneller afgeleid, hebt moeite met het ordenen en het houden van overzicht en je wordt vergeetachtig. De volle maan zorgt ervoor dat je brein constant ‘aan’ staat. Het lichaam van een hoogsensitief persoon staat wagenwijd open voor informatie en prikkels. Probeer zo dicht mogelijk bij jezelf te blijven. Maak een lijst en zet daarop wat er op een dag gedaan moet worden. Werk deze taken één voor één af zodat je het overzicht behoudt. Meditatie kan ook heel goed werken om weer terug in het hier en nu te komen. Meditaties zorgen ervoor dat je beter met stress situaties om kunt gaan en dat eventuele negatieve gedachten omgezet gaan worden naar positiviteit.

Emoties

In de dagen voor en na de volle maan zul je merken dat je emotioneler bent dan normaal. Er heerst onrust in je lichaam, je bent sneller bang of boos en ineens krijg je een huilbui. Je maakt van een mug een olifant aangezien je meer prikkelbaar bent. Ben je ongesteld tijdens een volle maan? Menstruaties zijn vaak heviger, dat niet mee gaat werken wanneer je al meer emoties ervaart. Druk de emoties niet weg, probeer je eigen gevoelens te begrijpen. Het licht van een volle maan brengt de verborgen emotionele wereld naar buiten waardoor je je overweldigd kunt gaan voelen.

Van last naar kracht

Er zijn niet alleen nadelen verbonden aan de krachtige energie van de maan. Door goed te weten wat je kunt gaan doen tijdens de maanfases, zul je jezelf ook sterker en krachtiger gaan voelen. Tijdens het eerste kwartier beginnen mensen zich gevoeliger te voelen. De neurotransmitter acetylcholinewordt verhoogt. Je wordt ontvankelijker voor mensen en je doet meer moeite om gezelschap te vinden. Dit is de tijd voor inspiratie. Je hebt veel energie maar niet de juiste aandacht. Zet je plannen nog heel even in de wacht en werk deze op een later moment uit. Bij een volle maan wordt de aanmaak van serotonine geactiveerd dat tot creativiteit en concentratie leidt. Op dit moment keer je naar binnen en ga je op zoek naar antwoorden voor alle innerlijke vragen. Je zult je meer tevreden en voldaan voelen. Hierna begint de maan kleiner te worden, het laatste kwartier. De neurotransmitter dopamine komt op de voorgrond, dit staat voor plezier en genot. Dit is de beste tijd om sociale activiteiten te gaan doen. De laatste fase is de nieuwe maan. Noradrenaline staat nu centraal. Dit is het perfecte moment om je plannen tot uiting te laten komen en beslissingen te nemen. Begin aan een nieuw project en je zult zien dat je gaat slagen.

Inzicht

Ook al voel je als hoogsensitief persoon een krachtige energie, vooral rond de volle maan, laat het je niet van de wijs brengen. Nu je weet hoe de verschillende maanfases in elkaar zitten, kun je rekening gaan houden met de emoties die je voelt en de gedachten die bij je opkomen. Schrijf op hoe je je voelt, houdt een ‘maan’dagboek bij en krijg meer inzicht in jou als persoon zijnde. Net als hoogsensitiviteit kun je de verschillende maanfases gaan inzetten als een kracht. Op verschillende websites kun je een maankalender vinden. Gisteren, Zondag 21 Juni, om 08:42:16 is er een nieuwe maan gevormd. Tijd om nieuwe ideeën uit te gaan werken.

Dit artikel is geschreven door Ilonka van Galen, een trotse Hsp die tot driemaal aan toe een burn-out heeft ervaren. Inmiddels is zij een expert op het gebied van Hoogsensitiviteit en burn-out, staat positief in het leven en houdt zich bezig met het creëren van een gezonde leefstijl. Ilonka heeft een grote passie voor schrijven en wilt met alle kennis die zij de afgelopen tien jaar heeft opgedaan andere mensen informeren, motiveren en inspireren. Op haar instagram pagina, Made by HSP, schrijft zij dagelijks blogs over verschillende onderwerpen. ‘Samen staan wij sterk’ is Ilonka haar levensmotto!

View this post on Instagram

HOOGSENSITIVITEIT Mijn naam is Ilonka, ben 36 jaar en ik ben een trotse HSP. Hoe zie jij mij? Ik zie jou, met alle details en emoties die je bezit, ik voel jou. Ik ben empatisch en ik zorg graag voor jou. Ik weet en voel wat ik nodig heb in mijn leven. Tussendoor heb ik tijd voor mezelf nodig om op te kunnen laden en trek mij dan terug. In de natuur kan ik mij opladen en ik voel mij hier sterk mee verbonden. Ik denk veel na, meer dan gemiddeld, en het duurt langer om gebeurtenissen te verwerken. Ik heb een hekel aan onrechtvaardigheid en kom voor andere op die dat niet zelf kunnen doen. Ik houd van diepgang, respect en openheid. Wanneer er te fel licht is, sterke geuren of hard geluid kan ik mij overprikkeld voelen. Ik ben perfectionistisch en creatief. Ik leef heel intens, ben puur en voel liefde voor (bijna) alles dat om mij heen leeft. Ik voel mij wel eens anders dan anderen en minder snel begrepen. Stress en drukte vind ik niet fijn, dat vermijd ik het liefst. Het belangrijkste om te weten is dat ik HSP ben en niet heb! Vanaf mijn geboorte heb ik een zenuwstelsel dat scherper afgesteld is, net als ongeveer 20% van de bevolking. HSP is geen aandoening, het is een persoonlijkheidskenmerk en een HSP kan veel aan deze wereld toevoegen. HSP is een kracht en geen zwakte. Herken jij jezelf in dit verhaal? Laat een ❤️ achter in de comments #weekvandehsp @wendyonlinenl

A post shared by ✨Ilonka◎Happy & Healthy Life✨ (@made.by.hsp) on

 

 

 

(Visited 6.348 times, 4 visits today)






MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief