fbpx

Zomerserie: Wonen op Ibiza. ‘Het eiland voelde gelijk als thuis’

In de zomerserie Wonen op Ibiza delen we elke zaterdagavond een verhaal van Nederlanders die op Ibiza wonen. Dit keer: Juliette Somers, die sinds zes jaar samen met haar gezin in een finca in Benimussa woont. Omdat ze graag de schoonheid van het echte Ibiza wilde delen richtte ze samen met vriendin Denise ‘Tribes & Nomads’ op­, waarmee ze evenementen en shoots organiseren op de mooiste plekjes.

‘In april 2014 vertrokken mijn vriend en ik samen naar Ibiza. Na een geweldige vakantie op het eiland en de droom om eens in het buitenland te wonen voelde Ibiza gelijk als thuis aan. Na een maand wikken en wegen besloten we voor onze droom te gaan. In eerste instantie om een jaartje op Ibiza te gaan wonen en te kijken hoe we het er vonden. Maar inmiddels wonen we er nog steeds. We zijn er getrouwd en hebben twee kinderen gekregen op Ibiza.
Samen met Denise heb ik Tribes & Nomads Ibiza opgericht. Na jarenlang als freelancers te hebben gewerkt wilden we het nu op onze manier doen in onze stijl. Tribes & Nomads wil mensen de echte kant van Ibiza laten zien. De minder commerciële kant, maar juist de schoonheid van de natuur, en minder bekende plekken. Ibiza is zo mooi en onze liefde voor het eiland delen we bij het organiseren van events en bij het regelen van alles rondom fotoshoots, commercials of films.’

Werk met veel voldoening

‘Toen we net op Ibiza woonden ben ik begonnen met freelance communicatiewerk. Ik kon voor de stichting waar ik in Nederland werkte nog wat opdrachten blijven doen. Dat combineerde ik al snel met freelance evenementen en productiewerk op Ibiza. Na de komst van Fay heb ik twee seizoenen voor een villaverhuurbedrijf gewerkt waar ik de events en conciërge service verzorgde van de klanten. Nadat ik mijn hand niet meer omdraaide voor een bruiloft van een Hollywoodster wist ik dat het tijd werd om samen met mijn beste vriendin Denise aan te slag te gaan.
Het werk is nooit saai. Elke dag is anders en elk evenement of productie is anders. Het is zo leuk om mensen te leren kennen en op basis daarvan een evenement te organiseren wat zo goed bij ze past. Wij, Denise en ik, geloven niet in een pakket wat je koopt met decoratie voor je bruiloft. Maar wij willen echt heel graag iets neerzetten wat nou juist typerend is voor onze klanten. Dat geldt voor de locatie, decoratie, transport, muziek en het eten. Alles moet kloppen. En elke keer dat dat lukt geeft dat ongelofelijk veel voldoening. Ik zou oprecht niks anders willen doen.’

eb6bfd80 22d8 4830 aaee 11e5038272f0 Zomerserie: Wonen op Ibiza. ‘Het eiland voelde gelijk als thuis’

Trouwen op Ibiza

‘Wij kozen ervoor om heel klein te trouwen met de mensen waar wij veel om geven. We wilden er van het begin tot eind een beleving van maken. Dus haalden we mensen op bij het vliegveld in Jeeps waarmee ze zelf mochten rijden, huurden we een agroturismo hotel af, waardoor we eigenlijk 3 dagen met elkaar waren. ’s Morgens ontbeten we eerst met zijn allen. Daarna maakten de vrouwen zich met elkaar klaar voor de grote dag en gingen de mannen nog even met de Jeeps naar het strand. Het was ontspannen en zo liefdevol. ’s Middags werden we opgehaald door een Volkswagen Transporter, onze lievelingsauto, die na de ceremonie op het strand omgetoverd werd als bar.

De ceremonie werd gedaan door een soort Indiaan, juist omdat dat heel erg bij ons paste. Een hele stijve ceremonie past niet op Ibiza en ook niet bij ons. Eenmaal terug bij het hotel hebben we heerlijk gegeten en naast het zwembad onder de sterren staan dansen. Voor ons gevoel klopte alles. Als ik nu bijna 4 jaar later opnieuw zou trouwen zou ik het weer exact zo doen.’

Eigen tijd indelen

‘Mijn man en ik werken allebei vanuit huis, maar op sommige dagen werk ik bij Denise of zijn we op afspraak ter voorbereiding op events of producties. Fay zit in de kleuterklas en Quin gaat naar de kinderopvang. Beide zijn daar van 9-14 uur. In die uren probeer ik dus zoveel mogelijk werk te verzetten. Waar nodig werken mijn man of ik om en om de middagen en anders gaan we ’s avonds weer verder als de kinderen op bed liggen. Door de Corona omstandigheden is er nu geen school en opvang meer tot september en werken we dus op een andere manier.
Het fijne aan ons leven is dat we onze tijd zelf in kunnen delen. De zon schijnt zoveel en ons leven is relatief simpel. We hebben weinig verplichtingen en alle ruimte om ons leven vorm te geven zoals wij dat willen. Zo zijn we als gezin heel graag buiten. Wandelen met de honden over de heuvels van Benimussa, zijn we onze eigen groente aan het verbouwen maar zijn we ook dol op stranddagen, lekker lunchen met vrienden of bezoeken we een lokale markt. We plannen onze vrije tijd het liefst niet, maar kijken per dag waar we zin in hebben.’

Opgroeien op Ibiza is een droom

‘Hier kinderen laten opgroeien is een droom. Ze staan zo dicht bij de natuur, durven veel meer te luisteren naar hun gevoel en zijn avontuurlijker ingesteld. Ook zijn ze internationaler ingesteld. Fay leert 3 talen en heeft Spaanse, Engelse en Nederlandse vriendinnetjes. Ik hoop dat Fay en Quin later ook keuzes durven maken om hun eigen dromen te volgen.
Mijn dochter loopt het liefst op haar blote voetjes en trekt bij een klein beetje zonneschijn gelijk haar kleren uit om te douchen onder de tuinslang. Zelfs in januari rent ze met mooi weer de zee in. De vrijheid die ze hier ervaren vind ik geweldig. Ze zijn beide dol op strand en water.’

ibiza

Ondernemen op Ibiza

‘Ondernemen is hard werken. Er zijn aardig wat partijen die evenementen organiseren, dus je moet ervoor zorgen dat je opvalt, dat je een eigen stijl hebt en goede relaties hebt met partijen op het eiland. Doordat we allebei al jaren events organiseren en op Ibiza wonen zijn we inmiddels redelijk bekend op het eiland. Er zijn zelfs locaties die ons benaderen met de vraag of we alsjeblieft eens iets op hun locatie willen doen. Dat is echt heel tof. De positieve energie die wij erin steken krijgen we ook echt wel terug.
Maar soms is het ook heel spannend. Je bent afhankelijk van toeristen. Nu de lock- down van kracht is en er geen toeristen mogen komen voorlopig, moeten we toch creatief zijn om het seizoen te verlengen waardoor we alsnog een goed jaar draaien. Dit magazine is daar toch maar mooi het resultaat van.’

86b520f2 14c8 4c63 98e4 13b6fea4aebd Zomerserie: Wonen op Ibiza. ‘Het eiland voelde gelijk als thuis’

Toekomst

‘Over 5 jaar zijn de kinderen een stuk groter. Ik hoop dat we dan nog steeds in onze mooie finca wonen, allemaal gelukkig en gezond zijn, en we ook veel dierbare momenten hebben in onze vrije tijd met vrienden en familie. Over 5 jaar hoop ik ook eens een verre reis te kunnen maken met de kinderen. Ik zou dolgraag eens op safari willen met ze of naar bijvoorbeeld de jungle of een tropisch eiland willen gaan.’

Tips voor dromers

‘Toen ik overwoog om naar Ibiza te gaan had ik voor mijn gevoel niks te verliezen. Als het zou lukken zou ik superblij zijn. Als ik na een jaar toch niet wilde blijven wonen op Ibiza was ik een avontuur rijker en zou ik me in ieder geval nooit afvragen, ‘wat als ik het gedaan had.’ Als ik iets niet uit mijn hoofd krijg, moet ik er iets mee.
Als je het avontuur aangaat zorg dan datje wat geld hebt om de beginperiode te overbruggen. Ontmoet veel mensen en heb veel geduld. Dingen regelen hier gaat nou eenmaal veel minder snel dan in Nederland. En ondanks dat je kunt barsten van de ambitie, onthoud dat je niet naar Ibiza gaat om alleen maar keihard te werken, maar vergeet vooral niet te genieten van het prachtige eiland en de lieve mensen die er wonen.’

Tijschrift over Ibiza

Dit artikel is geschreven door Tribes & Nomads Ibiza. Een full service evenementen en productiebedrijf gevestigd op Ibiza. Van bruiloften tot verjaardagsfeesten, van bedrijfsevents tot fotoshoots, zij zijn de experts als het gaat om prachtige hotspots op Ibiza. Zij brengen je naar de minder bekende plekken van het eiland en zijn dol op het creëren van magische momenten. Ten tijde van de lockdown besloten ze een eigen digitaal magazine uit te brengen om een kijkje te geven in het leven van Nederlandse moeders en ondernemers op Ibiza. Wil je meer verhalen lezen? Ga naar www.tribesandnomads.com waar je het digitale magazine kunt kopen met €1,00 korting. Gebruik hiervoor de kortingscode WENDYLOVESIBIZA. Het digitale magazine bevat 88 pagina’s, geen advertenties en 100% Ibiza content nu voor slechts 4,99.

Instagram: @tribesnomads
@juliettesomers

Lees ook:

Zomerserie: wonen op Ibiza. ‘We zijn er naïef gewoon keihard ingedoken’

WENDY Zomer special

Zomer op een eiland!

Een special vol eilandliefde en eilandinspiratie.