fbpx

Afvallen? Zo helpt een handje noten per dag

Als je wil afvallen, wordt er al snel gesproken over een calorietekort. Het is best gek dat door elke dag een handje noten te eten, je ook kan afvallen. Terwijl er in noten meer calorieën zitten dan in chips. Hoe kan het dan zijn dat je lichaam stimuleert vet te verliezen door het eten van amandelen?

Volgens Australische onderzoekers is er ontdekt dat er in noten veel gezonden voedingsstoffen zitten. Er zitten veel eiwitten, vezels, vitamines en onverzadigde vetzuren in amandelen. Deze snack is goed gevuld met calorieën, maar toch helpt het je lichaam minder te eten op een dag.

Geen hongergevoel

De inname van dertig tot vijftig gram amandelen stimuleert de voldoening van een snack, waardoor er later op de dag een lichtere maaltijd met minder calorieën kan worden gegeten. Vaak wordt er als tussendoortje al snel gekozen voor een ongezonde snack. Dit geeft je lichaam geen voldoening en zorgt ervoor dat je honger houdt. Hierdoor ga je later op de dag nog meer eten en krijg je dus meer calorieën binnen. Dit scheelt ongeveer 72 calorieën per dag. Dat lijkt op het eerste gezicht misschien niet zoveel, maar dat scheelt dus ruim 2000 calorieën per maand. Dit zal zich na een langere tijd uitbetalen met gewichtsverlies.

Wat opvallend is in dit onderzoek, is dat bij mensen die elke dag amandelen eten de regulerende hormonen veranderen. Dit is een reactie op de verminderde calorie inname. Door het eten van amandelen begin je met 47 procent lagere C-peptide-reactie. Dit stimuleert de insuline productie dat wordt gevormd door de alvleesklier en verkleint de kans op hart- en vaatziekten. Door de lagere waarden van glucose geeft je lichaam verzadigingssignalen af. Hierdoor zal je minder snel gaan eten. Dit zal er dan ook voor zorgen dat je op langere termijn minder calorieën binnenkrijgt.

Tekst: Chiara Smeeman



WENDY Winter Special

De kracht van wensen


Met de grote ‘Ik wens jou-actie’, waarin Wendy haar persoonlijke favorieten weggeeft!



 

LAAT JE INSPIREREN DOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF