vitaliteit op je werk

7 tips voor meer vitaliteit op je werk

Voor sommige mensen staat werken gelijk aan urenlang brain dead voor een beeldscherm bivakkeren, saaie vergaderingen uitzitten en lange files met radiovrienden. Niet erg bevorderlijk voor je vitaliteit op het werk. Wist je dat vitale medewerkers minder snel ziek worden, beter bestand zijn tegen stress en efficiënter werken? Met het oog op de hoge burn-out cijfers en je duurzame inzetbaarheid is het dus slim om vitaliteit op je werk serieus te nemen. Werkgelukdeskundige Fleur Brockhus, geeft ons tips. 

1. Lunch gezond

Hoe verleidelijk ook, lunch niet achter je bureau. Neem een gezonde groene lunch mee naar je werk en eet regelmatig buiten. Spreek af met collega’s dat je tijdens de lunch niet over werk praat. Bouw ook eens een stiltelunch in. Vergelijk het met Paradontax: het is misschien even wennen, maar na een tijdje wil je nooit meer anders.

2. Beweging

Zitten is het nieuwe roken. Ga zoveel mogelijk met de fiets naar je werk en loop naar collega’s toe om iets te vragen in plaats van een mailtje te sturen. Organiseer verfrissende vergaderwandelingen en maak gebruik van de sportfaciliteiten op je werk. Zijn die er (nog) niet? Neem zelf een springtouw mee!

3. Rustmomenten

Bouw voldoende rustmomenten in op een werkdag. Die kun je desnoods in je agenda zetten. Een kwartiertje mediteren zorgt ervoor dat je daarna veel beter geconcentreerd kunt werken. Doe het desnoods op de wc als jullie nog geen meditatieruimte hebben.

4. Gevaarlijke snacks

Vermijd de gevaarlijke vier uur snacks, zoals zacht geworden koffiekoekjes, automaatrepen of de boerderijdrop van je collega. Neem in plaats daarvan een hand noten, fruit, komkommer of een zelfgemaakt soepje dat je even opwarmt.

5. Uurindeling

Wees duidelijk over je werktijden. In het begin is het misschien even wennen voor je collega’s dat jij van acht tot vier werkt, maar na een paar weken kijkt niemand meer op van jouw ‘’Fijne avond!” en de enorme mailstilte die volgt in de avond en op jouw vrije woensdag.

6. Challenge

Organiseer een challenge met collega’s: een maand geen alcohol drinken, samen trainen voor de Dam tot Dam loop of een week suikervrij leven. Je zult zien hoe leuk het uiteindelijk is! Je pakt zo meteen een boost in teamspirit mee.

7. Goede slaap

Zorg voor voldoende en kwalitatief goede slaap. Uitgeruste mensen presteren beter, zijn optimistischer en hebben minder kans op overgewicht. Bedenk voordat je die presentatie in de avond nog even afmaakt of een extra Netflix aflevering aanzet, of de last die je daar de volgende dag van ondervindt op je werk het wel waard is.

Misschien denk je dat deze tips niet werken in jouw bedrijf, branche, functie. Maar vraag jezelf dan heel eerlijk af of dat wel echt zo is. En of je het daar mee eens bent. Het is nooit te laat om een bepaalde cultuur of structuur te veranderen. En die begint het best bij jezelf.

Over Fleur

Deze tips komen uit inspiratiebundel Mest voor de werkvloer door schrijver en werkgelukdeskundige Fleur Brockhus, bekend van o.a. romans De urenfabriek, Juffrouw Holle en De inspiratiepraktijk. Ook geeft Fleur workshops in werkgeluk. Je kunt haar volgen via Instagram.

https://www.instagram.com/p/B4pYkKylOvb/

Ook interessant: