fbpx

Wendy-expert Josje Smeets: Hoe ga je om met huidhonger?

Foto: Shutterstock

We kampen door de Corona-crisis al maandenlang met een gebrek aan fysiek contact. Ouderen en singles worden hierdoor het hardst geraakt. Het gebrek aan aanraking noemen we ook wel huidhonger. Wendy-expert Josje Smeets vertel ons hoe we er mee om kunnen gaan.

Het hebben van fysiek contact met andere mensen is een primaire levensbehoefte. De Amerikaanse psycholoog Harry Harlow bewees dit middels het doen van onderzoek met resusaapjes. Hij onthield een resusaapje wekenlang van contact met soortgenoten. Het aapje had enkel gezelschap van twee apen van ijzerdraad die in zijn verblijf geplaatst werden. De ene metalen aap voorzag het aapje van melk, de andere metalen constructie had een zachte wollen vacht. Wat bleek: uiteindelijk ging het resusaapje veel vaker naar de metalen aap met het vachtje om die te knuffelen. De behoefte van het resusaapje aan fysiek contact was groter dan de behoefte aan voedsel.

De verklaring hiervoor is simpel. Wanneer we een ander knuffelen komt het gelukshormoon oxytocine vrij. Hier worden we blij en rustig van. Je merkt het wanneer je iemand troost middels een omhelzing; vaak ontspannen de spieren van die ander zich en wordt ook de harstslag rustiger.

Huidhonger

Hoe moet het dan nu in deze anderhalve meter samenleving? Waarbij we nog steeds vrijwel niemand mogen aanraken? Toegegeven, dit is een groot probleem. Uiteindelijk kan deze huidhonger leiden tot sombere gevoelens of erger. Gelukkig zijn er manieren om fysieke knuffels enigszins te vervangen.

  1. Knuffel je huisdier. Een aanraking met je beste dierenvriend zorgt ook voor de aanmaak van oxytocine.
  2. Kijk iemand diep in de ogen. Ook hierdoor voelen we al een connectie en een warme gloed in ons lijf. Dit werkt het best wanneer we live oogcontact hebben. Op anderhalve meter uiteraard.
  3. Ga naar de kapper. Een kappersbezoek mag gelukkig weer. Wanneer deze de hygiëne-maatregelen goed in acht neemt, mag jouw kapper jouw haren en hoofdhuid aanraken. Deze kleine aanraking kan al heel fijn zijn.
  4. Smeer jezelf een extra keer in met bodylotion of verwen je voeten met een voetenbad. Het meer aandacht geven aan huidcontact bij jezelf maakt je meer opgewekt.

Bovenstaande tips zijn natuurlijk een druppel op een gloeiende plaat. Het knuffelen van andere mensen is de enige manier om écht onze huidhonger te stillen. Laten we hopen dat dit snel weer kan. Tot die tijd: hou vol! Jij kunt dit.

Josje Smeets is GeluksPsychologe en eigenaar van HelloBetty.nl. In haar blogs adviseert ze jou tweewekelijs over alles dat gelukkig maakt.

View this post on Instagram

Thuiswerken zorgt voor meer ruzies. Hoe los je ze op? In Wuhan is het aantal echtscheidingsaanvragen na de lockdown fors gestegen. Merk jij ook dat je meer ruziet met je partner of huisgenoten? Om onbenullige zaken zoals het legen van de vaatwasser of omdat hij of zij je simpelweg voor de voeten loopt? Ga dan eens na waarom je ruzie maakt. Zie je elkaar teveel of is er meer aan de hand? Pas dan weet je hoe deze ruzies op te lossen. Lees mijn nieuwste blog voor @wendyonlinenl met tips bij ruzie (#linkinbio) en check vooral ook mijn stories. • • • • #ruzie #fight #kissandmakeup #goedmaken #peace #lockdown #breakout #breakfree #thuiswerken #echtscheiding #divorce #breakup #tips #hoelosjeruziesop #solutions #gelukspsycholoog #blog #vlog

A post shared by GeluksPsycholoog @ HelloBetty (@josjesmeets) on

(Visited 237 times, 1 visits today)

MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief