fbpx

Hoe het mindfulness-principe loslaten je helpt om voluit te leven

Als mindfulness-expert hoort Marisa Garau regelmatig tegeltjes-wijsheden zoals ‘Je moet in het nu leven’, ‘Het gaat allemaal goed komen’ en ‘Gewoon loslaten, joh!’ Desondanks zuchten maar liefst 1,3 miljoen Nederlanders onder burn-outklachten. Het is duidelijk dat iets over mindfulness weten van een andere orde is dan mindfulness toepassen. Hoog tijd om het mindfulness-principe loslaten eens onder de loep te nemen en te ontdekken hoe je dit op een praktische manier inzet in je eigen leven.
Naast loslaten bestaat de mindfulness-filosofie uit negen andere mooie mindfulness-principes die je innerlijke rust en zelf-compassie geven zodra je deze leert toepassen:
  • accepteren
  • niet-streven
  • niet-oordelen
  • vertrouwen
  • geduld
  • overnieuw beginnen
  • medeleven
  • integriteit
  • bescheidenheid
Alle principes zijn nauw aan elkaar verwant en vormen samen een handig geheel aan wegwijzers die ons inzicht geeft in ons beperkte denken enerzijds en ons over-gevulde leven anderzijds, en ons de macht geeft om bewuste keuzes te maken… In plaats van altijd maar willoos meegesleurd te worden in de drukte van alledag. Loslaten is een mooi concept. Maar wat is loslaten precies en hoe kunnen we in ons eigen leven gebruik maken van deze unieke kwaliteit?

Vastklampen

Vaak is een principe beter te begrijpen als we nadenken over het tegenovergestelde: vasthouden. Denkend aan vasthouden komen er direct een paar duidelijke beelden naar boven: de wit-uitgeslagen knokkels van een hand die een baseball knuppel vasthoudt. Krampachtigheid. Vasthouden of je leven er vanaf hangt. Kort en hoog ademen vanwege de inspanning om vast te houden. Dusdanig heftig vastklampen aan een geliefd persoon dat alle lucht uit de relatie gedrukt wordt.

Hippy-dippy

Ondanks dat we op cognitief niveau begrijpen dat loslaten beter is voor ons emotionele welzijn, is onbewust vasthouden toch nog vaak het motto. Ik was in mijn leven vòòr mindfulness Kampioen Onbewust Vasthouden en heb daar jarenlang een flinke prijs voor betaald: terugkerende depressie, schildklierziekte en burn-out. Pas toen ik me ging verdiepen in de mindfulness-filosofie, begon het langzaam in mijn verkrampte denken door te dringen dat loslaten niet zomaar een geinig ideetje was voor hippy-dippy types met bloemetjes in het haar. Loslaten heeft zo’n serieuze impact gehad, dat het mijn hele leven ten goede veranderd heeft.

Laat perfectionisme los

Ik was altijd ambitieus geweest en enorm trots op mijn perfectionisme. Maar liefst tien jaar lang runde ik m’n eigen reclamebureau in Amsterdam, en had aardig wat succes. Ik ontwikkelde reclamecampagnes voor nationale en internationale klanten en als freelance entertainmentjournalist reisde ik de wereld rond om de groten der aarde te interviewen. Tussen de bedrijven door ontwikkelde ik Tv-documentaires en boeken. Het was hard werken en altijd stressen om deadlines te halen. Toen tijdens de mindfulness-training loslaten behandeld werd, raakte het een gevoelige snaar. Voor iemand die gewend was om alles af te dwingen en als een pitbull vast te houden tot succes bereikt was, vormde loslaten een buitenaards concept waarbij ik angstzweterige visioenen kreeg van een astronaut die zich per ongeluk loskoppelde van het space station en reddeloos verloren wegdreef in de onpeilbare duisternis van het heelal. Nee!

 

Pas toen ik me serieus verdiepte in loslaten, zag ik hoe ik me aan mijn coole carrière had vastgeklampt. Natuurlijk, het had me succes, waardering en riante financiële vergoedingen opgeleverd. Maar het had me ook verkrampt, zowel in mijn denken als in mijn lichaam. Waardoor ik emotionele groei onbewust had tegengehouden. Succes is leuk, maar niet als het je verstart en het ten koste gaat van je eigen ontwikkeling.
Doe mindfulness vandaag
Als je net als ik perfectionistisch van aard bent, vraag je dan eens af waarom je altijd de beste moet zijn, en altijd alles het beste geregeld moet hebben. Als je diep in je overtuigingen kijkt, dan zul je zien dat het angst is dat onder perfectionisme schuilgaat. Angst om te falen, om niet goed genoeg te zijn, om voor gek te staan. Het gevolg van dit vasthouden is dat je geen risico meer neemt. Je speelt liever op safe zodat je jezelf kunt geruststellen dat het goed komt, en je niet zult falen. Maar daardoor loop je je eigen ontwikkeling in de weg. Want alleen door proberen, risico lopen en fouten maken, kun je leren en groeien. Het is de enige manier om onvermoede talenten in jezelf te ontdekken.
Werk je vandaag aan een project, of het nu het schrijven van dat levensbelangrijke rapport is of het plannen van het verjaardagsfeest van je zoontje, sta jezelf dan bewust toe om risico te lopen. Natuurlijk, je doet je best. Maar dit keer sta je open voor onverwachte ontwikkelingen en kruip je niet weg voor risico. Als je een briljant maar onorthodox idee in je hoofd krijgt, waarvan je verwacht dat je managers (of de gasten op het verjaardagsfeest) dat heel raar zullen vinden, werk het dan toch uit. Neem bewust dit risico. Laat het vertrouwde maar beperkende ‘ik weet wat ik doe’ los. Zie het als een experiment waarin jouw perfectionisme nu eens niet de show hoeft te stelen. Je zult merken dat dit loslaten een heerlijk gevoel van avontuur en vrijheid geeft. Ja, je doet het gewoon! Wees maar eens onverantwoord, doe maar eens bewust en opzettelijk iets geks! Of je nu negatieve of positieve reacties krijgt, doet er niet toe. Dit deed je niet om te winnen of te falen, maar om jouw perfectionisme bewust los te laten en met volle aandacht je nek uit te steken.

Laat je verwachtingen los

Ik was me niet bewust dat ik altijd en eeuwig verwachtingen koesterde. Ik verwachtte dat die ene gave opdracht door zou gaan en zat in zak en as als het gecanceld werd. Ik verwachtte dat dat etentje onwijs gezellig zou worden, maar kwam bitter teleurgesteld thuis als het tegengevallen was. Met het onbewust koesteren van verwachtingen word je vaak teleurgesteld. Terwijl zonder verwachtingen het leven gewoon okay is. Probeer het maar eens uit.
Doe mindfulness vandaag
Als je ’s ochtends wakker wordt, spring dan niet meteen uit bed maar denk eens rustig na over wat je vandaag gaat doen en welke verwachtingen je daarbij koestert. Je weet bijvoorbeeld dat er een vergadering gepland staat. Verwacht je dat iedereen actief mee zal doen? Verwacht je dat er een oplossing bedacht wordt zodat jullie erna vol gas verder kunnen? Of verwacht je dat het saai en geestdodend zal zijn, en je baas weer het hoogste woord zal hebben? Adem een paar keer diep in en uit, en laat al je verwachtingen op je uitademing gaan. Wat zou er gebeuren als je zonder verwachtingen in die vergadering zou zitten? Als de vergadering gewoon mag zijn, en niets hoeft te presteren, en niet hoeft te irriteren? Wat zou er gebeuren als iedereen in de vergadering gewoon zichzelf mag zijn — of het jouw goedkeuring kan wegdragen of niet? Als alles gewoon gebeurt zoals het gebeurt, zonder te hoeven voldoen aan jouw verwachtingen? Als je je tijdens de vergadering betrapt op verwachtingen, spreek jezelf dan toe: ‘Het mag gewoon zijn wat het is, ik laat alle verwachtingen bewust los’. Kijk eens wat deze houding met je doet. Word je er kriebelig van, of merk je dat je juist rustig wordt?

Ongekende mogelijkheden

Met loslaten gaat er een deur in je onderbewuste open die je toegang geeft tot ongekende mogelijkheden. Loslaten geeft je ruimte om diep in de ademen en voluit te leven, zonder dat krampachtige ‘het moet perfect zijn’ en ‘het moet aan mijn verwachtingen voldoen’ dat juist zo beperkend is. Hoe vaker je loslaten oefent in alles wat je op een dag tegenkomt, hoe ontspannender je in je vel zult zitten.

Over Marisa Garau

Marisa Garau (52) woont in Nieuw-Zeeland waar ze haar online platform Growing Mindfulness runt en haar eigen olijfolie produceert. Via haar mindfulness e-cursussen, boeken en coaching-trajecten helpt ze cliënten een meer vervullend leven te creëren met praktische mindfulness-in-alles-wat-je-doet. Wil je meer weten over de kracht van loslaten? Lees dan Marisa’s verdiepingsartikel over loslaten voor extra inzichten en praktisch tips.
mindfulness-principe



WENDY Herfst Special

Leven in liefde


Met o.a. interviews met Najib Amhali, Elle van Rijn en Mirella van Markus en hun partners over de liefde!



 
 

LAAT JE INSPIREREN DOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF