fbpx

Nespresso & Hans Ubbink inspireren tot meer recyclen

‘Pure liefde voor onze planeet’

Vanochtend vroeg, in het waanzinnige atelier van ontwerper Hans Ubbink, vroegen Nespresso en Ubbink aandacht voor World Recycling Day. Nespresso, een van de absolute voorlopers als het gaat om recyclen en duurzaamheid, had Ubbink uitgedaagd een creatie te maken met hun capsules. Het resultaat was des Ubbinks: betoverend mooi.

Hans Ubbink – decennialang een van de mode-koningen met zijn veelal bloemrijke creaties – was in de jaren negentig zijn tijd al ver vooruit. ‘Toen begon ik al met biologische wol en katoen. Mensen zeiden: die gast is gek. Wat moeten we daarmee? Duurzaam, verantwoord, biologisch, waar heeft hij het nou toch over? Ik heb het toch gedaan, maar we waren commercieel gezien te vroeg. En als ik weer eens door de hardheid van de wol een rode nek had, dacht ik zelf ook wel eens: is dit wel zo handig? Daarom ben ik in abcyclen gaan geloven. Recyclen om het recyclen heeft geen zin. Als je er mooie, goede dingen van maakt, als je er voor zorgt dat de dingen die je recyclet minstens zo goed zijn van kwaliteit als wanneer je gewone grondstoffen gebruikt, noem ik dat abcyclen. En daar geloof ik heilig in. Dat is de toekomst.’

Van afval naar luxe

Ubbink verkocht vroeger al veel liever mode voor meer geld dan ‘normaal’ was, ‘niet om zoveel mogelijk geld te verdienen, maar omdat ik liever een jas maakte die twaalf jaar meeging dan een jas die na een jaar al weer op was. Wat is dan duurzamer? Twaalf keer een jas van 100 euro kopen of één keer een jas van 500? Ik houd van dingen die langer meegaan. Die betekenen echt iets.’

De reden waarom hij, inmiddels toch gestopt met zijn kledinglijn, deze uitdaging van Nespresso aan ging, zit hem ook in die drive. ‘Als jongetje stelde ik mezelf al vragen. Over de natuur, de planeet, de reden waarom generaties alles hetzelfde deden als hun ouders, zodat de mens zo langzaam vooruit kwam. Ik was 14 en zei tegen mezelf: ik ga alle raad en advies van mijn ouders opvolgen, tenzij ik het er echt totaal niet mee eens ben. Want ik wilde altijd vooruit komen.’

‘Gelukkig is recyclen nu een modewoord’

Waarom? Wat is precies zijn drive? ‘Ik doe alles uit liefde voor de planeet en uit liefde voor mensen. Ik houd van mensen, ik vind ze veel te leuk om ze op een planeet te zien wonen waar steeds minder van over is. De diversiteit in flora en dieren inspireert enorm, de diversiteit hebben we nodig om te overleven. En die diversiteit is best wel in gevaar. Daarom ben ik al jarenlang lid van Bont voor Dieren en daarom is dat recyclen ook zo ongelooflijk belangrijk. Als we allemaal een beetje doen, schiet het al hard op. En gelukkig is wat ik in de jaren negentig dus al deed – recyclen, werken met biologische materialen –  nu een modewoord. Maar ik wil vaak nog net iets verder, ik vind het leuk om van afval naar luxe producten te gaan. Afval is geen afval meer, maar een grondstof. En zo’n jurk als voor Nespresso is met monnikenwerk gemaakt, van aluminium, een van de waardevolste grondstoffen die er is. Hoe leuk is dat?’

Van koffiecup tot designer dress

PicsArt 05 17 04.22.32 Nespresso & Hans Ubbink inspireren tot meer recyclen

Nespresso, waar de capaciteit aanwezig is om honderd procent van de gebruikte capsules te recyclen, heeft met de creatie van Ubbink een campagne afgetrapt. Tot en met 2 juli kunnen consumenten zelf een creatie van gebruikte capsules inzenden via nespresso.com of via instagram met #recycleNespresso. Het mooiste ontwerp (uiteraard zit Ubbink zelf in de jury!) wordt beloond met een stedentrip naar designstad Milaan.

Ubbink: ‘En dat vind ik dan wel weer heel mooi: dan koopt Nespresso de CO2-uitstoot van de vliegreis af.  Dat geeft aan dat ze erover nadenken. Zelf heb ik ook mijn auto de deur uit gedaan, ben van 500 naar 70 vierkante meter woonruimte gegaan en, nu ik weet dat ik het kan, ga ik ook mijn capsules apart scheiden en inleveren. Ik zeg altijd: we moeten niet praten over recyclen. We moeten het gewoon doen.’



WENDY Zomer special

Zomer op een eiland!


Een special vol eilandliefde en eilandinspiratie.


 

LAAT JE INSPIREREN DOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF