Wendy-expert Josje Smeets: ‘Hoe meer daglicht, des te gelukkiger we zijn’

De lockdown blijft maar duren, onze kinderen moeten weer thuis onderwezen worden en even ontspannen met vrienden zit er ook al niet in. Hoe kunnen we dan ooit nog gelukkig zijn? Wendy-expert Josje Smeets vertelt ons hoe het kan dat meer daglicht ons gelukkiger maakt.

Lichtpuntje

Weet dat er in elk geval 1 lichtpuntje is: al een aantal weken zijn de dagen weer aan het lengen. Elke dag blijft het ongeveer twee minuten langer licht. En dat is al gauw zo’n kwartier per week! De kans dat we dus ook meer vertoeven in dit daglicht wordt alsmaar groter en dit is goed nieuws: van daglicht worden we namelijk bewezen blij.

Daglicht zorgt ervoor dat vitamine D wordt aangemaakt, dat er op zijn beurt voor zorgt dat de geluksstofjes serotonine en endorfine vrijgegeven worden in ons brein. Deze stofjes maken ons rustig en tevreden. Vooral in de vroege ochtend zit er meer zogenaamd ‘blauw licht’ in de atmosfeer en dit licht wakkert de afgifte van onze gelukshormonen des te meer aan. Hoe vroeger jij naar buiten gaat, hoe vrolijker je weer thuis komt dus.

Hoop

Het lengen van de dagen kent nog een ander voordeel. Het kondigt heel langzaamaan het voorjaar aan. De lente is het seizoen van hoop. De bloemetjes schieten uit de grond, de lammetjes huppelen in de wei: het voorjaar associëren we vaak aan nieuw leven, een nieuw begin. En laten we daar met zijn allen nu enorm naar snakken op het moment.

Het lengen van de dagen is een onvoldongen feit en berust daarom niet op valse hoop. Elke dag opnieuw zijn we er getuige van dat de dagen langer licht worden, dus elke dag opnieuw komen onze verwachtingen uit. Dat maakt ons optimistischer. Zeker in een jaar waarin we te maken hebben met hoop en verwachtingen die niet waar gemaakt worden is het des te fijn als er af en toe wel iets loopt volgens plan.

Tips voor donkere dagen

Werk jij van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat? En is het daarom lastig om –nu al- veel daglicht tot je te nemen? Probeer dan het volgende eens:

  1. Eet voedsel dat rijk is aan vitamine D. Zoals vette vis, vlees en eieren.
  2. Ga alsnog naar buiten. Bewegen in de buitenlucht stimuleert onze creativiteit en stemt ons positiever. Zelfs wanneer dit in het donker is.
  3. Zorg dat je op je werkplek zoveel mogelijk licht creëert. Het liefst natuurlijk licht, dus eet je boterham op dichtbij het raam of plan meetings in een lichte kamer. Als dat allemaal niet mogelijk is, dan kan ook helder kunstlicht ervoor zorgen dat je gemoedstoestand beter wordt dan in een schemerig kantoor. (hoe gezellig dit ook moge zijn)
  4. Wees mindful. Probeer af en toe stil te staan bij het hier en nu. Wat zie je, wat hoor je, wat proef je, wat ruik je? Als je meer bewust leeft, draagt dit bewezen bij aan meer geluk.

En blijf vooral volhouden, geef de moed niet op. Want net zoals de dagen langer worden, zal er ook weer meer mogen. Zorg dat je er klaar voor bent!

Liefs, Josje

Wil je nog meer leren over het stellen en naleven van goede doelen? In het boek ‘Happy in 100 dagen’ schrijft Josje er uitgebreid over. Vanaf nu ook te koop via de Wendy-shop.

Josje Smeets is GeluksPsycholoog en eigenaar van HelloBetty.nl. In haar blogs adviseert ze jou tweewekelijs over alles dat gelukkig maakt.