Hoe ga je om met tegenslag? Wendy-expert Josje Smeets vertelt het!

Hoe ga je om met tegenslag? Hoe zorg je dat je toch weer terugveert als je nare dingen meemaakt? Onze nieuwe Wendy-special gaat helemaal over vertrouwen op je veerkracht en vandaag deelt onze Wendy-expert en gelukspsycholoog Josje Smeets tips om onze geest leniger te maken. 

It’s all about the mindset

Geluk zit grotendeels tussen je oren. Hoezeer jij je humeur laat afhangen van tegenslagen en teleurstellingen in het leven ligt dus echt aan jou. Natuurlijk. Sommige tegenslagen zijn dermate heftig, zoals ziekte of het overlijden van een dierbare, dat dit aankomt als een donderslag bij heldere hemel en alleen tijd de wonden deels kan helen.

Maar met kleinere tegenslagen, zoals het mislopen van een promotie op het werk, die jongen die je niet ziet zitten, of die hagelbui op de dag dat het zonnig zou zijn, kun je zeker leren omgaan. De kunst is je gedachten te herprogrammeren.

Psychologe Carol Dweck ontdekte dat mensen met een zogeheten ‘groei mindset’ gelukkiger zijn dan mensen met een ‘vaste mindset’. Mensen met een ‘groei mindset’ weten problemen om te buigen in uitdagingen en denken continu in oplossingen, ondanks fikse tegenslagen die ook zij ongetwijfeld in het leven tegenkomen. Ze houden de moed erin. En dat kun je dus leren.

Breintechnieken die helpen bij het omgaan met tegenslag

Je kunt verschillende technieken toepassen die ervoor zorgen dat een tegenvallende gebeurtenis minder zwaar wordt.

  1. Zorg voor een belangrijk doel in je leven. Veel mensen onderschatten de kracht van een goed doel. Toch is het zo dat mensen met een duidelijk doel veel meer gevoel van controle en richting in hun leven hebben en daardoor meer zelfvertrouwen hebben en domweg gelukkiger zijn. Heb jij een doel in je leven? Iets dat je echt graag bereiken wilt? Hang het als mantra op in je huis, op je badkamerspiegel of boven je bed, zodat je hier keer op keer aan herinnerd wordt. Heb je geen doel in je leven? Zorg dan dat je op zelfonderzoek uit gaat. Mijn boek Happy in 100 dagen leert je hoe je goede doelen opstelt die perfect bij jou passen.
  2. Ben flexibel. Als je elke dag stappen zet naar je eigen doel of subdoel voel je je sterk en gelukkig. Maar soms lukt ook dit niet, omdat de omstandigheden niet meewerken. Bereid je hierop voor. Heb altijd een ‘wat, als…’-scenario in je hoofd, zodat je snel kunt switchen en een alternatief doel kunt nastreven indien nodig. Mensen die flexibel zijn blijven niet hangen bij een teleurstelling, maar pakken gelijk door met een alternatief plan en doel.
  3. Heb zelfcompassie. Hoe zeer je mindset ook op groei gefocust is, toch kan het zijn dat je een baaldag hebt. Ben dan een beetje lief voor jezelf. Ga niet zitten sikkeneuren, maar verwen jezelf met een fijn bad of een goed boek. Mensen met voldoende zelfcompassie komen gemakkelijker terug in hun positieve mindset.
  4. Kijk altijd vooruit. Mensen die te zeer in het verleden blijven hangen, zijn over het algemeen eerder teleurgesteld en minder positief dan mensen die hun blik vooruit richten. Juist door je ervaringen in het verleden leer je, dus in plaats van daarin te blijven hangen is het goed na te denken over hoe dit in de toekomst anders aan te pakken.

Maak van je volgende teleurstelling een uitdaging

Blijf het donderen en bliksemen tijdens je vakantie? Of blijft je manager irritant of je moeder erg hulpbehoevend? Probeer er dan anders mee om te gaan door een duidelijk eigen doel na te streven, weten wat je te doen staat als er belemmerende omstandigheden zijn, een beetje lief te zijn voor jezelf en altijd in je achterhoofd te houden: morgen is er weer een dag.

Josje Smeets is GeluksPsycholoog en eigenaar van Hellobetty.nl In haar blogs adviseert ze jou tweewekelijks over alles dat gelukkig maakt. Haar boek Happy in 100 dagen is vanaf nu te koop.

Lees ook eens deze artikelen van Josje Smeets: