fbpx

Waarom erkenning helpt om jongeren te laten bijdragen aan de maatschappij

Verhalen over jongeren in de media zijn vaak niet mals. Zo stemmen ze niet, zijn ze verslaafd aan TikTok en zouden ze lastige werknemers zijn. Maar als je zelf thuis een (tiener) zoon of dochter hebt, weet je misschien ook dat dit beeld echt niet altijd terecht is. Desalniettemin blijkt deze negatieve beeldvorming, volgens onderzoek van ABN AMRO en Young Impact, wel van invloed te zijn op jongeren. Maar liefst 60 procent van de jongeren heeft namelijk het gevoel dat zij niet worden gezien als een generatie die bijdraagt aan de maatschappij.

Onterecht als je kijkt naar datzelfde onderzoek, uitgevoerd onder meer dan duizend jongeren, waarin zeven op de tien aangeeft de afgelopen twee jaar actief betrokken waren bij maatschappelijke initiatieven. Daarnaast is ook 90 procent van plan om de komende tijd mee te doen met een actie om de wereld te verbeteren. Sterker nog: het afgelopen schooljaar hebben meer dan honderdduizend jongeren via Young Impact meegedaan aan verschillende initiatieven op onder andere het gebied van klimaat en mentale gezondheid.

Eén van deze jongeren is de 15-jarige Xavi uit Amsterdam-Zuidoost. Omdat er in zijn buurt veel geweld is waarbij jongeren betrokken zijn, besloot hij met hulp van Young Impact om ‘Voetballen voor Veiligheid’ op te richten. Met het organiseren van voetbalclinics wil Xavi jongeren motiveren iets goeds met hun talenten te doen, zodat ze niet de verkeerde kant op gaan. Andere initiatieven van Young Impact, waren bijvoorbeeld het inzamelen van slaapzakken voor Sheltersuit en het recyclen van oude telefoons voor het WWF.

Meer waardering en ondersteuning

Om jongeren in beweging te brengen, is het van belang dat ze gezien worden. Zo geeft ongeveer de helft van de 14 tot 21 jarigen in het onderzoek aan zich nu niet serieus genomen te voelen, en meer waardering te willen voor hun maatschappelijke bijdrage. Volgens Young Impact en ABN AMRO is juist die erkenning en ondersteuning belangrijk om jongeren te inspireren een positieve bijdrage te leveren aan de wereld. Dus heb je een neef, nicht, zoon of dochter, denk er dan eens over na hoe je deze persoon kunt ondersteunen bij het maken van maatschappelijke impact. Of het nou gaat om het uitspreken van je waardering, of aanbieden van concrete plannen of middelen.

Samen impact maken

Young Impact en ABN AMRO zetten zich samen in om jongeren te activeren en motiveren bij het maken van maatschappelijke impact, en zo de wereld een beetje mooier maken. ABN AMRO doet dit vanuit de purpose ‘Banking for Better for Generations to come’ waarbij de bank sponsoring inzet om de weg naar een duurzame en inclusieve wereld te versnellen.



WENDY Zomer special

Zomer op een eiland!


Een special vol eilandliefde en eilandinspiratie.


 

LAAT JE INSPIREREN DOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF