20, 40, 60, 80: wat is dan gezond?

Zoals gezonde darmen en darmbacteriën zorgen voor een gezond brein en meer geluksmomenten in je leven, zo kan bepaalde voeding er in de verschillende levensfasen voor zorgen dat je je gezonder en gelukkiger voelt. Want als kind zijn andere voedingsstoffen belangrijk dan wanneer je bijvoorbeeld veertig of zestig bent. Onze Brain Balance- en WENDY-expert Charlotte Labee legt in de nieuwe Wendy special uit welke voeding in welke levensfase het beste is voor hoofd en lijf. Met een lekker recept voor elke levensfase. Vandaag delen we tips en een recept voor de leeftijdscategorie van 0 tot 20 online. Meer van deze recepten en een uitleg van wat goed is in welke levensfase vind je in de Wendy special die nu in de winkel ligt! 

Verleiding

De leeftijd van 0 tot 20. Dit is de leeftijd waarop ons brein in aanraking komt met suikers en tussendoortjes. Te pas en te onpas worden we geconfronteerd met suikerrijk voedsel: in automaten, supermarkten, speeltuinen, pretparken en zelfs in ziekenhuizen. In felgekleurde verpakking, met de beste marketing, wordt het kinder- en puberbrein er dag in dag uit mee geconfronteerd. Voor het brein een enorme trigger om op aan te gaan: het is interessant, het geeft snel energie en kortstondig een fijn gevoel. Veel kinder- en puberbreinen vullen zich zo met onjuiste voeding, wat ze al jong in disbalans kan brengen.

Brain-tip:

Leg je kind iedere dag weer uit wat ongezonde suikers met onze hersenen doen. Wanneer we informatie herhalen, herprogrammeren we onze hersenen, zo ook die van onze kinderen. Totdat het een gewoonte wordt. En daar start een nieuwe bewuste lifestyle. 

Voedingsbronnen voor een gezond kinderbrein:

  • Groenten 
  • Fruit, het liefst bessen en klein fruit 
  • Water
  • Omega 3-vetzuren 
  • Eiwitten 
  • Zuurstof 
  • Water 

Recept: Gezonde havermout-fruitkoekjes

Havermoutkoekjes zijn favoriet bij jong en oud, iedereen vindt ze lekker en ze zijn ook nog eens supergezond. Top als gezonde vervanger voor naar school.

  • 4 grote, rijpe bananen
  • 200 gr havermout 
  • Handje gedroogde abrikozen 
  • Handje gedroogde of verse cranberry’s 
  • Blauwe bessen 
  • 1 appel 
  • 1 peer 
  • 1 el kokosolie 

Bereiding: 

  1. Verwarm de oven voor op 180 graden. Bekleed de bakplaat met bakpapier. 
  2. Prak de 4 bananen en voeg de havermout en kokosolie toe. Roer door elkaar.
  3. Snij het fruit in kleine stukjes. Voeg het fruit en de bessen toe aan het mengsel en roer goed door. 
  4. Maak de koekjes met 2 lepels en leg op de bakplaat. Laat ongeveer 20-30 minuten in de oven, totdat ze goudbruin zijn. 

Meer over Charlotte

Charlotte Labee is Brain Balance-expert, trainer en spreker over de werking van het menselijk brein. Ze schreef twee boeken: bestseller Brain Balance en Brain Food. Ook is ze oprichter van het eerste herseninspiratie- en kennisplatform ter wereld: Yourbrainbalance.com. Brain Balance staat voor de holistische kijk op de werking van ons brein. Charlotte is ook expert voor Wendy: op wendyonline.nl delen we elke twee weken een artikel van haar.