fbpx

Dit is wat je werkelijk gelukkiger kan maken

Vandaag is het de Internationale Dag van Geluk. Maar wat maakt ons nu eigenlijk werkelijk gelukkig? Wij mensen hebben de neiging om alsmaar door te gaan en vooruit te kijken. Juist af en toe stilstaan en genieten van het hier en nu zorgt voor een lange termijn geluksgevoel. Het vieren van bijzondere momenten is hierbij een mooie opstap, zegt gelukspsycholoog en Wendy-expert Josje Smeets, auteur van het boek Happy in 100 dagen.Zij legt uit hoe je het leven viert en gelukkiger wordt.

Hoe kan het dat we soms te veel geneigd zijn om te somberen over het leven en het leven niet genoeg te vieren?

‘Ons brein heeft de neiging zich meer te richten op negatieve informatie. Dit valt te verklaren vanuit de evolutietheorie; we zijn continu op zoek naar manieren om te overleven. Potentieel gevaar en negatieve info houden we daarom scherp in de gaten. En dat is maar goed ook, het zorgt ervoor dat bijvoorbeeld we snel hebben kunnen schakelen toen het Corona-virus in de wereld kwam. Het brein geeft echter veel minder aandacht aan positief nieuws. Van een compliment of een zonnige dag word je kortdurend blij, maar daarna ebt deze vreugde al snel weer weg. We wennen helaas snel aan positieve zaken, waardoor we soms vergeten dat er wel degelijk veel momenten zijn die het vieren waard zijn. En dat is jammer; het blijkt namelijk dat mensen die positieve momenten vieren gelukkiger zijn dan mensen die dit niet doen.’

Hoe maken we van het leven meer een feestje?

‘Door juist wel aandacht te geven aan positieve zaken. Je kunt daarbij heel klein denken. Sta bijvoorbeeld eens elke avond stil bij datgene dat die dag goed ging. Waar werd je blij van? Waar ben je trots op? Door zulke zaken naar je bewustzijn te halen zal je je gelijk positiever voelen.

Verder kun je proberen zaken die normaal lijken niet voor lief te nemen. Eet bijvoorbeeld samen met familie of vrienden aan tafel en leg je telefoon eens een uurtje opzij. Geef elkaar aandacht en complimenten en sta stil bij elkaars ervaringen en successen. Je kunt er ook voor kiezen om letterlijk een feestje te geven om zo een positieve gebeurtenis meer licht bij te zetten. Van een feest vol muziek, vrienden, confetti en ballonnen wordt iedereen blij!’

Zo herken je dat je te veel sombert

Je hebt moeite met inslapen

Je hebt moeite met doorslapen

Je bent aak geïrriteerd

Je hebt moeite om te genieten van het moment

Je kijkt altijd maar vooruit of blikt juist vaak terug naar het verleden

Je denkt vooral aan dat wat moet, in plaats van dat wat mag

Je ziet regelmatig op tegen een nieuwe dag of week

Je hoofd staat altijd ‘aan’

Je hebt weinig zin om vrienden te zien

Je eet onregelmatig en minder gezond

Je bent vaak moe en je hebt weinig energie

Je ziet veel beren op de weg

Er zijn dagen dat je nauwelijks lacht

Je piekert

Zo geniet je meer van het moment

Het bewust gebruiken van je zintuigen helpt je om meer uit je hoofd te komen en te genieten van de wereld om je heen.

Dit kun je op elk willekeurig moment van de dag oefenen door jezelf de volgende vragen te stellen: wat hoor ik nu op dit moment? Wat zie ik? Wat ruik ik? Wat proef ik? Wat voel ik?

Probeer ook activiteiten te ondernemen waarbij je zintuigen extra hard nodig zijn; kook bijvoorbeeld op een doordeweekse dag je lievelingsmaal of ga aan de slag in je moes- of kruidentuin.

Quiz: Vier jij het leven?

Het leven zien als een feestje en genieten van de kleine dingen maakt je duurzaam gelukkig. Maar dat is simpeler gezegd dan gedaan. Hoe vier jij het leven?

  1. Wat vind jij van het leven?
  2. Het leven is fijn. Jij bent best gelukkig en ben tevreden met wat je hebt
  3. Het leven is fantastisch! Elke dag opnieuw geniet jij met volle teugen en je durft jezelf super gelukkig te noemen.
  4. Het leven is matig. Er zijn heus wel fijne dingen, maar over het algemeen voel je je niet helemaal happy en zou je willen dat de dingen anders waren.

 

  1. Bij een tegenslag op je werk of school:
  2. …denk je: ‘potverdorie, alweer?’ Je probeert een oplossing te zoeken, maar dit lukt niet altijd. Dit soort zaken gebeuren net iets te vaak.
  3. …weet jij deze tegenslag gelijk om te draaien in een uitdaging. Uiteindelijk lukt het je er goed mee om te gaan.
  4. …laat je je totaal uit het veld slaan. Je voelt je al tijden niet zo lekker en je hebt niet genoeg energie om met nog meer tegenslagen om te gaan.

 

  1. Hoe graag vier jij je verjaardag?
  2. Je vindt het vreselijk om in het middelpunt van de belangstelling te staan en je hoopt elk jaar weer dat de dag voorbijvliegt.
  3. Soms heb je meer zin in je verjaardag dan anders. Je wilt mensen niet te zeer tot last zijn en je bepaalt spontaan of je wel of geen feestje viert.
  4. Je verheugt je al weken van tevoren op de grote dag. Je pakt elke verjaardag weer groots uit en je verzamelt al je familie en vrienden om je heen.

 

  1. Jouw weekenden:
  2. …zijn doorgaans super druk en gezellig. Je plant activiteiten met vrienden, neemt de tijd om te sporten en lekker te eten en als het kan bezoek je een feestje. Ook neem je de tijd om lekker niets te doen.
  3. …zijn fijn, maar ook broodnodig. Je gebruikt de weekenden vooral om bij te tanken en af en toe iets leuks te doen, zodat je weer fris aan de nieuwe week beginnen kunt.
  4. …duren veel te kort. Je bent uitgeblust op vrijdagmiddag en je brengt je zaterdag en zondag horizontaal door. Zondagmiddag heb je alweer een knoop in je maag als je denkt aan de nieuwe week die voor je ligt.

 

  1. Sommige mensen zijn nu eenmaal gelukkiger dan anderen. Niets aan te doen. Wat vind je van deze uitspraak?
    – Je bent het er deels mee eens. Sommige mensen worden nu eenmaal in gunstiger omstandigheden geboren dan anderen. Maar je weet ook dat je best gelukkiger kunt worden, zolang je hier maar hard je best voor doet en telkens weer je zegeningen telt.
    – Helemaal mee eens. Geluk is genetisch bepaald. Helaas: niets aan te doen dus. Hoe hard je ook probeert.
    – Klinkklare nonsens. Wat een onzin. Geluk heb je zelf in de hand. Als je gelukkig wilt worden, zul je hard aan de slag moeten. En daarbij hoort dus ook dat je vooral veel moet genieten!

Uitslag

  1. A 2 punten B 3 punten C 1 punt
  2. A 2 punten B 3 punten C 1 punt
  3. A 1 punt B 2 punten C 3 punten
  4. A 3 punten B 2 punten C 1 punt
  5. A 2 punten B 1 punt C 3 punten

Meer dan 10 punten?

Yihaa, jij maakt van je leven een feestje! Jij weet problemen om te buigen in kansen en over het algemeen ben je positief en vrolijk. Je probeert deze positieve mindset met zoveel mogelijk mensen te delen door samen bijzondere momenten -en het leven- te vieren. Good for you!

7-11 punten

Jij geniet best van het leven, maar je snapt heel goed dat er af en toe ook mindere momenten zijn. Soms zou je willen dat je leven net iets sprankelender was. Probeer daarom af en toe heel bewust te genieten van de dingen die er wél zijn en af en toe een fles champagne open te trekken op momenten dat je dat normaal gesproken niet zou doen.

Minder dan 7 punten?

Je bent wat minder gelukkig. Af en toe loop je vast in het leven en je weet niet heel goed hoe je moet genieten. Weet dat slechts hele kleine stapjes al kunnen helpen. Probeer elke dag te bewegen bijvoorbeeld en maak eens wat vaker een dansje voor de spiegel. En praat vooral over je gevoelens met anderen. Hulp durven vragen is een eerste stap naar meer geluk.

10 x meer geluk

Pas een of meerdere van onderstaande gelukstips toe en merk dat je positiever wordt en daardoor het leven vaker vieren zult.

  1. Ga sporten

Sporten is bewezen geluksbevorderaar nummer 1 en staat daarom met stip bovenaan deze lijst! Probeer dagelijks minimaal dertig minuten lichaamsbeweging in te passen. Sport je normaal gesproken nauwelijks of niet? Neem dan kleine stapjes; begin met één keer per week een halfuur of dagelijks vijf minuten en bouw het langzaam op.

  1. Leg de lat laag

Ben minder streng voor jezelf. Leg de lat eens wat lager en heb minder verwachtingen van jezelf en van anderen. Op deze manier haal je gestelde doelen sneller en zul je meer zelfvertrouwen opbouwen.

  1. Ben positief

Probeer negatieve gedachten om te draaien en te denken in uitdagingen in plaats van problemen. Je zult merken dat je na een tijdje meer optimistisch wordt.

  1. Doe iets voor een ander

Geven en helpen maakt duurzaam gelukkig. Je kunt je opgeven als vrijwilliger in het buurtcentrum, maar af en toe iemand helpen met de boodschappen of het oversteken maakt niet alleen die ander, maar ook jezelf blij.

  1. Probeer minder te snaaien

Laat ongezonde tussendoortjes achterwege. Beperk je inname van snacks en suikers. Deze tip vind je vast en zeker de minst leuke. Toch is hij bewezen effectief. Van suikers word je namelijk moe en prikkelbaar. Mensen die gezonder eten hebben meer energie om met moeilijke zaken om te gaan en staan daardoor meer optimisch in het leven.

  1. Blijf leren

Mensen die zichzelf continu uitdagen iets nieuws te leren hebben vaker gevoelens van succes. En dat succes mag gevierd worden. Schaf dus een ukelele aan of ga aan de slag met gebarentaal. Persoonlijke groei stemt gelukkig.

  1. Ga elke dag naar buiten

De natuur en daglicht stemmen ons rustig en bovendien geeft ons brein gelukshormonen vrij als je in de buitenlucht vertoeft.

  1. Stop met snoozen

Pardon? Jawel, dit helpt écht. Snoozen is namelijk het eerste faalmoment van de dag. Als je daarentegen gelijk je bed uitstapt wanneer de wekker gaat vergroot dit je zelfvertrouwen en zul je positiever aan de dag beginnen.

  1. Ga vandaag nog aan de slag met mindfulness, meditatie of yoga

Het leert je meer waardering te hebben voor het hier en nu. Bij vijf minuten meditatie per dag kun je al baat hebben.

  1. Las af en toe een 24-uurse digitale detox in

Gebruik 24 uur lang geen smartphone of internet, op welke wijze dan ook. Onszelf continu vergelijken met anderen kan deprimerend zijn. Trek je dus niet teveel aan van deze opgeleukte levens online en vier je eigen succesmomenten.

Heb jij moeite met het vieren van het leven? Josje Smeets is Gelukspsycholoog en eigenaar van HelloBetty.nl en helpt je graag verder. Haar boek Happy in 100 dagen staat boordevol tips en helpt je al een heel eind op weg. 



WENDY Zomer Special

Het pure Ibiza


Een special over het eiland van Wendy van Dijk, met al haar inside tips en aandacht voor de pure natuurlijke kant van het eiland.



 
 

LAAT JE INSPIREREN DOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF