fbpx

Charlotte Labee over haar nieuwe boek Brainfood (+ 5 x winnen)

Deze week verscheen het nieuwe boek Brainfood van onze Wendy-expert Charlotte Labee. In deze blog legt ze uit wat brainfood is en waarom het zo belangrijk is om goed voor onze hersenen te zorgen met voeding. En, heel leuk: we mogen 5 exemplaren weggeven! 

Voeding beïnvloedt al onze processen in ons lichaam, niet alleen fysiek maar ook mentaal doet voeding een hele hoop voor ons als mens. Want hoe je op dit moment ook in je vel zit, of je je nu topfit voelt of het idee hebt dat je (mentale) gezondheid beter kan, in alle gevallen is Brain Food iets voor jou. Veel aandacht is er vaak voor voeding en het lijf, voor een kilo afvallen en strakker in je vel zitten. Maar er is weinig aandacht voor de hersenen. Een hoop diëten bewerkstelligen misschien je doel van een maatje minder, maar doen je hersenen enorm tekort. Dat vind ik een gemis. Want het is juist het brein dat ons aanstuurt en zorgt dat we dag in dag uit kunnen functioneren.

Verband tussen voeding en de hersenen

Dat brein heeft de voeding nodig waarop het miljoenen jaren lang is geëvolueerd. Maar tegenwoordig is ons voedingspatroon totaal veranderd. We eten bewerkte voeding uit de fabriek, die ons meer energie kost dan geeft. Hierdoor kun je je uitgeput, depressief en futloos gaan voelen. De hersenen krijgen niet de juiste brandstof en komen in disbalans. Op een gegeven moment loop je dan vast.

Het verband tussen voeding en de hersenen is al langere tijd duidelijk. De darmen spelen hierin een cruciale rol. Sommige wetenschappers noemen de darmen zelfs ons tweede brein. Alles wat er in de darmen gebeurt, beïnvloedt onze stemming, ontwikkeling, energie en prestaties. Dit wordt ook wel de brain-gut connectiegenoemd. Juist daarom is het zo belangrijk om goed voor je darmen te zorgen en zo divers mogelijk te eten. Gezonde darmen en darmbacteriën zorgen voor een gezond brein en meer geluksmomenten in je leven.

Goede voeding

Maar een gezond brein heeft meer nodig dan voeding alleen. Ook hier heb ik in het boek aandacht aan besteed. Denk bijvoorbeeld aan stress, beweging, ontspanning en slaap. Ook deze elementen zijn allemaal te beinvloeden met de juiste voeding. Bijvoorbeeld pistachenoten en kersen zorgen voor de aanmaak van melatonine waardoor je beter kunt slapen.

We hebben allemaal een brein dat op een bepaalde manier is geprogrammeerd. Voor je hersenen is dat wat je het eerst leerde (met name in de eerste 8 jaar van je leven) de waarheid. Deze programmatie zorgt dat je handelt, voelt, reageert en eet zoals je dat doet. Hierdoor is het lastig om bepaalde lifestyleveranderingen door te voeren en val je eerder terug in oude patronen. Pas als je ergens meer over leest, hoort en leert, ziet je brein de relevantie. Het vervangt de eerder opgeslagen informatie dan door de nieuwe inzichten.

Een heerlijk boerenkool recept uit het boek van Charlotte

Nieuwe gewoonten

Het herprogrammeren van je brein is een enorm gaaf proces, maar niet altijd makkelijk. In het boek lees je waarom iedereen het desondanks kan. Hoe actiever je met de informatie aan de slag gaat, hoe sneller je nieuwe Brain Food-gewoonten in je leven kunt creëren. Is het niet geweldig om te weten dat alles wat je met je brein wilt bereiken in je eigen handen ligt? Jij bepaalt zelf wanneer het gebeurt!

Er zijn zoveel stromingen in het voedingslandschap. Denk aan ayurvedisch, ketogeen, koolhydraatarm, vegan en vegetarisch. Ik hanteer als regel dat voeding voor ieder mens anders is. Iedereen is uniek en heeft daarom een eigen behoefte aan voeding. Dit maakt het aanbevelen van één dieet of voedingsadvies onmogelijk. Ik zie Brain Food dan ook niet als een nieuwe stroming, maar als een lifestyle. Het is een manier van omgaan met je voeding en je brein. Hierdoor komen je hele fysieke en mentale systeem beter in balans.

Verband met de darmen

De bewustwording over onze mentale gezondheid groeit. Dat is niet raar, want volgens de statistieken worden we steeds ouder, maar ook steeds zieker. Een toenemend aantal mensen kampt met mentale problemen en hersenaandoeningen, soms al op zeer jonge leeftijd. Ruim 1,1 miljoen mensen slikken antidepressiva. Daarnaast zijn de ziekte van Alzheimer, Parkinson en MS in opmars. Burn-outverschijnselen, darmklachten, chronische darmaandoeningen, leaky gut en migraine zijn veelgehoorde klachten. Er is een duidelijk verband tussen het brein en de darmen, want het een beïnvloedt het ander. Start dus met je Brain Food vanaf vandaag. Veel leesplezier.

 

Charlotte is voormalig model, ondernemer en presentatrice van diverse programma’s op RTL4. Ze volgde een Orthomoleculaire opleiding, werd voedinsgexpert en verdiepte zich in de neuroscience, NCE en NLP. Charlotte geeft trainingen en lezingen en lanceerde onlangs de Golden Growth® academy. Met haar blogs hoopt zij zo veel mogelijk mensen te helpen met het bereiken van een gelukkiger mindset en gezondere levensstijl. Kijk voor meer informatie op haar site of volg haar op Instagram.

Win het boek Brainfood!

Deze week werd haar nieuwe boek Brainfood gepubliceerd. En we mogen 5 exemplaren van Brainfood weggeven. Winnen? Like dan onze berichten op social media over dit boek en laat ons in de comment weten waarom jij dit boek graag wilt winnen.

 

Alle artikelen van Charlotte vind je hier.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Visited 968 times, 1 visits today)






MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief