fbpx

7x dit doen alle mentaal sterke mensen

Niemand wordt geboren met mentale of fysieke superpowers. Pas wanneer je ervoor kiest om je eigen ontwikkeling als hoogste prioriteit te stellen, maak je jezelf mentaal sterker. 

Mensen die mentaal erg sterk zijn, ontwikkelen vaak (onbewust) gezonde gewoontes om zichzelf nog sterker te maken. Wendy Online deelt zeven van deze gewoontes, zodat ook jij straks aan je mentale gezondheid kunt werken.

1. Mentale energie

Tijdens je dag word je over het algemeen makkelijk afgeleid door onbelangrijke dingen. Probeer dit eens niet te doen en om te gaan met je tijd alsof deze kostbaar is (is ‘ie ook!). Stel prioriteiten en gebruik je tijd nuttig en productief. Zo houd je uiteindelijk meer tijd over voor de echt belangrijke dingen in het leven.

2. Loslaten

Iedereen heeft weleens last van negatieve gedachten. Probeer deze los te laten en al die negatieve energie om te zetten in productiviteit. Daag jezelf uit harder te werken en ga zo negatieve gedachten te lijf.

3. Doelgericht werken

Om mentaal sterk te worden, is het belangrijk om doelen voor jezelf te stellen. Maak een planning en houd je hier ook aan. Op deze manier geef je meer betekenis aan je doelen en werk je veel doelgerichter. Je haalt hier dus als het goed is ook meer voldoening uit. Belangrijk is dat je obstakels niet uit te weg gaat, maar ze ziet als uitdagingen.

4. Zelfreflectie

Over doelgericht werken gesproken: reflecteer jij je eigen werk weleens? Het is belangrijk om dit wel te doen en er tijd voor vrij te maken. Kijk eens terug op je behaalde successen of mislukkingen. Wat ging er goed? Wat ging er fout? Alleen als je weet wat er fout ging, kun jij jezelf op een later moment verbeteren.

5. Tolerantie

De meeste mensen gaan stressvolle situaties uit de weg en blijven het liefst zo ver mogelijk van ongemakken vandaan. Toch blijkt het beter te zijn om dit niet te doen. Omgaan met een oncomfortabele situatie kan je juist sterker maken. Dit kunnen kleine of grote dingen zijn. Denk aan: hardlopen wanneer je moe bent of een presentatie geven terwijl je zenuwachtig bent.

6. Dankbaarheid

Het is ontzettend belangrijk om je af en toe te realiseren wat je allemaal al hebt. Veel mensen vergeten dit en zien geen waarde meer in alledaagse dingen. Wanneer je de waarde (hoe groot of klein ook) kan herkennen, groei je mentaal enorm.

7. Controle over je emoties

Je gevoelens en emoties spelen een enorme rol in je dagelijkse humeur en productiviteit. Wees je er bewust van wat jouw emoties beïnvloedt en bedenk hoe je hier mee om kunt gaan. Zorg voor een goede balans van je emoties en denk vooral niet te moeilijk of te veel na. Op deze manier maak je de beste beslissingen.

Ben jij nog niet toe aan deze tips? Bekijk dan eerst eens dit artikel en leer hoe je als mens kunt groeien. 

Bron: Huffington Post
Beeld: Shutterstock
(Visited 164 times, 1 visits today)






MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief