Dit is hoe je vanaf nu wél een goede balans houdt tussen werk en privé.

Na een aantal weken aan de Spaanse costa, de Italiaanse rivièra of tussen de Drenthse hunebedden weet Wendy-expert en gelukspsycholoog Josje Smeets  het zeker. Vanaf het moment dat we thuiskomen wordt alles anders. We nemen ons heilig voor om een betere werk en privé balans te hanteren. Eitje. Althans, zo lijkt het terwijl je deze goede voornemens maakt, al bungelend in je hangmat met een goed boek in je hand. Maar eenmaal thuis lijkt het toch net even anders te gaan. Net als dat gebeurt met goede voornemens in januari, gaan voorgenomen veranderingen na de zomervakantie vaak alweer snel in rook op.

Een goede werk-privé-balans maakt gelukkig

Toch is het een goed idee dit keer echt werk te maken van het vinden van een goede balans tussen werk en privé. Zeker nu we weer vaker op kantoor zullen gaan werken en dus ook weer met lange files en reistijd van doen zullen hebben is het van belang onze vrije tijd en rustmomenten te bewaken. Het blijkt namelijk zo te zijn dat uitgeruste en ontspannen mensen meer plezier ervaren in hun leven en daardoor positiever gestemd zijn. Deze positivteit werkt aanstekelijk voor anderen, zoals je collega’s op kantoor. Een goede werksfeer draagt bij aan ieders werkgeluk. Daarnaast zorgt voldoende ontspanning ervooren dat je eerder creatieve oplossingen vindt voor ogenschijnlijk onoplosbare problemen. Best handig, als je veeleisend werk doet.

Maar hoe vind ik deze werk-privé-balans nu wel?

De meeste mensen hebben meer dan eens geprobeerd om een goede werk-privé-balans te vinden. Toch is het volhouden daarvan ongelofelijk moeilijk. Geijkte tips als het legen van je inbox en het negeren van werkmails in de avonduren werken voor jou niet. Probeer daarom de volgende, vernieuwende tips eens.

Nieuwe tips voor een goede werk-privé-balans

  1. Maak een lijst van mensen wiens mening belangrijk voor je is. Probeer deze lijst te beperken tot 2 of 3 mensen naar wie je echt luisteren wilt. Doe dit ook, neem hun advies ter harte en probeer advies van anderen telkens naast je neer te leggen. Dit helpt je dichterbij jezelf te blijven en keuzes te maken die je gelukkig maken.
  2. Ben je een perfectionist? Dan zal ‘de lat lager leggen’ niet zomaar voor jou helpen. Probeer in elk geval eens om de lat alleen voor jezelf hoog te leggen en wat minder voor de mensen om je heen. Je zult merken dat dit je meer ontspant en je daarom op vrije momenten gemakkelijker je werk kunt loslaten.
  3. Lees elke dag een boek. Vergeet Netflix in bed of die ene talkshow op tv. Alleen bij het lezen van een boek kun je echt ontspannen. Lezen geeft je bovendien hernieuwde energie en inspiratie.
  4. Ga dichterbij je werk wonen. Dit lijkt misschien een zeer drastische stap, maar minder reistijd zorgt bewezen voor minder stress en de kans op burnout vermindert aanzienlijk. Woon je toch ver weg kantoor? Probeer dan meer thuiswerkdagen te regelen met je leidinggevende.
  5. Als je overweegt te verhuizen, ga dan zo dicht mogelijk bij de natuur wonen. Een natuurlijke omgeving zorgt voor de aanmaak van rustgevende hormonen, waardoor we gemakkelijker kunnen ontspannen na een hectische dag op kantoor.
  6. Maar zorg natuurlijk ook voor die lege inbox. Probeer aan het eind van de dag al je mails in mapjes te slepen, zodat je letterlijk met een lege inbox naar huis kunt. Opgeruimde mail zorgt daadwerkelijk voor een opgeruimd hoofd zonder zorgen.
  7. De laatste, meest bekende tip, is het uitzetten van je notificaties. Hoe onbenullig het ook lijkt, de rode cirkels met een cijfer zorgen voor alarmbellen in je hoofd. Dit wil je zoveel mogelijk vermijden. Accepteer dat een uitgerust mens veel productiever is de volgende dag en als er echt nood aan de man is kun je altijd gebeld worden, toch? Leg die mobiel dus weg en zet je notificaties ‘s avonds en in het weekend zoveel mogelijk uit.

En wat je met al die extra vrije tijd doen moet? Ik zou zeggen, haal de hangmat van zolder, hang hem op een strategische plek in je tuin of onder de veranda en probeer dat vakantiegevoel zo lang mogelijk vast te houden.

Meer weten over slapen en geluk? Josje Smeets is GeluksPsycholoog en eigenaar van HelloBetty.nl. In haar blogs adviseert ze jou tweewekelijks over alles dat gelukkig maakt. Haar boek Happy in 100 dagen is vanaf nu te koop.