fbpx

10x onthoud dit als je in de put zit

De put, we zitten er allemaal weleens in. Soms lijkt de put dieper dan de andere keer, maar we zullen er toch telkens weer uit moeten klimmen. Wendy Online zet tien dingen op een rijtje die je vooral niet moet vergeten als je even down bent.

1. Geef jezelf niet de schuld

Je zit in de put en dat kan de beste overkomen. Je mag je best even rot voelen en je hoeft heus niet geforceerd blij te doen als ’t niet zo lekker gaat. Neem je tijd.

2. Luister niet naar je hersenspinsels

Wanneer je even down bent en je sociale kring alleen nog maar bestaat uit je dekbed en je kussen, kan het gebeuren dat je jouw problemen heel erg op anderen gaat projecteren. Je beste vriendin heeft je al twee dagen geen appje gestuurd? Je kan ervoor kiezen dit negatief te interpreteren, maar je kan ook proberen je nu toch al zo negatieve gedachten niet tussen jou en je vriendinnen te laten komen.

3. Verlies de betere tijden niet uit ’t oog

Je hebt je vast eerder beroerd gevoeld, maar net als de vorige keer ga je je ook ongetwijfeld weer beter voelen. Hou vast aan die gedachte.

4. Stel haalbare doelen

Het kan zijn dat je in de put zit door een grote opdracht (werk of privé) waarvan je denkt dat je deze niet aankunt. Waarom deel je het niet op in kleinere stukjes? Misschien heb je jezelf voorgenomen een grote schoonmaak te houden in huis, maar omdat je het steeds uitstelt, voel je je steeds beroerder. Pak het ‘probleem’ daarom aan per kamer. Zo hou je het lekker overzichtelijk. En als je weer een kamer aan kant hebt, kun je trots zijn op het feit dat je iets hebt bereikt.

5. Ga de deur uit

De beste manier om jouw dip te bestrijden, is door de deur uit te gaan. Van op bed liggen wordt niemand vrolijker. Ga bijvoorbeeld even naar de stad en koop een leuk cadeautje voor je beste vriendin (en vooruit, een leuk colbertje voor jezelf). Doe ook wat yogaoefeningen of maak een wandeling. Frisse lucht is your friend.

6. Zoek contact

Hoe graag je je ook even af wilt sluiten van de buitenwereld, is het toch af te raden om je telefoon een week achtereen op standje vliegtuigmodus te zetten. Bedenk goed: je vrienden hebben jou ook nodig, dus zorg dat je bereikbaar bent. Dat zullen ze voor jou ook zijn.

7. Ontspan

Wees lief voor jezelf en probeer jezelf een beetje op te fleuren. Zo kun je even een lekker bad nemen (als je er eentje hebt, that is), kattenfilmpjes kijken of iets leuks kopen voor in huis.

8. Pas op met alcohol

Drank gaat je niet gelukkig maken wanneer je niet lekker in je veel zit. Daarom kun je het maar vermijden. Van een kwade dronk is nooit iemand gezelliger geworden.

9. Eet goed en drink water

Zoals we eerder al schreven, lost comfort food niets op. Je zal je even wat minder slecht voelen, maar dat is van korte duur. Zodra je de uit je dip bent en ziet dat de kilo’s eraan zijn gevlogen, ben je weer terug bij af. Eet vooral gezond en regelmatig. En drink lekker veel water.

10. Weet het verschil tussen een dipje en een depressie

Als je even down bent en één of meerdere punten uit dit lijstje hebt voltooid, voel je je ongetwijfeld weer een beetje beter. Is dit niet het geval en ben je stiekem constant down? Ga dan eens langs bij de huisarts voor een goed gesprek. Succes!

Beeld: Shutterstock
(Visited 665 times, 1 visits today)






MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief