fbpx

5x tips om sneller in slaap te vallen

Vind jij het ook altijd zo lastig om tot rust te komen en lekker in slaap te vallen? Vandaag delen we vijf tips om extra snel in slaap te vallen. Zo heb jij nooit meer last van slaaptekort en word je altijd uitgeslapen wakker. 

1. Geef je slaaproutine meer prioriteit

Om snel in slaap te vallen is het bijzonder belangrijk om iets meer aandacht te besteden aan het slapen. Je begint bij het bepalen van je bedtijd. Heb je een tijdstip in je hoofd? Helemaal goed! Vanaf dat moment kun je namelijk rekening houden met een aantal dingen.

Ga je over zes uur naar bed? Laat dan vanaf dat moment cafeïne staan. Eten en alcohol kun je tot drie uur van te voren nuttigen. Als je graag ‘s avonds sport dan is het belangrijk dat je dit twee uur van te voren doet. Duik niet direct na je work-out in bed, want dan zit je lichaam nog vol adrenaline! Als je bijna klaar bent om naar dromenland te gaan, laat je telefoon en laptop dan liggen. Je hersenen hebben namelijk een uur nodig om tot rust te komen. Dat lukt natuurlijk niet als je nog even snel op Instagram kijkt of een mailtje voor werk wil beantwoorden… Wat je dan nog wel mag doen? Lees een boek! Dit is de beste manier om je gedachten en zorgen even uit te zetten.

2. Bellenblazen in bed

Snap jij niks van al die ademhalingsoefeningen? En lukt het je maar niet om hiermee tot rust te komen? Koop dan eens een beetje bellenblaas (ja, net als die van vroeger!) en blaas voordat je gaat slapen wat bellen. Op deze manier train je je diepe ademhaling en wordt je lichaam langzaamaan rustiger. Je gedachten zullen langzaam verdwijnen en plaatsmaken voor slaperigheid. Precies wat je wil!

3. Rustige muziek

Naast het lezen van een boek en het blazen van bellen kan muziek ook een hoop voor je doen. De klanken van rustige muziek kunnen je hartslag en bloeddruk verlagen, zodat je lichaam zich klaarmaakt om in slaap te vallen. Het luisteren naar rustige, kalme muziek zorgt er niet alleen voor dat je sneller in slaap valt. Het zorgt er ook voor dat je langer én dieper slaapt.

[bed] shutterstock_130173587

4. Laat de tijd met rust

Wanneer je eenmaal het licht uit hebt gedaan en in bed bent gaan liggen, laat je klok dan met rust. Zelfs als je midden in de nacht wakker wordt, hoef je niet te weten hoe laat het is. Dit maakt je immers alleen maar onrustig. Je gaat dan alleen maar nadenken over hoeveel tijd je nog over hebt om te slapen. Die gedachte zorgt voor angst en daardoor val je minder snel weer in slaap. Zorg er dus voor dat je geen lichtgevende klok in je kamer hebt staan en leg je telefoon niet naast je hoofdkussen.

5. Maak een takenlijstje

Heb je veel aan je hoofd na een lange, drukke dag en kun je die gedachten niet loslaten? Maak dan een lijstje. Schrijf alles op waar je mee zit en waarvan je weet dat je het nog moet doen. Laat dit lijstje vervolgens met rust en neem je voor om hier pas morgen weer aandacht aan te schenken. Wanneer je dingen opschrijft, geeft dit een gevoel van controle. Op deze manier kunnen je hersenen eindelijk tot rust komen.

Met deze tips is vroeg opstaan ook geen probleem meer, toch?

(Visited 13 times, 1 visits today)

MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief