Hoogsensitief en onderprikkeld? Met deze 5 tips voorkom je een bore-out

Word jij momenteel positief genoeg geprikkeld in het leven dat je nu leeft? Voel jij je moe en prikkelbaar? HSP/burn-out en WENDY expert Ilonka van Galen signaleert dat een overprikkeling en onderpikkeling vaak door elkaar heen wordt gehaald. Herken de symptomen op tijd en leef een gebalanceerd hoogsensitief leven.  

Wat is onderprikkeling?

Overprikkeling is een bekend onderwerp bij hoogsensitiviteit. Over onderprikkeling wordt minder snel gesproken en dit is nog relatief vrij onbekend. Onderprikkeling kan net zo vervelend aanvoelen als een overprikkeling. Waarbij er bij overprikkeling te veel interne en/of externe prikkels het centraal zenuwstelsel binnendringen, is er in het geval van een onderprikkeling een sterke behoefte aan positieve prikkels. Het centraal zenuwstelsel wordt te weinig gestimuleerd. Dit alles kan een aanleiding zijn voor een bore-out, de tegenhanger van een burn-out. 

Vooral de HSP HSS type (High Sensation Seekers) hebben behoefte aan dagelijkse, positieve prikkels. Dit type hoogsensitieve personen zijn de sensatiezoekers. De HSP HSS heeft vaak een extravert karakter en is meer op de buitenwereld gericht. Er wordt meer avontuur en spanning opgezocht maar de HSP HSS is sneller uitgekeken op dingen. Wanneer hoogsensitiviteit nog niet goed beheerst wordt door de HSP HSS, kan ook dit type hoogsensitieve persoon overprikkeld raken. De constante drang naar prikkels zal gedoseerd moeten worden. 

Wat zijn de symptomen van een onderprikkeling?

  • Je verveelt je snel 
  • Je voelt je moe 
  • Je verliest de focus 
  • Je voelt je onrustig en opgejaagd 
  • Je voelt je eenzaam 
  • Je hebt een behoefte aan een nieuw avontuur 
  • Je voelt je somber en hebt een gebrek aan inspiratie 
  • Je krijgt last van angsten en zondert je af van de buitenwereld 
  • Je wordt chagrijnig en prikkelbaar 

Ga op zoek naar een gezonde balans

Of je nu een extravert of een introvert hoogsensitief persoon bent, alles draait om het vinden van de juiste balans. Houd voor jezelf bij wat voor jou de grens is wat prikkels betreft. Heb jij de behoefte aan meer of minder prikkels? Wat zijn voor jou negatieve of positieve prikkels? Ga voor jezelf na of het gevoel dat je momenteel ervaart, het gevolg is van een onderprikkeling of overprikkeling. Door dit in kaart te brengen, kun je op de juiste manier handelen. 

5 tips bij onderprikkeling:

1. Wissel een routine af

Zoals hierboven beschreven staat kun je onderprikkeld raken tijdens een vaste routine. Zorg ervoor dat je positief geprikkeld blijft. Zijn de dagelijkse bezigheden een sleur aan het worden? Een kleine verandering zal wonderen verrichten. Houd jij van wandelen of hardlopen? Wissel het vaste rondje af door een nieuwe route te nemen.  

Ook op het werk kun je onderprikkeld raken. Je krijgt geen voldoening uit je werkzaamheden. Bespreek of het mogelijk is om meer afwisseling toe te passen. Hanteer jij een vast schema voor op het werk? Wissel de taken met elkaar om. Wanneer je te veel onderprikkeling ervaart, kun je jezelf af gaan vragen of dit beroep nog bij je past. Mensen veranderen meerdere keren in hun leven. Wellicht ben je toe aan een carrièreswitch. 

2. Ervaar positieve prikkels

Ga voor jezelf na waar je positieve energie van krijgt. Waar ga jij van stralen en word je enthousiast van? Wanneer je je interesseert voor een bepaalde bezigheid, zal het minder snel moeite kosten om dit vol te blijven houden. Zoek een nieuwe hobby, volg een cursus of opleiding. Nieuwe prikkels zorgen ervoor dat je weer scherp wordt qua focus. 

Vooral hoogsensitieve personen gaan zuinig om met de dagelijkse hoeveelheid energie die zij hebben. Energiezuigende mensen of werkzaamheden zorgen ervoor dat de innerlijke batterij eerder leeg aan het raken is. Dit zal voor een negatief gevoel gaan zorgen. Je hebt meer de behoefte aan me-time om op te laden met als gevolg dat je blijft hangen in de luie stand. Onderprikkeling zal hiervan een gevolg zijn. Herken op tijd hoe je je voelt. 

3. Onderhoud de sociale contacten

Tijdens een onderprikkeling voel je je moe en lusteloos. Je hebt eerder de neiging om jezelf af te zonderen van de buitenwereld. Juist nu heb je baat bij frisse, nieuwe prikkels. Heb je geen energie om naar buiten te gaan en af te spreken met mensen? Via een telefonisch gesprek ben je dichter bij elkaar dan je denkt. Ook al duurt het telefoongesprek maar een kwartier. 

Vooral de extraverte HSP is toe aan nieuwe uitdagingen en spanningen. Ontmoet nieuwe mensen, hier krijg je extra energie van. Alles is nieuw en je zult zien dat de focus verbeterd wordt. Vooral wanneer jullie dezelfde interesses hebben. Het vuur zal opnieuw aangewakkerd worden in jezelf. Bewaak wel de eigen grenzen. Voor alle hoogsensitieve mensen geldt; wissel me-time af met sociale contacten. Blijf in balans. 

4. Bouw de hoeveelheid prikkels af

Heb jij de laatste tijd een druk schema gehad? Bouw rustig de hoeveelheid prikkels af. Je kunt het vergelijken met de periode voor een burn-out. Een lichaam kan niet van alles naar niets gaan. Laat het lichaam rustig aan wennen aan steeds minder prikkels. Het is niet voor niets dat mensen terugkomen van een vakantie met een opgelopen burn-out. 

Hoogsensitieve personen kunnen last hebben van een plotselinge wisseling van prikkels. De ene dag van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat werken, de andere dag volledige rust op de bank voor de tv. Zoek de nodige ontspanning op maar ga niet rigoureus te werk. Pak je rust maar organiseer ook activiteiten voor jezelf op een rustdag. Houd het bij simpele activiteiten.  

5. Blijf in beweging

Hiermee wordt bedoeld het letterlijk in beweging houden van het lichaam. Ga sporten, wandel door de buurt heen of doe desnoods een dansje. Beweging houdt de hersenen gestimuleerd en het zorgt ervoor dat hoogsensitieve personen goed geaard blijven. Zet muziek op of ga mediteren en ervaar de nodige ontspanning. Meditatie zorgt ervoor dat je uit het hoofd in het lichaam komt. Je beweegt aan de buitenkant niet veel, in je innerlijke zelf ben je voldoende in beweging. 

Wist jij dat yoga een positief effect heeft op het hoogsensitieve brein? Vooral wanneer je weinig energie hebt vanwege een onderprikkeling, is yoga een laagdrempelige manier van bewegen. Yoga staat voor beheersing, focus, kracht, balans en zelfverlichting. Je zult merken dat je na een yogasessie de energie opnieuw door je lichaam voelt stromen.  

Over Ilonka van Galen

Dit artikel is geschreven door Ilonka van Galen, een trotse Hsp die tot driemaal aan toe een burn-out heeft ervaren. Inmiddels is zij een expert op het gebied van Hoogsensitiviteit en burn-out, staat positief in het leven en houdt zich bezig met het creëren van een gezonde leefstijl. Ilonka heeft een grote passie voor schrijven en wilt met alle kennis die zij de afgelopen tien jaar heeft opgedaan andere mensen informeren, motiveren en inspireren. Op haar instagram pagina, Made by HSP, schrijft zij dagelijks blogs over verschillende onderwerpen. ‘Samen staan wij sterk’ is Ilonka haar levensmotto!