fbpx

Heb jij last van oestrogeendominantie?

Het is niet altijd makkelijk om een vrouw te zijn. Dankzij onze hormonen kunnen onze gevoelens alle kanten op gaan en zitten we regelmatig in een rollercoaster van emoties. In de wereld van lifestyle en coaching komt de term oestrogeendominatie steeds vaker voor. Maar wat is oestrogeendominantie nu precies en wat houdt het in? Onze WENDY expert Ralph Moorman geeft hier meer uitleg over.

Een verstoorde balans tussen de vrouwelijke hormonen oestrogeen en progesteron duidt op oestrogeendominantie. Als oplossing voor dit verstoord evenwicht wordt voor vrouwen de anticonceptiepil voorgeschreven. Helaas is dat niet altijd de beste oplossing.

De belangrijkste klachten die mogelijk veroorzaakt of verergerd worden door oestrogeendominantie:

  • Afwijkende uitstrijkjes
  • Cysten in borsten en / of eierstokken
  • Endometriose
  • Hevige menstruaties en bloedverlies na menopauze
  • Hormonale migraine
  • Lipoedeem
  • Pijnlijke borsten
  • PMS
  • Poliepen
  • Vetopslag op de benen
  • Vetverdeling meer op benen en billen
  • Vleesbomen (myomen)

Wat zijn de oorzaken?

De werking van oestrogeen is te sterk ten opzichte van de werking van progesteron. Dan is er ofwel te weinig proges­teronwerking of te veel oestrogeenwerking, of beide. Ook een verstoorde afbraak van oestroge­nen kan oestrogeendominantie in de hand werken.

Bestaat er een oplossing?

Er zijn een aantal punten waar aan je kunt werken om jouw oestrogeengehalte te verlagen.

  1. Een belangrijke oorzaak van een verhoogde aanmaak van oestrogenen is een hoog vetpercentage. In het vetweefsel kan namelijk oestrogeen aangemaakt worden. Hoe hoger het vetpercentage, hoe meer dit gebeurt. Afvallen is dan ook een belangrijk aandachtspunt.
  2. Zorg ook voor een lage alcoholinname. De lever geeft de voorkeur om alcohol af te breken  boven een goede afbraak van oestrogenen. Dit verergert oestrogeendominantie.
  3. Daarnaast kunnen we ook chemische hormoonverstorende stoffen binnenkrijgen die zich in het lichaam gedragen als oestrogeen. Denk aan toevoegingen in bepaalde cosmetica, zachte plastic verpakkingen van vloeistoffen en bestrijdingsmiddelen.
  4. Eet meer groente (stofje chlorofyl), kool (stofje DIM), vlees, orgaanvlees, noten, granen (b-vitamines) en vezels (verbindt afbraakproducten) waardoor de afbraak van oestrogeen makkelijker gaat.
  5. Chronische stress heeft een averechts effect op oestrogeendominantie vanwege het hoge gehalte van het hormoon cortisol in het bloed. Bij hevige stress zal het hormoon cortisol veel aangemaakt worden en dit vermindert de werking van progesteron. Houdt je stress dus laag en  ontspan zoveel mogelijk.
  6. Krachttraining en intervaltraining zijn vormen van trainen die goed zijn voor het verhogen van de spiermassa en conditie. Dit kan naast voedingsaanpassing helpen bij het verlagen van het vetpercentage.
  7. Suppletie dat ingezet kan worden is DIM, indol-3-carbinol, curcuma longa, vitamine B-complex, vitamine D3. Zorg wel dat dit op
  8. advies van een deskundige gebeurt.

Vind meer uitleg over dit artikel van Ralph Moorman op dehormoonfactor en vind er ook extra informatie over de hormonen oestrogeen en progesteron.

Andere artikelen van Ralph Moorman:

WENDY-expert Ralph Moorman over zwanger worden en vermindere vruchtbaarheid

WENDY-Expert Ralph Moorman over gezonde voeding voor je hormonen

(Visited 519 times, 1 visits today)

MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief