fbpx

Dit gebeurt er als je elke dag ‘downward facing dog’ doet

De downward facing dog is misschien wel de allerbekendste yogahouding. Het lijkt heel simpel, totdat je daadwerkelijk een tijdje in deze houding staat. Dan merk je pas hoeveel kracht en flexibiliteit je nodig hebt. Maar wat gebeurt er met je lichaam als je élke dag de downward facing dog zou doen?

Downward facing dog – zo werkt het

Hoe werkt het deze yogahouding nou eigenlijk precies? Om de houding goed uit te voeren, ga je met beide voeten op de grond staan en leun je voorover in een V-houding, zodat ook je handen de grond raken. Als je wilt kun je nog één been in de lucht strekken, maar dit is niet persé noodzakelijk.

downward facing dog op 1 been

Het stretchen van de spieren

Wanneer je deze oefening dagelijks doet, krijgen je armen, rug, schouders en borst de kans om zich helemaal uit te rekken. Daarnaast zullen ook je heupen, hamstrings en alle andere spieren in je benen gestretcht worden.

Computerhouding

Doordat we tegenwoordig vaak achter de computer of gebogen achter de telefoon zitten, nemen we vaak een kromme en gespannen houding aan. Juist het stretchen van deze spieren verlicht die spanning en zal helpen om je spieren te versterken.

Voedsel verteren

Door het aanspannen van de spieren in je buik en rug, zal ook het spijsverteringskanaal positief beïnvloed worden. Hierdoor zal je lichaam beter in staat zijn om voedsel te verteren, wat weer bijdraagt aan goede ontlasting.

Doorbloeding

De downward facing dog draagt, net als andere yoga oefeningen, bovendien bij aan een betere doorbloeding. En dit helpt dan weer om gifstoffen beter te verwerken, je bloeddruk te verbeteren en het zorgt voor een verhoging van je immuniteit.

Ontspan

Tot slot draait het bij yoga natuurlijk vooral om de ademhaling en ontspanning. Bij het doen van deze oefening staat het concentreren op de ademhaling centraal. Hierdoor kom je helemaal tot rust. Het is niet eenvoudig, maar oefening baart kunst. Dus heb je even tijd, ga aan de slag en kijk of het jou lukt om volledig te ontspannen. Succes!

Wil jij nog meer yoga oefeningen? Hier lees je meer over Bikram-yoga; iets waar Wendy heel fanatiek mee bezig is.

(Visited 276 times, 1 visits today)






MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief