fbpx

Waarom thuiswerken ideaal kan zijn voor hoogsensitieve personen (met tips)

Foto: Shutterstock

De Nederlandse aanpak en maatregelen tegen het Corona virus zorgen ervoor dat veel werknemers zoveel mogelijk thuis moeten gaan werken, zo ook de hoogsensitieve werknemers. Deze maatregelen zijn genomen om de zorg niet te overbelasten en de kwetsbare mensen in onze samenleving te beschermen. Thuiswerken kan voor hoogsensitieve personen een positieve verandering zijn, helaas is niet elk hoogsensitief persoon hier blij mee. HSP/burn-out en WENDY expert Ilonka van Galen legt uit wat de voor- en nadelen zijn van thuiswerken voor hoogsensitieve personen.

Hoogsensitieve personen zijn geboren met een gevoeliger zenuwstelsel en de interne en externe prikkels in het dagelijks leven kunnen zorgen voor een overprikkeling. Wie denkt dat thuiswerken altijd een ontspannen bezigheid is, kan het flink mis hebben. Waarbij er op de werkvloer ritme en regelmaat is, kan werken in de eigen omgeving zorgen voor een disbalans. Net als iedereen kunnen hoogsensitieve personen hiervan in de war raken en niet genoeg ontspanning ervaren. Hoe hiermee om te gaan?

Introverte HSP

Voor hoogsensitieve personen die introvert zijn kan thuiswerken veel voordelen met zich meebrengen. Ongeveer 70% van alle HSPs is introvert. Door vanuit de eigen omgeving te werken, voelt een hoogsensitief persoon zich rustiger en kan zich over het algemeen beter concentreren. De dagelijkse stress dat de reistijd met zich meebrengt om naar de werkplek te gaan, is weggevallen. In vergelijking met het werken op de normale werkplek, heeft een hoogsensitief persoon minder het gevoel dat er op de vingers wordt gekeken. Hoogsensitieve personen zijn vaak perfectionistisch en zijn bang om te falen. Daarentegen zijn zij ook zeer zelfstandig en vinden het heerlijk om in de eigen bubbel te zitten. Op de werkplek is er vaak weinig tijd om tussendoor op te laden zodra het even te veel wordt qua prikkels. Externe prikkels kunnen een hoogsensitief persoon overweldigen dankzij een gevoeliger aangeboren zenuwstelsel. Veel voorkomende externe prikkels op de werkplek zijn bijvoorbeeld fel licht, de telefoongesprekken, eventueel muziek en verplichte vergaderingen. Dit alles ontbreekt zodra er gewerkt moet worden in de eigen omgeving. Het werktempo is zelf te bepalen, let alleen op dat je als hoogsensitief persoon niet te veel gaat doen op een dag. Op de werkplek zijn de begin- en eindtijd vastgesteld, thuis is dit niet het geval. Zet desnoods een wekker op de telefoon om ritme en regelmaat te creëren voor jezelf.

HSP HSS (High Sensation Seeker)

Niet elk hoogsensitief persoon is introvert. Naast de introverte HSP bestaat er het type HSP HSS. De overige 30% van alle HSPs heeft dit karakter. In tegenstelling tot de introverte HSP, heeft de HSP HSS juist externe prikkels nodig om prettig te kunnen functioneren. Deze groep hoogsensitieve personen heeft zeker ook rust nodig, dit kan voor veel verwarring zorgen. Aan de ene kant gaat de HSP HSS er vol tegenaan, aan de andere kant zal degene moeten waken voor overprikkeling. De HSP HSS zoekt bewust de externe prikkels op en is meer gericht richting de buitenwereld. Een rijk sociaal leven met veel nieuwe ervaringen komt voor een groot deel te vervallen zodra er in de eigen omgeving gewerkt moet worden. De HSP HSS zal zich snel gaan vervelen en een onderprikkeling kan ontstaan. Wanneer de HSP HSS niet genoeg geprikkeld wordt, kan er een bored-out ontstaan met vermoeidheid en depressie tot gevolg. De avontuurlijke wereld van de HSP HSS is komen te vervallen. Niet voor ieder hoogsensitief persoon is thuiswerken dus een positieve verandering.

Uitdagingen

Betekent thuiswerken dat er helemaal geen prikkels aanwezig zijn waardoor er een overprikkeling kan ontstaan? Dit is niet altijd het geval. Denk bijvoorbeeld aan de thuiswerkende hoogsensitieve moeders of vaders. Op de werkplek kun je je nog afzonderen van de mensen om je heen. Zodra er ook tegelijkertijd voor de kinderen gezorgd moet worden, gaat dit een uitdaging worden. De hoogsensitieve ouder wilt op elk gebied zoveel mogelijk zijn of haar best doen om alles te laten slagen tot een succes. Wanneer de kinderen om aandacht vragen, verliest de hoogsensitieve ouder de concentratie en focus. Lukt het niet om goed het werk te doen of genoeg aandacht aan de kinderen te geven? Vraag in dit geval om hulp van de mensen om je heen. Niet alleen de hoogsensitieve ouders kunnen last hebben van een acute overprikkeling wanneer er te veel externe prikkels aanwezig zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lawaai overlast van de buren of de omgeving waar je in leeft. Iedereen zit momenteel in hetzelfde schuitje en de kans is groot dat de buren ook thuis moeten werken. Wordt de overlast echt te groot? Spreek de buren hierop aan. De juiste buren zullen rekening gaan houden met de situatie.

Tips

Op welke manier kan thuiswerken een succes worden? Creëer een eigen werkplek zodat je jezelf kunt afzonderen van de rest en de concentratie en focus erbij kunt houden. Een hoogsensitief persoon leeft vaak het best zodra er ritme en regelmaat in het leven is. Kleed jezelf normaal aan zoals je ook naar het werk gaat. Door de hele dag in een badjas of joggingpak rond te lopen, zijn de hersenen ingesteld op minimale activiteit. Zorg tussendoor voor wat ontspanning. Ga lekker naar buiten om een frisse neus te halen en laad jezelf op zodat je er na de pauze weer tegenaan kunt gaan. Maak vooral een planning. Je mag best tussendoor wat huishoudelijke taken verrichten of een kopje koffie of thee drinken met bekende mensen. Thuiswerken brengt veel discipline met zich mee en niet iedereen kan hiermee omgaan. Maak voor iedere dag een lijst met wat je op die dag gaat doen. Maak de lijst wel haalbaar en zodra de werkdag is afgesloten, sluit deze dan ook goed af. Ruim alles op en laat de werkplek voor wat het is. Hoogsensitieve personen hebben een balans nodig tussen inspanning en ontspanning. Beland vooral niet in een burn-out, vermijd overprikkeling en denk aan je eigen welzijn!

Dit artikel is geschreven door Ilonka van Galen, een trotse Hsp die tot driemaal aan toe een burn-out heeft ervaren. Inmiddels is zij een expert op het gebied van Hoogsensitiviteit en burn-out, staat positief in het leven en houdt zich bezig met het creëren van een gezonde leefstijl. Ilonka heeft een grote passie voor schrijven en wilt met alle kennis die zij de afgelopen tien jaar heeft opgedaan andere mensen informeren, motiveren en inspireren. Op haar instagram pagina, Made by HSP, schrijft zij dagelijks blogs over verschillende onderwerpen. ‘Samen staan wij sterk’ is Ilonka haar levensmotto!

View this post on Instagram

Hoe vaak doe jij bepaalde dingen in het leven om in het zogenaamde 'perfecte plaatje' te horen? Durf jij je echte gevoel te uiten terwijl jij weet dat bijna iedereen hier een mening over zal hebben? Psychische klachten komen meer voor dan je daadwerkelijk denkt. Het probleem van psychische klachten is dat iemand dit van binnenuit voelt. Vanaf de buitenkant zal dit niet altijd zichtbaar zijn. De goedbedoelde adviezen zoals bijvoorbeeld: 'Even doorzetten', 'Wees niet zo verdrietig', 'Het zal allemaal wel meevallen'…. kunnen iemand met psychische problemen alleen maar meer het gevoel geven dat er iets mis is met ze. Wees er voor de ander, zonder een oordeel te geven. Een luisterend oor heeft meer baat dan een goedbedoelde advies. (al komt dit vaak vanuit een goed hart)❤️

A post shared by 𝑯𝑺𝑷 & 𝑩𝒖𝒓𝒏-𝒐𝒖𝒕 𝒆𝒙𝒑𝒆𝒓𝒕⭒𝑰𝒍𝒐𝒏𝒌𝒂 (@made.by.hsp) on

(Visited 975 times, 1 visits today)

MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief