fbpx

7x zo begin je je werkdag gelukkig

Fris en fruitig op je werk verschijnen is niet altijd even makkelijk en werkgeluk is ook niet vanzelfsprekend. Of je nu een ochtend- of avondmens bent, met deze zeven tips begin je je werkdag net wat blijer en gelukkiger.

1. Sta eerder op

Als je de wekker ’s ochtends een uur eerder zet, heb je meer tijd om rustig aan wakker te worden. Op deze manier kun je goed nadenken over wat je die dag allemaal moet én wil doen. Wanneer je genoeg tijd neemt om je dag in te plannen, heeft dit als effect dat je meer tijd hebt om te reflecteren op je doelen voor die werkdag. Je bent rustiger, maar tegelijkertijd klaar om te beginnen aan je dag.

2. Doe ademhalingsoefeningen

Door het doen van ademhalingsoefeningen verhoog je je concentratie en verlaag je stress. Als je de dag start met een paar oefeningen voel je je meteen klaar om de dag te beginnen. Begin bijvoorbeeld met het ademhalen via je buik. Adem diep in door je neus en daarna langzaam uit door je mond. Resultaat: kalm, rustig en ready to go.

3. Lach!

Lachen helpt niet alleen jezelf, maar ook anderen. Als jij gelukkiger wil zijn, moet je bij jezelf beginnen. Lach en de wereld lacht terug. Het schijnt zelfs moeilijk te zijn om niet terug te lachen als je iemand anders ziet lachen.

4. Geef complimentjes

Iets dat we snel vergeten, maar ontzettend effectief is: dankbaar zijn. Geef je collega’s eens een complimentje. Wanneer je aangeeft dat je ergens dankbaar voor bent, word je daar niet alleen zelf blij van, je omgeving vindt dit ook prettig om te horen. Daarnaast leert dit je om te kijken naar het positieve binnen je bedrijf en dat is natuurlijk nooit verkeerd. Een compliment geven lastig? Zo niet meer!

 5. Houd elke 90 minuten een pauze

Als je jezelf geen pauzes geeft, heeft dit als effect dat je concentratievermogen hard achteruit gaat. Om het anderhalf uur een pauze inlassen is effectiever dan uren doorwerken. Ga bijvoorbeeld even wandelen, zodat je daarna weer fris en fruitig kan aanschuiven. Een korte pauze zo nu en dan zorgt ervoor dat je efficiënter te werk kan gaan en waarschijnlijk meer uit je werkdag haalt.

6. Doe iets voor anderen

Met het helpen van anderen start je je dag altijd gelukkig. Wanneer je anderen blij maakt, komt het hormoon oxytocine vrij, wat zorgt voor minder stress en een blijer gevoel. Je maakt dus niet alleen anderen blij met jouw hulp, maar ook jezelf.

7. Werk met je hele hart

Dit is niet alleen het belangrijkste punt, maar ook het moeilijkste. Het komt neer op dat je alles wat je doet zin geeft. Het maakt niet uit hoe klein of groot je taak is, alles heeft een groter doel. Door je te focussen op dit doel, werk je met meer liefde aan je taken.

Bron: Huffington Post
Beeld: Shutterstock
(Visited 548 times, 1 visits today)

MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief