fbpx

WENDY-Expert Ralph Moorman over hoe je kunt aankomen in gewicht

Dat aankomen niet goed lukt kan zowel medische als mentale meerdere oorzaken hebben. Gelukkig kan je er zelf vaak wel iets aan doen.

Mentale oorzaken kunnen zijn:

  • Het vergeten om te eten.
  • Geen hap door de keel krijgen bij stress.
  • Eetproblemen zoals bijvoorbeeld anorexia.
  • Niet willen eten door een depressie.

Medische oorzaken kunnen zijn:

  • Opname van voeding wordt minder door parasieten of lintwormen.
  • De darmwand (en het immuunsysteem) kan aangetast worden bij Coeliakie waardoor vertering en opname lastig is.
  • Weinig aanmaak van testosteron en groeihormoon kunnen ervoor zorgen dat het moeilijk wordt om spiermassa in stand te houden of op te bouwen.
  • Een te snel werkende schildklier verhoogt de verbranding en kan voor diarree, een onvolledige vertering en slechte opname van voedingsstoffen zorgen.
  • Disbalans bij de honger- en verzadigingshormonen waardoor er minder eetlust is (er is trouwens nog veel onduidelijkheid op dit vlak en onderzoek is lastig).
  • Verlies van smaak door verschillende oorzaken.
  • Aandoeningen waardoor eten klachten geeft of waarbij het immuunsysteem veel energie gebruikt.

Extra: Te veel bewegen, zoals bij extreme duursporten kan ook een oorzaak zijn omdat hier lastig tegenop te eten is.

3 tips om aan te komen:

  • Analyseer je eetgedrag door het bijhouden van een eetdagboek én de gemoedstoestand. Hierdoor kan je misschien achterhalen waarom je het ene moment meer eet dan het andere.
  • Train als een bodybuilder omdat korte en intensieve krachttraining zorgen dat testosteron en groeihormoon aangemaakt wordt en die zorgen voor de aanmaak van spiermassa.
  • Eet meer vetten door het toevoegen van olijfolie over salade, boter op je rijstwafels en voor vette vlees- kip- en vissoortente kiezen. Ook kun je combinaties maken waardoor je langer dooreet zoals noten met rozijnen.Neem een wei isolaat shake. Kies voor de complete koolhydraatbronnen zoals aardappel, zoete bataat, peulvruchten, zilvervliesrijst, quinoa en haver.

Als je altijd gewend bent kleine hoeveelheden te eten kan het wennen zijn om meer te eten maar de maag is rekbaar. Als het niet lukt de porties binnen te krijgen, verhoog dan het aantal eetmomenten per dag.

Let op met groenten: Het is een zeer goed idee om meer dan twee ons groenten per dag te eten, maar ze leveren nauwelijks calorieën en kunnen verzadigend werken. Kijk dus niet alleen naar het volume, maar ook naar de caloriedichtheid van voeding.

Hier vind je meer blogs van Ralph.

 

(Visited 336 times, 1 visits today)






MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief