fbpx

11 tips voor een goede nachtrust

Foto: Unsplash

Soms lukt het niet om ’s nachts goed te slapen, maar een goede nachtrust heb je vaak wel zelf in de hand. Misschien helpen deze elf tips voor een betere nachtrust wel om de nacht door te komen als een prinses.

1. Geen of minder alcohol

Na een lange dag werken smaakt een wijntje soms wel erg lekker, maar het is niet erg bevorderlijk voor de nachtrust. Eén wijntje kan best, maar houd het bij één wijntje en drink twee uur voor het slapengaan geen alcohol meer.

2. Let op medicijnen

Slik je regelmatig medicijnen? Controleer eens wat de bijwerkingen zijn, want sommige medicijnen hebben veel invloed op slapen. Misschien kun je in overleg met jouw dokter een ander medicijn krijgen met minder consequenties voor de nachtrust.

3. Genoeg bewegen

Als je een zittend beroep hebt, moet je soms echt momenten opzoeken om te bewegen. Maar na een lange dag werken zul je het misschien lastig vinden om dan ook nog te sporten. Toch is genoeg beweging overdag erg belangrijk voor je nachtrust. Probeer bijvoorbeeld ’s avonds een lange wandeling te maken.

4. Probeer een slaapschema

Met een regelmatig leven kun je misschien gaan werken met een slaapschema. Door op vaste tijden naar bed te gaan, gaat jouw lichaam wennen aan deze tijden en zul je na een tijdje ook moe worden op deze tijdstippen. Let er wel op dat je een realistisch schema maakt.

5. Pas op met cafeïne

Koffie voor het slapengaan is niet heel verstandig, dat is inmiddels wel duidelijk. Maar wist je dat veel theesoorten ook cafeïne (ook wel theïne) bevatten? Als je dus thee wilt drinken voor het slapengaan, kies dan voor cafeïnevrije thee.

6. Maak het donker

Niet voor niets is onze biologische klok ingesteld op slapen in de nacht. Doordat het buiten donker wordt, merk je vaak ook dat je moe wordt. Maar als er binnen veel lichten aan staan, werk je de biologische klok tegen. Probeer het tegen bedtijd dus zo donker mogelijk te maken in huis.

7. Niet te pittig

Een flink pittige maaltijd kan soms erg lekker zijn en helpen om af te vallen, toch kun je pittig eten ’s avonds beter laten staan. Door het pittige eten kan brandend maagzuur opkomen en dat slaapt niet echt lekker.

8. Rust in de slaapkamer

Het kan zo gezellig zijn om jouw huisdier in de slaapkamer te laten slapen, maar doordat dieren vaak een ander ritme hebben en onrustiger slapen, kunnen ze jou uit je slaap houden of uit je REM-slaap halen. Voor een goede nachtrust kunnen ze dus beter elders in het huis slapen.

9. Slapen met een partner

Als je jouw bed deelt met een partner, kan zijn slaapgedrag ervoor zorgen dat je geen goede nachtrust krijgt. Als je merkt dat niet lukt om goed te slapen, kan het lonen om eens te kijken naar hoe jouw partner slaapt. Snurkt hij misschien? Of is hij de halve nacht aan het knarsetanden? Allemaal problemen waar oplossingen voor zijn, zodat je beter kan slapen.

10. Tijd om te ontspannen

De tijd voor het slapengaan zou je moeten gebruiken om te ontspannen. Even alle stress van de dag loslaten en wat yoga doen of misschien een bad nemen. Door ’s avonds niet meer tot laat tv te kijken of te werken, zal de overgang naar slapen geleidelijker gaan.

11. Niet snoozen

Door te snoozen zorg je ervoor dat jouw lichaam niet goed meer weet of het nu wakker moet zijn of weer kan gaan slapen, daardoor word je minder snel actief en zal jouw dag onrustig verlopen.

(Visited 13 times, 1 visits today)

MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief